Dimra 7-segments LED display...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Dimra 7-segments LED display...

Inlägg av PeterH »

Behöver lite hjälp att komma loss från min brain freeze :oops: Har en LED-display som skulle vara önskvärt att kunna dimra ljusintensiteten på (ska sitta i en bil). Den är kopplad från 12V till "common anode" på displayen, varje segment jordas via strömbegränsningsmotstånd och trissor (NPN) till jord. Trissorna styrs från logik (5V).

Så långt inget konstigt men min tanke, att dimra genom att sätta en trimpot på 12V sidan vid "common anode" på displayen, känns fel! LED:ar är ju strömstyrda och beroende på hur många segment som är inkopplade så kommer strömmen genom trimpoten att variera och då även ljusstyrkan, eller? (det är här min brain freeze uppstår).

Tänker jag rätt att ljusstyrkan kommer att variera med antalet inkopplade segment? Vad är då rätt sätt att lösa det på, jag vill ju inte ha en trimpot till varje segment eftersom det då bli värdelöst när man vill justera ljusstyrkan... :doh:
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Dimra 7-segments LED display...

Inlägg av prototypen »

Sätt en variabel spänningsregulator (typ LM317) kopplat till commonanod anslutningen.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Som strömbegränsare tänker du? Finns det alternativ till LM317, jag har MYCKET trångt på kortet... Helst en SOT-23 eller liknade. Men kommer det fungera? :humm: LM317 kommer att strömbegränsa men strömbehovet kommer att variera beroende på om det är 1 eller 7 segment som är tända.

Edit: som sagt; brain freeze! Du tänker sänkt spänning ger sänkt ström och strömbegränsningsmotstånden sköter varje segment för sig...
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Ett alternativ är att pulsbreddsmodulera den gemensamma anoden.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Och justera pulsbredden beroende på hur många segment man tänder?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Zkronk, där tänker du fel.
Peter H du kom på det till slut.
Att linjärreglera eller köra PWM gör samma sak.

Hur ser schemat ut på katodsidan?
Att fixa till en highsideswitch PWM i en SOT23 kan vara tungt.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Katodsidan går via en serieresistor via en NPN-trissa mot jord. Det finns ingen mikroprocessor i kopplingen (platsbrist) så det blir för omständigt och platskrävande att försöka lösa det med PWM gissar jag? Det lär behövas en del komponenter om man ska modulera utifrån antal tända segment...

Men att reglera spänningen borde gå fint, säg att man vill ha 10mA vid 12V (R=U/I --> 12V-2V (LED) --> 10V/0,01A --> 1000 ohm), Vid exempelvis 5V blir det då istället I=U/R --> 5/1000 --> 0,005A dvs. 5mA istället för 10mA vilket borde ge stor skillnad i ljusstyrka :)

Eftersom spänningsstabben håller den spänning man valt blir strömmen kontant genom det segment som kopplas till oavsett hur många det blir... eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du räknar lite fel, med 5 volt så blir det runt 3 volt över motståndet => 3 mA ström Men nu är skillnaden mellan 3 och 10 mA inte så ruskigt stor så jag gissar du behöver gå lägre än 5 volt men det får du laborera med själv.

Protte
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Är det inte den vanliga kopplingen med:
En PNP per siffra mellan matning och gemensam katod.
Ett motstånd per segment till en NPN vidare till jord.

Alltså för fyra siffror med åtta segment blir det fyra PNP, åtta motstånd och åtta NPN. Allt kopplat i matris 4x8 och multiplexat.

Är det så så kan du naturligtvis styra ljusstyrkan med matningsspänningen utan att ta hänsyn till antalet tända segment.

Är det på något annat sätt så är det bara att strunta i det här inlägget. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

PeterH skrev:Katodsidan går via en serieresistor via en NPN-trissa mot jord. Det finns ingen mikroprocessor i kopplingen (platsbrist) så det blir för omständigt och platskrävande att försöka lösa det med PWM gissar jag? Det lär behövas en del komponenter om man ska modulera utifrån antal tända segment...
Vad gäller plats, så kan nog PWM vara det bästa alternativet då.
En liten µC skulle göra jobbet fint, om plats är ett problem så typ någon PIC i SOT23-6 eller liknande, koppla den direkt på den befintliga transistorn, lite programkod och du är i mål.

Behöver dock inte ändra pulsbredden beroende på antal tända segment, så det är ju väldigt enkelt.
Skriv svar