Liten effektförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Liten effektförstärkare

Inlägg av Tekko »

Efter inspiration av Fritzells förstärkarbygge så grävde jag frak ett gammalt projekt som legat i en låda nått år.

Jag är inte orginal byggaren men jag tog i sär stärkaren för något/några år sedan för att bygget var skit, fullt med kallödningar.

Detta bygge funkade inte på första försöket i går natt, sluttrissorna jag använde då höll i 2sek och steget motorbåtade kraftigt, de var BD679/680 och tålde bara 4A.

Nu kör jag BD911/912 tillsammans med separata driver trissor för att skapa en darlingtonkoppling på äkta hembyggarvis och det funkade perfa!

Några bilder kanske man borde ha också:

Min lilla darlingtonkoppling
Bild
Bild

Ett uselt gjort kort som jag ska göra om:
Bild
Bild

Så testkopplingen:
Bild

[/img]
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

hur låter det? :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Det där är ju ytmonterat! 8) :D Undrar också hur det låter...


Med 4A borde du komma rätt långt. jag har provbelastat min stärkare lite grann och för att överhuvudtaget komma upp i 3A fick jag parallellkoppla två 4Ω högtalare med ett effektmotstånd på 5Ω och då döna det på rätt bra :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

De andra trissorna på 4A brann upp efter 2sek utan signal på ingången, troligen låg hfe å andra parametrar helt fel för stärkaren började oscillera sej till döds så fort en last kopplades in, båda trissorna kortslöt internt inom 1sek.

Här finns schemat:
Bild

Stärkaren låter faktiskt förvånande bra för sin uppbyggnad och komponentval, kör den på ett gammalt luxor element, detta är bara en test, ville bara se att det funka innan jag fixar ett bättre kort. När jag fixar den riktigt så skall bias trissan sättas på kylflänsen för att hålla hela bygget temperaturstabilt.

Effektsteget jag har nu är kapabelt till 15A peak, kanske 5-10A konternueligt med en riktig kylfläns.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Nu har jag även hittat orginalschemat till denna stärkare.

Det finns här:
Bild
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Antingen står biasen helt fel, detta kombinerat med att den inte sitter termiskt kopplad till slutsteget kan lätt göra att strömmen rusar iväg väldigt fort... Oscillerar det är det en annan sak. Kan tänka mig att det beror på kretskortslayouten. När man bygger diskret bör man lägga stor vikt vid att lägga komponenerna på rätt sätt samt göra alla ledare så korta som möjligt och att inte böja dom i 90 gradiga vinklar osv..

Sen vet jag inte hur det är men R18, R19 kan se obetydliga ut men dessa får absolut inte uteslutas!! Dom reglerar så att viloströmmen hålls stabil. Trissan blir varm->Vbe sjunker->Ic ökar->U över R18 ökar->Trissan stryps eftersom Vb är samma som innan
:)

Ifall problemet med att den oscillerar fortsätter kan du prova att ta bort C3,C7,C8 helt och öka C6 till 100pF. Dom där tvåpolskompensationerna är nog inte helt enkla att få att fungera perfekt..
Har Aldrig någonsin sett att man använt kondensatorer som C7,C8 sitter kopplade :S verkar skumma.

Men annars ska det nog gå att få ordning på den där förstärkarn =) hur går den?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Den funkar perfa nu, efter att jag satte dit kondingarna C7 och C8. Biastrissan ska jag montera på flänsen inom en snar framtid. R18 och R19 skulle jag aldrig tänka tanken att skippa, men jag har haft kontakt med en för ett tag sen som har jobbad med denna stärkaren och han sa att 0.22 ohm funkar lika bra, så jag kör på det.

Även om jag pressar stärkaren med ganska hög volym så har den efter att jag satte dit kondingarna bara blivit fisljummen.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jasså jaha men då är det bara köra.

Kom ihåg att om du minskar värdet till 0.22R stämmer inte längre förhållandet till den elektroniska kortslutningsskyddet T5-T6. Som det är nu öppnar T5 när det går runt 9A genom R18 (1R). Om du vill ha kvar samma skydd kan du öka R14,R15 till 100R, annars gör det ingen nytta alls, för T5,T6 kommer inte öppna förrän det går 42A genom ett 0.22R motstånd.
Själv har jag satt mitt skydd till nånstans runt 6A vilket jag tycker är mer lagom :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Efter tips på diyaudio så tog jag bort skyddstrissorna då vissa där ansåg att de bara införde dist, och jag överlastar normalt aldrig en förstärkare.

Jag har även förlängt benen på biastrissan och tejpat fast den på flänsen med brun packtejp.

Stärkaren verkar bara otroligt rippeltålig, trots att jag jör den med en växelriktare som ger ut moddad fyrkant så hör man knappt nått brum alls, bara ett svagt sus i diskanten. Jag måste stänga av sdattan för att höra nått brum.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Det är bra om man tar lite kylpasta så biastrissan har god temrisk kontakt med huvudkylelementet.

Jag fick också rådet att inte använda det där kortslutningsskyddet, eller ja ialalfall inte den varianten eftersom den har den nackdelen att vida höga spänningsspikar distar signalen. Det finns andra versioner som är mycket bättre men det här är den simplaste versionen och funkar prima.
Men ligger den runt 9A är det låg risk att den skulle dista signalen. Skulle du råka kortsluta utgången kan du i bästa fall rädda dina utgånstrissor.

Det är mycket folk som tycker och tänker på diyaudio och påstår att man måste göra precis som dom tycker. Jag gillar inte diyaudio och har slutat hänga där mest pga den anledningen. Man behöver inte någon annans godkännande för att testa en sak, man lär sig mest genom att prova saker själv :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Jag har lite funderingar på att hänga på ett andra par BD911/912 så kan den palla liiiite mer effekt utan att säga poof.

Men visst det är enkelt att sätta tillbaka skydded igen, kan se om jag har någe 100 ohm.

110 ohm, går det ?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jadå 110R funkar lika bra gör inte jättestor skillnad..
Det funkar givetvis utan och många förstärkare har det inte, det är ju inget bombsäkert skydd med det är ju alltid nått :)

Menar du att parallella ett par sluttrissor till? Visst det funkar bra. Se till bara så att drivtrissan pallar med samt att du behöver ha separata emittermotstånd till varje sluttransistor.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Emittermotstånd har jag från andra stärkare så det e lungt, drivtrissorna pallar 1.5A eller 25W så ett extra sluttrissapar bör inte vara någe prob.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Nu med biastrissan på flänsen så blir den inte ens varm, känns mästan kall trots måttlig volym.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Gött :tumupp: det är bara spela på :)
Om du vill testa (i vetenskapligt syfte) kan du mäta spänningen över ett emittermotstånd och räkna ut strömmen, och se ifall den börjar öka när man inte har biastrissan termiskt kopplad till slutsteget :)
Skriv svar