Felsökning fatölsanläggning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Felsökning fatölsanläggning

Inlägg av gunne »

Jag har en gammal fatölsanläggning från 1986 och som är tillverkad av SIPP. Jag tänkte sälja den men den vill inte gå igång och då är den ju inte värd mycket. Se säljtråden här om ni vill.

Här är lite bilder på hur det hela ser ut.

Bild

Bild
2016-01-04 17.38.22 (Medium).jpg
Bild
2016-01-04 17.39.22 (Medium).jpg
2016-01-04 17.36.02 (Medium).jpg

Maskinen får spänning fram till kontrollboxen och omröraren går igång när jag sätter i sladden. Dock startar varken kompressorn eller fläkten till kondensorn.

Motorkondingen är lite kladdig i botten. Kan den vara boven? Men då borde ju fläkten ändå gå igång. Jag misstänker att kontrollboxen inte slår igång som den ska.

Två blå kablar leder in i vattenbadet där de går till en liten keramikplatta som är fastskruvad i ett bleck som sitter i kylslingan. Se näst sista bilden. ledarna från kabeln är bara fästa i var sitt hål i plattan och har ingen kontakt med varandra. Är detta nån slags tempsensor? Eller en nivåmätare som sluter när de två nakna ledarna täcks av vatten?

Nån som har tips på hur man kan gå vidare i felsökningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: Felsökning fatölsanläggning

Inlägg av Nerre »

I och med att det är blanktråd så tror jag på nivåsensor.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Misstänker oxå det. Men inget händer när jag kortsluter de två trådarna heller.

Jag får nog lirka ut alla kablar ur spiralslangarna som samlar dem och rita upp hur allt är kopplat som ett första steg.

På kompressorn sitter två elmojänger. Se bilder.
2016-01-05 13.28.42 (Medium).jpg
2016-01-05 13.29.49 (Medium).jpg
2016-01-05 13.30.28 (Medium).jpg
Den högra sitter tryckt mot utsidan av kompressorn och har nån slags metallbleck i sig. En termostat som slår av om det blir för varmt?

Från denna går en kabel till en trepolig kontakt i kompressorn. Är det en tryckgivare som sitter inuti? De två andra stiften bör väl vara matning toll motorn? Kontakten som ansluter till dessa har nån slags spole på sig. Vad fyller den för syfte?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den vita med spole är startreläet och fungerar genom att vid påslag och kompressorn står still så rusar det en hel del ström genom motorlindningen - så pass att ankaret i startreläet drar och matar på startlindningen på motorn - i många fall genom en kondensator (den stora svarta cylindern på vänster sidan i bilden) - när motorn varvat upp så sjunker strömmen och startreläet släpper igen.

Burken med bläcket är en klixon - en bimetallbaserat motorskydd som påverkas av både ström till kompressorn och värme och brukar utlösas med ett ljudligt klick om tex. kompressorn inte startar efter en kort strömavbrott och mottrycket gör att kompressor inte orka snurra igång ens med startlindningens hjälp. Återställningen är automatisk men kan ta god tid på sig - bli inte förvånad att det kan ta 10-20 minuter på sig innan återgång om den har utlöst några gånger i rad och kompressorutrymmet är varm.

---

Men varför rota där - sannolikheten att det skulle vara något som krånglar där är ganska liten och för att kolla om kompressordelen fungerar så handlar det om att identifiera de två matningaskablarna som matar kompressordelen efter reläet/termostaten som slår på och av kompressorn.

svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jobbade ett antal år på ett ganska känt dryckesbolag, just med service av kyl och drickanläggningar. Det absolut vanligaste felen jag upplevde var antingen termostaten eller kompressorns startrelä.
Dock verkar det inte vara detta för dig då inte heller fläkten startar. Nu vet jag ju inte hur den är kopplad i just denna anläggningen, men de brukar gå direkt på matningsspänningen.

Är den kopplad via boxen så är det väl något villkor som inte är uppfyllt. Så återigen är termostaten misstänkt. Bara att mäta sig fram med andra ord...
Om du väl får igång den är det ju inte säkert det finns något kylmedium kvar och om det finns så är det väl inget som är godkänt (R22)... Lite osäker på regelverket idag om det finns dispens för gamla grejer eller om allt måste bytas.
xxargs

Inlägg av xxargs »

R22 eller mer troligt R404A, eventuellt kan det vara R12/134a då det inte är en maskin som jobbar med frysgrader.

R12/R22 är bara att glömma att få påfyllt igen, R404A är fortfarande tillåtet.

---

Nu är maskinen troligen en hermetisk tät modell med igenlödd service-ledning på samma sätt som vitvarors kyl/frys.

Är det ingen mekanisk skada eller korrosion på dess slingor mm. så brukar sådana hålla tätt i stort sett obegränsad tid.

Om startreläet inte fungerar så brukar motorn brumma hörbart en smula vid strömpåslag och efter 30 ca sek till en minut så klickar Klixon ljudligt och bryter strömmen till kompressorn och så tar det en bra stund innan den försöker igen och så håller det på....

Startar inte kompressorn eller att klixon ej löser ut om kompressorn/startreläet/startkondensatorn inte är frisk, så indikerar det att kompressorn aldrig får ström och problemet sitter i termostaten/kontrollboxen för att någon villkor inte är uppfyllt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tackar för hjälp alla som svarat.

Jag tjuvkopplade förbi kontrollboxen och la 230 V direkt till kompressorn. Succé! Den kickade igång och kylslingan blev kallare. Men jag körde inte så lång stund eftersom jag inte har nåt vatten i.

Så då är det alltså nåt i kontrollboxen som inte lirar. Så här ser etiketten ut.

Bild

Matning kommer in på 1-2. Ena ledaren till nivåsensorn är kopplad på 4 (SM). Andra ledaren till nivåsensorn var lös, men jag har satt den på 5 (Sm). 6:an är bara kopplad till jord. 7 är det stift som ska slutas med 8 och därmed koppla nollan till kompressorn.

Bild
2016-01-04 17.36.13 (Medium).jpg
Varför ha denna "avancerade" box om den bara ska kolla nivån? En nivåvippa hade ju löst det. Det verkar ju mer logiskt att man skulle ha en tempgivare i badet och styra på temperaturen.

Här är en liten bättre bild på "nivågivaren". Alltså bara två nakna ledare.
2016-01-05 18.06.21 (Medium).jpg
Saknas det nåt som ska sitta här kanske?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jag har aldrig sett en anläggning med nivåvakt i kylbadet tidigare, men italienarna har ju sina egna idéer även i andra sammanhang. Har man lite koll på anläggningen så är ju denna funktionen ganska onödig.

Är inte termostaten inkopplad till styrboxen, eller går den direkt till kompressorn?
För det finns väl en termostat/sensor? Ser iaf så ut på bilden.
xxargs

Inlägg av xxargs »

den inringade delen är kapillärröret och början av kylslingan för inmatning av köldmediet i kylslingan - det är inte någon del av termostat (även om vissa av dessa påminner i konstruktionen med en bulb och en kapillärrör som tryckförmedlare)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Korrekt, det är en del av kylslingan.

Det enda som är kopplat till kontrollboxen förutom matning, jord och utgång till kompressorn är "nivåsensorn" med blå sladd.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Hm... det kanske inte alls är en nivåsensor utan en is-sensor?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ingen dum gissning - dielektriska konstanten gentemot luft för vatten är ca 70-80 beroende på temperatur medans is är på 3.2 - en stor skillnad som gör det detekterbart med ganska enkla medel.

Förmodligen händer något liknande med vattnets ledningsförmåga att den minskar rejält när det fryser, men med tanke på att beroende på kranvattnets renhet så varierar konduktiviteten mycket redan innan och skall man kunna se skillnad mellan vatten resp is så innebär det troligen en kalibrering, vilket jag knappast tror att det görs här.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag var inne på något liknande det förut. Funderade på om man kan känna av hur varmt vattnet är genom ledningsförmågan, men tänkte att det skulle vara alldeles för osäkert då man inte vet hur rent/smutsigt/mineralrikt etc vattnet är. Men om det är is/vatten kan man ju kanske känna av förstås.

Jag har ju testat att kortsluta ledarna, men man kanske måste fylla på med vatten helt enkelt. Eller plocka loss givaren och lägga den i ett vattenglas.

Ena sladden var ju loss. Jag kopplade den till stift 5 (Sm). Enda andra möjligheten är att koppla den till jordvidarekopplingen som finns på stift 6 (SR). Någon som har en kvlificerad gissning? Vad kan SM, Sm och SR stå för?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Så. Då kopplade jag sensorns ena pol till jord istället. Voila! När man kortsluter ledarna så kickar kylen igång.

Allt funkar alltså som det skaoch det var bara att flatstyfshylsorna skulle koppas till rätt ställe. Men nu fick jag i alla fall lära mig lite om startlindningar och Klixon m.m. så det var ju värt att lägga tiden på att mecka lite med kylen i alla fall :D.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Skål då :whoho:
Skriv svar