koppla in "okänd" stegmotor till TB6560baserad driver

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

koppla in "okänd" stegmotor till TB6560baserad driver

Inlägg av Glenn »

Jag håller ju på att labba lite inför framtida fräsbygge, och hittade ett par AEG S026/48 stegmotorer i lådorna hemma som jag tänkte använda, sen köpte jag ett par av dessa kort (inte just den säljaren men likadana kort.)

Edit: här är en bättre länk med mer information..

http://www.ebay.com/itm/371458180998

..Nu vet jag ju dessvärre inte vilken färg som är vilken på stegmotorerna, men jag vet vilket par som hör ihop med varann, så jag kopplade det ena till A och det andra till B rakt av.

Kortet har ju optokopplade ingångar som är EN - Enabled CW - riktning, CLK - själva stegningen.

Det som händer när jag kopplar in ström, lägger EN hög och pulsar på CLK är.. INGET.. så fort det blir matningsspänning så håller motorn, men den reagerar inte alls på stegningen.

Jag har testat att byat plats och polaritet på stegmotorkablarna, blir precis samma..

Nån som ahr ett tips ? hur sjutton kan jag ta reda på hur jag ska koppla utan datablad på stegisarna? tänker jag fel nånstans ?

Jag har lite fler stegmotorer jag skulle kunna använda för test också, både bipolärt och unipolärt, dock inga matchade par.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: koppla in "okänd" stegmotor till TB6560baserad driver

Inlägg av Glenn »

Här är inkopplingsanvisning ajg googlade fram men..

Bild
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Kanske -enable använd.
Eller den svarta gnd- ihopkpplingen enligt bilden saknas.
Eller något skydd löser ut: low voltage shutdown, overheating stop and over current protection.
Eller för kort skalade sladdar så isolering emellan.
Man brukar säga att man kopplar in SPÄNNING. Strömmen bestämmer kretsen.
Vilken spänning till motorn och på styrsignalerna?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Om du får hållmoment så är väl enable-delen OK, har du testat att byta plats på ena lindningens ändar?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

@X-IL du missade också :
"Jag har testat att byat plats och polaritet på stegmotorkablarna, blir precis samma.."
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Eli>>> OK, ja det missade jag. Men ett misstag många gör är att byta båda lindningarnas polaritet om det strular, och då kvarstår ju problemet.

EDIT: Ett annat vanligt misstag är ju att man kopplar ena änden av en lindning till ena kanalen, den andra änden till den andra kanalen, då funkar det också dåligt... Jättedåligt... Hur genererar du pulserna Glenn?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kablarna kommer ju ut ur motorn två och två, så jag har utgått ifrån att det är de två paren, jag kan också få ut lite ström genom dom genom att koppla en LED eller multimeter och rotera på axeln.

Jag genererar pulserna genom att dutta med +5V-kabeln på clk :)

Jag matar 12V på +V, och 5V till logiken.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"Jag matar 5V till logiken."
Var då? Jag ser bara insignaler till optokopplarna. Mät vilken ström som går in i dessa vid +5V in.

Lyser power LEDen när motorspänning kopplas in?
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Det är aldrig bra att "dutta" med vare sig +5VDC eller jord direkt på en ingång. Du kan faktiskt bränna ingången permanent.
En dylik signalingång behöver mycket låg ström, så det går alldeles bra att sätta ett motstånd emellan som begränsar strömmen. Ex. 1 kOhm över 5V ger strömmen 5 mA vilket är mer än nog för vilken signalingång som helst (max. 1.6 mA är standard för TTL-ingångar, i praktiken mycket mindre. Med CMOS ännu lägre).

Vad säger databladet/manualen om klockingången i övrigt? Triggar den på stigande eller fallande flank och har den eventuellt ett inbyggt pull-up el. pull-down-motstånd? Om ingången följer TTL-standard kan den mycket väl ha ett inbyggt pull-up motstånd och då händer inget om du duttar 5V. Då skall du i stället dutta 0V/jord.

Det bästa sättet är nog om du har möjlighet att mata in en riktig fyrkantvåg på några 10-100:tal Hz. En signal med riktiga "0" och "1"-nivåer.
Nu vet jag inte ifall du är insatt i elektronik, men med en 555-klockkrets och några motstånd o kondingar slänger man enkelt ihop en sådan pulsgenerator.

När du sedan får motorn att snurra med hjälp av den kan du enkelt prova både att ändra riktning samt olika inställningar på både motorström, deacy o annat.
Fäst en arm på motorns axel och belasta den, så kan du t.ex. beräkna håll-momentet.
H.O

Inlägg av H.O »

> Det är aldrig bra att "dutta" med vare sig +5VDC eller jord direkt på en ingång. Du kan faktiskt bränna ingången permanent.

Fast här är ju ingångarna inte vanliga TTL-ingångar. De är optokopplade och försedda med 270ohm seriemotstånd så de är ju gjorde för att direkt "anslutas" till 5V. Kortet exponerar både anod och katod på lysdioden i optokopplaren så det går att koppla för drivande eller sänkande logik - vilket man vill.

Med det sagt så är "duttande" ändå ingen bra ide då det ger en himmla massa kontaktstudsar etc men du borde se NÅGOT liv i motorn tycker jag.

Det faktum att du har hållmoment tyder på att motorn är rätt kopplad men det är ju bara att resistansmäta motorn för att säkerställa vilka trådar som "hör ihop". Hur du sedan kopplar in respektive par har ingen betydelse, det ändrar bara rotationsriktning - bara inte trådarna från respektive lindning "blandas ihop".
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

@HO "Det faktum att du har hållmoment tyder på att motorn är rätt kopplad"

Nej så är det inte. Om ena fasen är motvänd kommer motorn bara gå fram och tillbaka mellan 2 närliggande steg.

Detta kanske man inte märker om man inte satt en flagga på axeln. T.ex en strap.
H.O

Inlägg av H.O »

Håller inte alls med.
Låt oss säga att du har motorn kopplad så att den fungerar. När du kör motorn och tittar på strömmen i lindningarna så ligger A-fasen 90° före B-fasen.

Om du nu växlar trådarna i en av faserna är det som fas-förskjuta den fasen 180°, A-fasen ligger nu 90° efter B-fasen, motorn vänder riktning.
Om du växlar trådarna i båda faserna är det som att fas-förkjuta båda faserna 180° vilket såklart inte gör någon skillnad, A-fasen ligger då fortfarande 90° före B-fasen, motorn fortsätter i samma riktning som i utgångsläget.

Om du växlar en tråd i ena fasen med en tråd i andra fasen så funkar det inte alls. Det är till och med möjligt/sannolikt att du bränner drivsteget eftersom strömmen från brygga A returneras genom sense-motståndet för brygga B så strömregleringen sätts i princip ur spel.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Ja du har rätt gällande denna bipolär driver, men jag har absolut sett det jag beskriver, men det kan ha varit för annan unipol drivmode.

Ps- Om inställd för 1/16 steg kanake man inte märker någor vid duttning.
Nemo86

Inlägg av Nemo86 »

vad genererar du pulser med? Arduino? Har ett likadant kort, hade med problem innan det fungerade... meeeen förvänta dig inte toppen prestanda. Går hackigt...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det visade sej att den var lite grinig på pulserna ja.

Kopplade in en funktionsgenerator på fyrkantsvåg, då roterade stegmotorn.

MEN.. det spelade ingen roll om EN var hög eller låg, och den roterade alltid åt samma håll oavsett om CW var hög eller låg, märkligt.

..Med hög eller låg menar jag att jag matar in 5V på ingångarna.
Skriv svar