Styra parallellporten med Java

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
larsboy

Styra parallellporten med Java

Inlägg av larsboy »

Har skaffat en Stegmotorstyrning från Kemo och tänkte styra den från ett Javaprogram.
Vill kunna styra pin2 och pin3 på parallellporten för att få fart på motorn.
Hur ska detta göras från Java?

Finns det kanske någon exe fil som jag kan köra från kommandoprompten där det går att lägga till argument som anger hur pin2 och pin3 ska vara ställd?
Detta skulle i såfall också lösa mina problem.

Tacksam för hjälp i detta.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vilket operativ kör du?

Om du kör winxp "måste" du ha ett litet hjälpprogram för att komma åt portarna då detta är rätt avancerat annars. OBS OBS jag besitter noll javakunskaper vad gäller porthantering i java men har hållit på en del i c++ & VB så det är inte säkert att det är lika avancerat i java.

Om du kan tänka dig att använda VB så är detta superenkelt. I princip som att slå av och på strömbrytare. VB 2005 finns gratis hos MS.
Användarvisningsbild
larsboy

Inlägg av larsboy »

Kör Windows XP.

Vet inte så mycket om C++ och VB, men har inte hittat något färdigt som fungerar i Java.

Det vore kanon ifall man hittade ett litet C++ program som man kunde köra från mitt Javaprogram för att styra pinnarna.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du behöver i princip inte kunna något alls då du kör vb det är därför tex jag valt det :D i ovan nämnda fil finns exempel samt färdigt program att testa med.

För att testa porten behöver du c:a 1 rad kod i VB :)

Kan du med java kan du vb. Det är enklare än enklast.

Vet inte om det som följer med ev kan funka i java också det är ju en dll som ligger och snurrar hela tiden som man anropar, det borde ju gå men som tidigare sagt jag är inte bra på java och kan inte hjälpa dig med den biten. C++ är ju i vissa avseenden likt java så om du kollar på hur det är kodat där så kanske du kan luska ut nåt.

Summering: Ladda hem ovanstående och kolla på sourcen det är en bra start, vill du testa VB så hjälper jag gärna c++ & java är jag tyvärr för usel på.
Användarvisningsbild
Pean

java vs parport

Inlägg av Pean »

Jag har ett packet till java som fungerar bra till parallellporten, har använt det till att mäta temperaturen med med en temperatur sensor kopplad till parallelporten.

http://www.geocities.com/Juanga69/parport/

men kom ihåg att om du använder xp kan det vara krångligt att komma åt parallellporten. Jag brukar använda ett program som heter 'userport' för att tala om för xp att jag vill komma åt att kunna komunicera med porten med mitt java program.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Var hittar man VB 2005 ? (Gärna en länk)

Har inte hittat det hos Microsoft. Deras sajt är ju ganska stor...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy: genväg
vlad

Inlägg av vlad »

Jag tror det finns ett paket på suns webbsida som heter javax.com som jag tidigare har använt med framgång tillsammans med XP vill jag minnas. Annars skulle jag inte rekommendera vb utan istället välja C#.NET 2005. Har nog en kodsnutt kvar från mitt java program men har den inte tillgänlig just nu(sitter på jobbet).
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

vlad:På länken ovan kan man välja c# om man så önskar finns c++ och j# med :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

v-g: Tack tack tack tack ! :)
Har letat ganska mycket efter den sidan...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy: NP. Trots att jag vart där innan så fick jag leta en del. MS har mycket om man bara vet _VAR_ man ska leta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Precis. :)

Tecken på att man borde sova:
Jag skulle göra en CD-skiva av ISO-filen. Ehm... men nu ligger ISO-filen på cd-skivan som en vanlig datafil. :lol:

ZzZZzz... :eh:

edit: Gjorde en ny skiva samtidigt som jag skrev detta inlägg. Nu blev det bättre. :)

edit 2: Ajdå, VisualBasic tycker att jag ska installera ServicePack2. Det vet jag inte om jag gillar. ServicePack2 brukar innebära massa problem och fuffens. Hm, får fundera på det.

edit 3: Efter en backup så installerar jag SP2 iallafall. Hoppas det fungerar utan massa problem. :pray:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy: Återkom med statusrapport, jag har själv inte installerat VB 2005, mest för att VB6 ännu funkar så bra. Men har både VB & c++ 2005 hemma utifall att MS ändrar sig ang. gratis.

Fö. kör jag alltid cddaemon på img filer så slipper man bränna.

SP2 _ÄR_ bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag körde VB4 och VB5 för länge sedan. Jämför man med VB2005 så är det nya programmet mer internet-baserat, precis som WinXP. Jag vet att Microsoft vill länka ihop sina program med internet av någon anledning, men det blir mest rörigt och tar för lång tid när det öppnas webbrowser-liknande fönster för hjälp mm. Dessutom förstår jag inte varför de har lagt till så mycket grafik i knappar och menyer, det slöar bara ner programmet. Jag har en 2.5GHz burk med 512MB minne, men vissa saker (som att öppna VB2005) tar en liten stund, trots att hårddisken nyligen defragmenterades.

Nu har jag inte kört VB6, men jämfört med de äldre versionerna så har VB2005 fått en del extragrejjer och pga det och omflyttningar av menyer och funktioner så fick jag leta länge innan jag hittade var man kör ett projekt. Tidigare hette det "Run", men nu använder man tydligen "Debug".

En liten kul grejj med programmet är att man kan göra egna skärmsläckare. Däremot har jag inte hittat hur man gör .exe-filer av sina projekt, det kanske inte går i denna version?

Om VB6 är ungefär likadant uppbyggt som VB5 och VB4 så skulle jag nog hellre köra VB6 än VB2005. Dels pga SP2 och dels pga att programmet känns lite överbelastat med all "WinXP-flashig" grafik.

Nu jämför jag visserligen med VB4 och VB5, men de programmen var lättjobbade och snabba, -även på burkar på några hundra MHz. Ett programmeringsverktyg ska vara snabbjobbat.

edit: Nu råkade den här tråden handla en hel del om VisualBasic. Om någon moderator tycker att den borde delas upp till en Java-tråd och en VB-tråd, så håller jag med. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy: Mkt intressant info för min del. VB6 startar för mig upp på 3-6 sekunder. Jag har en _MYCKET_ slöare burk än du och ändå känns vb6 supersnabbt. Iofs gör jag inte avancerade prog men ändå.

Ska banne mig installera och testa lite.
Skriv svar