Har jag byggt ett fungerande jordplan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
winter

Har jag byggt ett fungerande jordplan?

Inlägg av winter »

Hej,

jag har försökt bygga ett jordplan med två metallband till min 433.92 MHz antenn (från styrahem).

Har aldrig hört talas om jordplan innan jag köpte denna antenn :-)

Tycker dock inte att det funkar nåt vidare, märker egentligen ingen skillnad från originalantennen på min Telldus som sitter inne i skåpet som denna antenn står på. Är det jordplanet som kan bli bättre? Hur då?

Bild

Tack!
E Kafeman

Re: Har jag byggt ett fungerande jordplan?

Inlägg av E Kafeman »

Jordplanet är nog bättre än antennen, fast det hade ju inte skadat att du anslutet jordplanet till koaxkabeln.
Ska antennen föreställa någon slag kombi 433/900 MHz? Blir troligen bättre med en rak ståltråd ner till en sockerbit och vidare till koaxkabeln. Koaxens skärm ansluts till ditt kryss, men om galvat, kan bra kontaktering bli svårt.
Löda går iåligt i zink-galv. Taggbrickor och/eller slipning kan bli bättre.

Telldus är inte kända för att kunna designa bra radiosteg.
En del av deras grejor jag sett har varit uslare än billigaste kines-prylar.
Det är därför inte alls säkert att det är någon vidare anpassning till 50 Ohm på Telldus-prylen.
Radiogossen

Inlägg av Radiogossen »

Det ser ut som om det är en magnetfotsantenn och den ska ju fungera på det sättet du har gjort. Jag hade nog försökt med en hel plåt under i stället.
Är det rätt antenn? Det är svårt att se storleken utan referens.
winter

Inlägg av winter »

Hej,

tack för input!

Antennen är utvecklad för 433 MHz och Tellnets grejer. (se Styrahem.se). Den har magnetfot. Jag hade ingen plåt liggande, så jag tog det jag hittade. Instruktionen är att den skall vara <20 cm, ingen övre gräns.

Låter som nästa steg är att snoka rätt på en lagom stor plåt. (tips om var hitta en sån?)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag antar att du menar >20 cm (< betyder mindre än).
winter

Inlägg av winter »

japp. (och nånstans i min civilingenjörsutbildning borde vi lärt oss skillnaden mellan < och > :-D)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag brukar ofta skriva "minst" eller "max", inte för att jag inte vet vad som är vad, men de som läser min text kanske inte vet det:)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Har testat en typ sån där till RFXCom som jag kör, blev ingen direkt skillnad.

Kör en sån här nu, http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 95854.html

Funkar mycket bättre än orginalet iallafall. Får in väderstationer på RFXCom som jag fortfarande inte vet var de finns :)

Funderar på att testa en sån här.. det står ju 10dB gain på den, känner mig skeptisk men den är billig nog för att prova. Den har ju kabel till skillnad mot den andra.

http://www.aliexpress.com/item/433Mhz-w ... 72662.html

är man väldigt kräsen eller har problem så har jag sett att en del monterar någon antenn från conrad med ordentliga spröt med
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Antennen är utvecklad för 433 MHz
Kanhända, men man missade nog.
Instruktionen är att den skall vara <20 cm, ingen övre gräns.
Öhhh jaha, man tipsade inte om att ansluta jordplanet? Lite som med ficklampor, de lyser bäst när bägge batteripolerna ansluts.
Just nu är det ett plåtkors i luften, och ovanpå detta en sopig antenn utan jordplan.
Siktet var måhända att göra ett jordplan, men likt styrahem, så blev det inget vidare.

Jag tror styrahem's antenn-utveckling slutade med att man köpte random typ denna kines-antenn. Det står ju 433 MHz, och då måste det ju vara så? :roll:
winter

Inlägg av winter »

G-man skrev:
http://www.aliexpress.com/item/433Mhz-w ... 72662.html

är man väldigt kräsen eller har problem så har jag sett att en del monterar någon antenn från conrad med ordentliga spröt med
All grejen verkar ju vara samma...
Funderade på Conrad, den vet jag är bra, men ville pröva en mer diskret variant.

Skall testa med bättre bordplankorna på denna. Tänkte pröva med aluminium folie mellan plåtkryss och antenn först.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Plåtkrysset är ok, om det ansluts till något. Jämför denna klassiska GP-antenn.
Notera att koax-kabelns skärm är anslutet till jordspröten i anslutning-kontakten.
Nu har du ett plåtkryss utan funktion. Lägg på lite aluminiumfolie också, det lär inte ändra något. Det blir lika bra om du ritar upp jordplanet direkt på hyllan med blyerts-penna.
Ej anslutet - funktion uteblir!
Överkursen är att ersätta mittpinnen med en pinne som ska vara 17 cm lång, samt även ansluta denna till koaxialkabeln.
Det är lika viktigt med anslutning av såväl mittpinne som jordplan. Mittpinnen är absolut inte viktigast, bägge anslutningarna är precis lika viktiga.
Du har blivit blåst på en dålig antenn som kinesena säljer inklusive frakt för 20 kr.
För de pengarna är troligen inte ens kabeln av nämnvärd kvalitet.
Nu är det så billiga pengar att jag beställt en sådan antenn och kommer mäta upp den.
Det lär ta några veckor innan antennen levererats, men jag kommer då att mäta upp den och redovisa resultatet i forumet, helt enkelt för att visa att man inte ska gå på skit-produkter.

Om man ska köpa en antenn, ska det finnas mätdata redovisade på trovärdigt sätt. Finns inte detta, välj en annan antenn.
Mätdata är konkreta kurvor på gain och impedans relativt frekvens för antenn-elementet samt hur stora förlusterna är i evt. medföljande kablage.
Har antennen riktverkan ska den också redovisas i form av mätkurvor(strålning-diagram). Det räcker ine med att det i reklam-texten står XX fantasi-dB.
Vilken källarfirma som helst kan kröka ståltråd på fantasi-fullt sätt. En sådan antenn är inte värd mer än egen-skrynklad ståltråd.
Att göra en bra antenn kräver en del jobb, och resultatet verifieras genom mätningar. Dokumenterade mätningar höjer värdet väsentligt på antennen och finns inte att köpa på Ali för 10-15 kr.
En antenn av monopol-typ, som denna antenn kallas, är mycket beroende av att ha bra kontakt med sitt jordplan, eftersom antennens motpol är spegelbilden av antennen.
Spegeln är i detta fallet dina kryssade plåtremsor, som du inte anslutet.
Se teckningen på denna länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Monopole_antenna
Senast redigerad av E Kafeman 13 januari 2016, 21:32:55, redigerad totalt 1 gång.
winter

Inlägg av winter »

den ser ju nsäatn likadan ut som conrads antenn :-)

http://www.conrad.se/Antenn-Aurel-GP-43 ... &pi=190073

börjar tro att den kan vara ett bra köp, om jag inte vill snickra/löda själv
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Skillnaden mellan Conrads antenn och ditt kryss. är att Conrads kryss är lite nedbockat. Det gör man för att höja antennens impedans en aning, för att komma närmare 50 Ohm.
Om det är bättre är ovisst eftersom Telldus utgångsimpedans är lika oviss, och dessa ska stämma mot varandra för bästa prestanda.
Radiogossen

Inlägg av Radiogossen »

Om antennen på bilden är en magnetfotsantenn räcker det att sätta den mot något magnetiskt av tillräcklig storlek (biltak ex) för att få förväntad funktion. Man ska inte ansluta något mer till kabeln eller antennen. Hur just det här exemplaret fungerar har jag dock ingen aning om.
En "riktig" GP är oftast bättre än en magnetfotsantenn.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har plockat isär ett par sådana antenner.
Magneten är använd som GND varför den kapacitiva kopplingen mellan magneten och Groundplane är bättre än inget.
Skriv svar