Tänkte dra igång med ett av mina större/seriösare projekt och istället för Arduino IDE:t så planerar jag att göra projektet i Atmel Studio 7 istället.
Arduino-kortet jag avser att använda är ett Nano V3.0.
För att verifiera så kortet var ok så använde jag Arduino IDE:t och laddade ner en sketch. Det fungerade utmärkt så bootloader och annat bör vara laddat. Därmed också verfierat att kortet sitter på COM15.
Tidigare när jag använt Atmel Studio 7 för att ladda sketcher så har det fungerat kanon, men då bara testat till mitt Arduino Uno kort.
Problemet jag har nu att det var inte lika lätt att få till nedladdningen till Nano-kortet.
Error-meddelandet lyder:
Kod: Markera allt
avrdude.exe: ser_recv(): programmer is not responding
avrdude.exe: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude.exe: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x42
Första frågan är väl egentligen, vad skiljer en programmering mot ett Uno resp. Nano-kort? Det är ju samma processor (ATmega328p).
Argumentsraden jag använt tidigare är -C "C:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr\etc\avrdude.conf" -v -v -p atmega328p -c arduino -P\\.\COM15 -b 115200 -D -U flash:w:"$(ProjectDir)Debug\<your hexfile name>.hex":i men i ärlighetens namn så är detta bara klippt från nätet. Har inte en aning om egentligen vad allt betyder.
Det enda jag gör är att byta ut slutet till namnet på min hexfil samt ändrar COM-porten om nödvändigt.
EDIT: Gjorde följande ändring i ämnet då tråden ändrar riktning lite -> Hjälp med inställningar i Atmel Studio 7 för Arduino