Hej på er!
Jag försöker laga en Philips LCD TV 42PFL7603D som endast felar i form av 2-3 vertikala streck i panelens högra del.
Skärmen reagerar kraftigt vid skjuvning och tryck längs kanterna så jag misstänker att panelens flexfilmkontakter spruckit eller glappar pga ålder och värme.
Effekten vid tryck och kläm längs kanterna blir att bakgrundsbelysningen (CCFL) varierar över hela panelen samt att de vertikala strecken varierar lite i antal och färg.
Hittade förvisso två keramiska 33J 6kV kondensatorer på CCFL-drivaren som ser lite brunbrända ut men tror inte de har särskilt mycket med saken att göra eller vad tror ni?
Ibland kan det ju hjälpa att sätta press på flexfilmkontakterna, klämma dem mot något men då måste jag ta loss panelen - är det lönt tro?
Philips LCD TV 42PFL7603D med streck
Philips LCD TV 42PFL7603D med streck
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Philips LCD TV 42PFL7603D med streck
Efter några timmars drift så att apparaten gått varm, avtog tryckkänsligheten till nästan inget och av strecket blev bara 1-pixel bred blå strimma.
Tror jag byter de där 33J-kondingarna i alla fall så får vi se.
Vore synd att slänga en ju annars fullt fungerande full HD-apparat med 4 HDMI-ingångar, ambilight och annat lull-lull.
Tror jag byter de där 33J-kondingarna i alla fall så får vi se.
Vore synd att slänga en ju annars fullt fungerande full HD-apparat med 4 HDMI-ingångar, ambilight och annat lull-lull.
Det är tyvärr PANEL fel,det finns ingen räddning
Och det är glapp i flat kablarna, du måste riva allt innan du kommer dit.
Man kan lägga gummi kuddar innanför ramen så att det trycker
Men det varar inte länge,det kommer tillbaka
Har försökt med flertal sådana(olika märken) med samma resultat
Det är knappast värt jobbet,bara mer irriterande när felet dyker upp snart igen
Så nuförtiden när jag ser dom ränderna så åker den dit den hör hemma(ÅTERVINNING)
Och det är glapp i flat kablarna, du måste riva allt innan du kommer dit.
Man kan lägga gummi kuddar innanför ramen så att det trycker
Men det varar inte länge,det kommer tillbaka
Har försökt med flertal sådana(olika märken) med samma resultat
Det är knappast värt jobbet,bara mer irriterande när felet dyker upp snart igen
Så nuförtiden när jag ser dom ränderna så åker den dit den hör hemma(ÅTERVINNING)

Jag misstänkte det, förnuftets röst viskade det i mitt öra redan från start 
Som sagt, för djäkla synd på en annars fin apparat - den är som ny i övrigt med skyddsplasten kvar på bordsstället och allt.

Som sagt, för djäkla synd på en annars fin apparat - den är som ny i övrigt med skyddsplasten kvar på bordsstället och allt.