I helgen blev det ett lite snabbprojekt med nodemcu för att läsa av ljuspulserna i elskåpet.
Jag använde mig av en fotoresistor och kodade i arduino för att klocka tiden mellan pulserna kontinuerligt för att beräkna effekten och sedan laddar jag upp ett medelvärde en gång i minuten till thingspeak.com via wifi. https://thingspeak.com/channels/79335
Grafen visar momentan effekt och inte Energiförbrukning (Wh) gissar jag.
Energiförbrukningen kan du ju skapa i en annan graf av samma data men där du använder thingspeaks inbyggda funktioner.
Edit: och egentliga orsaken till inlägget: Snyggt jobbat!
Ja effektuttag kanske är mer rätt och jag kanske har tänkt fel när det gäller beräkningen. Det är inte min starka sida =)
I elskåpet blinkar dioden 10000ggr/kWh så jag har räknat ett blink som 360 joule och dividerat det med tiden mellan pulserna kontinuerligt och summerat dem för att en gång i minuten ta fram ett medel med summan/antalet uträknade värden. (effekt = energi / tid)
Har ni några bra formeltips jag borde anamma så är jag tacksam?
Jag klockar pulserna i millisekunder.
/Lasse
Som det är nu är tiden hyfsat stabil och den lägger upp förbrukning varje minut samt räknar ihop medel varje timme som läggs upp i field2 samt 24h förbrukningen i field3.
Ska komplettera med en rtc modul så att jag kan styra tiderna bättre men det är ju lite ledtider på material från Kina =)