Vad göra med överblivna digital boxar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hirrebirre
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 februari 2015, 15:58:46
Ort: Ludvika

Vad göra med överblivna digital boxar?

Inlägg av hirrebirre »

Hej!

Har samlat på mig ett antal digitalboxar (soprum osv) som jag tänkte är "bra att ha".
Nu ligger de mest i hyllan och samlar damm och jag skulle vilja använda dom på något sätt till ett projekt.
problemet är bara att min fantasi är urdålig.... De enda uppslagen jag har är att använda nätdelen eller själva lådan till nya projekt men det måste finnas något roligare..

Någon här som gjort något skoj med en digitalbox? :)
hirrebirre
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 februari 2015, 15:58:46
Ort: Ludvika

Re: Vad göra med överblivna digital boxar?

Inlägg av hirrebirre »

Skäms över särskrivningen i rubriken.. Autostavningen är bra ibland på telefonen men inte alltid..
AlterEgo
Inlägg: 93
Blev medlem: 13 juni 2011, 09:39:08

Re: Vad göra med överblivna digital boxar?

Inlägg av AlterEgo »

Jag köper gärna en av dig, om den fungera som den skall och har fjärrkontroll.
hirrebirre
Inlägg: 39
Blev medlem: 8 februari 2015, 15:58:46
Ort: Ludvika

Re: Vad göra med överblivna digital boxar?

Inlägg av hirrebirre »

Har tyvärr ingen fjärrkontroll till någon av dem. Folk tenderar att inte dumpa dessa på samma plats eller vid samma tillfälle :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad göra med överblivna digital boxar?

Inlägg av Glenn »

vissa går ju att haxxora och installera typ linux på, dock inte så många, även jag har en trave avsedda för comhem som jag sparat men aldrig kommit mej för att använda till nåt, ingen har varit enkelt hackbar.
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Vad göra med överblivna digital boxar?

Inlägg av elabbe »

Digitalboxar tenderar att vara ordentligt nedlåsta, så att mixtra med mjukvaran är i princip uteslutet. Om inte reverse-engineering är ett intresseområde. Tråkigt då det kan vara både kapabel hårdvara och Linux.

Det är ju klart lättare om du skriver ut vilka modeller det är. Men avlödning av användbara komponenter kan tyvärr vara den enda meckarglädjen.
Skriv svar