HF-indikering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

HF-indikering

Inlägg av Marta »

Behöver en indikering av HF-nivå på ett instrument (100µA analog mätare) av en spänning i storleksordningen 200..400mV. Det är säkert jättelätt att få visaren att röra sig, så frågan gäller att få den att röra sig lika mycket oavsett om frekvensen är 3 eller 30 MHz.

Sådär ungefär 10, kankske 20, procent fel är acceptabelt. Impedansen i mätpunkten är sannolikt kring ett par hundra ohm och nivån bör inte påverkas. Enkelt, inget vidlyftigt. 6.3V AC finns att tillgå för likrktning med eller utan dubblare eller stabilisator.

Tillägg:
Ett ltet förtydligande. Det är en gammal signalgenerator som skall modifieras. För att kunna få en utsignal men en liten tillstymmelse till kalibrering måste nivån ställas genom att vrida en pot till en visar står på rätt märke. I original är där ett härke med två rör bara för detta och som indikerar utifrån att singnalen har 30% AM modulationsgrad. Jag vill ha CW output och kunna skippa tre "svåra" rör. Alla rören i den är troligen nedkörda, den orkar inte ge rätt utspänning enligt mätning med scope.

En direkt likriktning är OK om det fungerar. Har inget säkert sätt att kontrollera när frekvensen kommer upp en bit. Gör inte så mycket om dioden skulle råka skapa lite övertoner.

Motstånden i dämpsatsen är 270R i den del där löparen går, de som går ut mot sidan till jord är 31R. Max terminerad utspänning ar 100mV.

Bild
Senast redigerad av Marta 30 december 2015, 00:18:02, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: HF-indikering

Inlägg av lillahuset »

Borde inte en snabb diod och ett seriemotstånd funka? Bara en gissning. Kanske en konding i serie också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

EN FET-VOM är väl instrumentet som är avsett för sådana mätningar har jag för mig.

Lite mer info är nog nödvändigt, gissar jag, egentligen handlar det om att ha en linjär likriktare, typ.
Staigen

Inlägg av Staigen »

Är inte det där utgångsteget till en Philips signalgenerator? Har själv ett par stycken.

//Staigen
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det stämmer mycket väl. Det är en GM2883, den allra första versionen av dessa, inte ens en /01. Har tyvärr inte något dokument med hela revisionshistorien på dessa, det hade varit intressant att ha. Vet bara att /03 fick en ny nätdel och att det tillkommit skallampor och en ändrad mekanism någonstans under vägen dit. Sedan fick /04 ett fyrkantigt visarinstrument.
Hade varit trevligt också med en manual på ett begripligt språk (engelska) oavsett för vilken revision. Alla dokument jag hittat hittills är på obegripliska.

Alla spänningar är OK, men utnivån är för låg. Skall sätta i ett par nya EF50 så oscillator och utgång kan ge rätta nivåer. Är AZ41 slut blir det antagligen halvledare. De tre EF41 hade jag tänkt undvika att skaffa nya. Vill inte ändra i en sådan antikvitet, så tänker göra något som pluggas in i socklarna till EF41 för att få en nivåindikering. Då helst på konstant omodulerad signal.

Hur som helst tycker jag det är en egendomlig konstruktion de valt för indikeringen. Verkar även vara utvalda rör (märkta med färgprickar) och krävas en trimning efter byte som jag inte är absolut säker på hur den skall göras p.g.a. holländskan. Får väl skriva av och låta google översätta om original härket för nivämätning skall behållas.
Staigen

Inlägg av Staigen »

Jag har en del dokumentation till dom, dock osäker på vilka dom är till. Kan kolla när jag kommer hem, om du vill.

// Staigen
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det skulle vara jättesnällt av Dig om Du kan göra det. Är tacksam för allt material kring dessa apparater.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Marta, har du tittat på min manualsida om det finns något lämpligt.
Många HF-generatorer hade mätare för utsignalen, så du kanske kan hitta något liknande och kopiera.
Skriv svar