Störningar Muse M50 förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Störningar Muse M50 förstärkare

Inlägg av gOry »

Driver mitt Muse M50 förstärkare från nätagget i datorn och får in en massa störningar..
De blir tyst och fint om jag driver de från mitt lipo-batteri.
Finns de något enkelt litet filter jag skulle kunna testa för att få tyst på det?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Störningar Muse M50 förstärkare

Inlägg av ensten »

Datornätaggregat släpper inte ifrån sig någon fin spänning. Testa att sätta ett par rejäla kondensatorer parallellt med matningen och se om det hjälper.

Vilken typ av störningar får du? Är det ett stadigt 50Hz-brum eller är det något annat. Datornätaggregat är väl om jag inte minns fel switchat så det är väl sannolikt ett högfrekvent oljud.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

De är klassiska cpu/moderkort/hårddiskstörningar. Testade precis med en kondensator på 1000uF hjälpte ingenting.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ok, testa med en mindre keramisk ... Hur ser det ut med jordning?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Glöm inte att testa common mode. Enklast är kanske att börja med Y-kondensatorer ner mot skyddsjord för alla matningskablar.

En skiss på din koppling både med och utan batteri hade varit bra.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Tack för förslagen men ingenting tycks funka.

ensten: nätagget är jordat i eluttaget.

psynoise Menar du att jag ska koppla nätaggets jord med en y-kondensator mot skyddsjord?
Förstärkaren är kopplad + och - till dators nätaggregat via en "hårddiskkabel"
Ljudet går via en vanlig 3,5mm till RCA kabel från datorns ljudkort, det som är internet på moderkortet så de plockar väl upp ännu mer störningar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Mitt förslag var bara att tänka på common mode också då Ensten förslog differentiell filtrering. Nu kanske din effektförstärkare inte har någon skyddsjord. Dock kan problemet finnas kvar att audiosignalen med sin signaljord har störningar gentemot matning, och då både negativ och positiv matningsledare.

Enklast är att koppla in ett oscilloskop och försöka trigga på störningarna. Sedan experimentera runt med kondensatorer, common mode drosslar, audiotransformatorer. Borde inte ta många minuter om du har lödkolven varm.

Alternativet är att analysera. Företaget Rane vet jag har haft någon artikel om jordning i audiosystem.

http://www.rane.com/library.html

Kika under "Wiring, Interconnection & Grounding".
svanted

Inlägg av svanted »

det är inte säkert att stöningarna kommer in via matningsspänningen utan att när du jordar förstäkaren kommer själva störningen i signalkabeln.
koppla bort insignalen och kortslut kontakten i förstärkaren, men driv med nätagget,
brummar det då?
i så fall behöver du en transformator på signalkabeln.
hsd

Inlägg av hsd »

gOry skrev:Driver mitt Muse M50 förstärkare från nätagget i datorn och får in en massa störningar..
De blir tyst och fint om jag driver de från mitt lipo-batteri.
Finns de något enkelt litet filter jag skulle kunna testa för att få tyst på det?
Du måste beskriva störningen, hur låter det brum-brus-knaster....
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

De är väldigt högfrekvent, tänk dig att du hör dom mekaniska hårddiskarnas motorer spola upp.
De knastrar när man flyttar musen osv..
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Läste en skitbra artiklel om brus och störningar för ett tag sen, kanske var det denna:

http://www8.tfe.umu.se/courses/elektro/ ... grupp3.htm
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Funderar på testa ett gammalt hederligt sound blaster 5.1, de har hjälpt förut.
Är inte så mycket för dessa inbyggda ljudkort på moderkortet. Även om detta ska vara en avskiljd del på pcb:et men jag tror detta beror på den smutsiga spänning från nätagget..

http://c1.neweggimages.com/BizIntell/it ... -287/6.png
hsd

Inlägg av hsd »

gOry skrev:De är väldigt högfrekvent, tänk dig att du hör dom mekaniska hårddiskarnas motorer spola upp.
De knastrar när man flyttar musen osv..
då uppstår frågan om var Du kopplar in förstärkaren, troligtvis ligger matningen och svävar från jord
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag citerar mig själv på den frågan!
gOry skrev:Tack för förslagen men ingenting tycks funka.

ensten: nätagget är jordat i eluttaget.

psynoise Menar du att jag ska koppla nätaggets jord med en y-kondensator mot skyddsjord?
Förstärkaren är kopplad + och - till dators nätaggregat via en "hårddiskkabel"
Ljudet går via en vanlig 3,5mm till RCA kabel från datorns ljudkort, det som är internet på moderkortet så de plockar väl upp ännu mer störningar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är förmodligen detta som är problemet - laständringar som blir när hårddisk och mus rör på sig (dvs att processorn jobbar mer i burstar) gör att potentialen på moderkortets noll och plus hoppar upp och ned en smula på grund av resistansen i strömförsörjningskablarna medans det gör inte din inkopplingspunkt nätagget eftersom det är kopplat direkt dit.

Detta får följdverkan att både signaljord och signal kommer ha en lastberoende variation i potential beroende på processorlast som skiljer sig emot matningsjord till din förstärkare.

Det behöver inte vara många µV i variation för att det skall höras.

Det finns 2 saker som spelar in här - CMRR (common mode rejection ratio) i förstärkaren när det gäller signal och signaljord gentemot förstärkarens matning och jord-spänning.

Det bästa är att ha en balanserad ingång - att signalingången tål att signaljorden kan variera lite i potential gentemot matningens jord utan att det hörs ut så länge signalen in följer signaljorden exakt i nivå - dvs. det är bara diffen mellan signaljord och signal som förstärks ut. detta förutsätter att signaljord och matningsjord inte är galvaniskt inkopplad mot varandra - sitter de ihop så är det en obalanserad ingång och man måste ha en isoler-transformator som isolerar upp detta på signalsidan om man skall bli av med problemet (alternativt bygga om ingångssteget till balanserad, vilket ofta är möjligt om det är en åtkommlig OP-amp som första steg).

I stort sett all PA-proffsutrustning kör med balanserat av just anledningen att det är olika potentialer på olika ställen där man installerar utrustning - tex. inkopplad på olika faser, långa kablar med utjämningsströmmar i jord/skärm mellan enheterna som i obalanserad koppling ger nätbrum etc.

Sedan har vi PMRR (power mode rejection ratio) - dvs. hur bra förstärkaren undertrycker variationer som finns på matningsspänningarna - kortsluter du signalingången mellan signalingång och dess signaljord (ingen koppling mot ljudkortet) men störningarna finns där ändå vid test vid olika volyminställningar så är det låg PMRR.

Som redan tidigare nämnt är att använda isolatiostransformator på signalsidan om det är CMRR-problem. Är det PMRR-problem - annan strömförsörjning med mer stabil spänning.

Försörjning med tex en dubbelisolerad laptop-nätagg (platt schuko-anslutning utan jord) löser också problemet med CMRR-problem då den isolerar det hela på samma sätt som en isolertransformator på signalsidan, är det en laptopagg med jordad schuko så måste man försäkra sig om att lågspänningssidan inte har någon galvanisk kontakt med skyddsjordsidan på matningen.

Dock att tänka på med switchande förstärkare (klass T) i kombination med switchade nätaggregat så kan man i vissa fall få en skillnadsfrekvens i hörbara området av någon av övertonerna på T-ampens switchningar och nätaggregatets switcharfrekvens...
Skriv svar