Liten effektförstärkare
Liten effektförstärkare
Efter inspiration av Fritzells förstärkarbygge så grävde jag frak ett gammalt projekt som legat i en låda nått år.
Jag är inte orginal byggaren men jag tog i sär stärkaren för något/några år sedan för att bygget var skit, fullt med kallödningar.
Detta bygge funkade inte på första försöket i går natt, sluttrissorna jag använde då höll i 2sek och steget motorbåtade kraftigt, de var BD679/680 och tålde bara 4A.
Nu kör jag BD911/912 tillsammans med separata driver trissor för att skapa en darlingtonkoppling på äkta hembyggarvis och det funkade perfa!
Några bilder kanske man borde ha också:
Min lilla darlingtonkoppling
Ett uselt gjort kort som jag ska göra om:
Så testkopplingen:
[/img]
Jag är inte orginal byggaren men jag tog i sär stärkaren för något/några år sedan för att bygget var skit, fullt med kallödningar.
Detta bygge funkade inte på första försöket i går natt, sluttrissorna jag använde då höll i 2sek och steget motorbåtade kraftigt, de var BD679/680 och tålde bara 4A.
Nu kör jag BD911/912 tillsammans med separata driver trissor för att skapa en darlingtonkoppling på äkta hembyggarvis och det funkade perfa!
Några bilder kanske man borde ha också:
Min lilla darlingtonkoppling
Ett uselt gjort kort som jag ska göra om:
Så testkopplingen:
[/img]
De andra trissorna på 4A brann upp efter 2sek utan signal på ingången, troligen låg hfe å andra parametrar helt fel för stärkaren började oscillera sej till döds så fort en last kopplades in, båda trissorna kortslöt internt inom 1sek.
Här finns schemat:
Stärkaren låter faktiskt förvånande bra för sin uppbyggnad och komponentval, kör den på ett gammalt luxor element, detta är bara en test, ville bara se att det funka innan jag fixar ett bättre kort. När jag fixar den riktigt så skall bias trissan sättas på kylflänsen för att hålla hela bygget temperaturstabilt.
Effektsteget jag har nu är kapabelt till 15A peak, kanske 5-10A konternueligt med en riktig kylfläns.
Här finns schemat:
Stärkaren låter faktiskt förvånande bra för sin uppbyggnad och komponentval, kör den på ett gammalt luxor element, detta är bara en test, ville bara se att det funka innan jag fixar ett bättre kort. När jag fixar den riktigt så skall bias trissan sättas på kylflänsen för att hålla hela bygget temperaturstabilt.
Effektsteget jag har nu är kapabelt till 15A peak, kanske 5-10A konternueligt med en riktig kylfläns.
Antingen står biasen helt fel, detta kombinerat med att den inte sitter termiskt kopplad till slutsteget kan lätt göra att strömmen rusar iväg väldigt fort... Oscillerar det är det en annan sak. Kan tänka mig att det beror på kretskortslayouten. När man bygger diskret bör man lägga stor vikt vid att lägga komponenerna på rätt sätt samt göra alla ledare så korta som möjligt och att inte böja dom i 90 gradiga vinklar osv..
Sen vet jag inte hur det är men R18, R19 kan se obetydliga ut men dessa får absolut inte uteslutas!! Dom reglerar så att viloströmmen hålls stabil. Trissan blir varm->Vbe sjunker->Ic ökar->U över R18 ökar->Trissan stryps eftersom Vb är samma som innan
Ifall problemet med att den oscillerar fortsätter kan du prova att ta bort C3,C7,C8 helt och öka C6 till 100pF. Dom där tvåpolskompensationerna är nog inte helt enkla att få att fungera perfekt..
Har Aldrig någonsin sett att man använt kondensatorer som C7,C8 sitter kopplade verkar skumma.
Men annars ska det nog gå att få ordning på den där förstärkarn =) hur går den?
Sen vet jag inte hur det är men R18, R19 kan se obetydliga ut men dessa får absolut inte uteslutas!! Dom reglerar så att viloströmmen hålls stabil. Trissan blir varm->Vbe sjunker->Ic ökar->U över R18 ökar->Trissan stryps eftersom Vb är samma som innan
Ifall problemet med att den oscillerar fortsätter kan du prova att ta bort C3,C7,C8 helt och öka C6 till 100pF. Dom där tvåpolskompensationerna är nog inte helt enkla att få att fungera perfekt..
Har Aldrig någonsin sett att man använt kondensatorer som C7,C8 sitter kopplade verkar skumma.
Men annars ska det nog gå att få ordning på den där förstärkarn =) hur går den?
Den funkar perfa nu, efter att jag satte dit kondingarna C7 och C8. Biastrissan ska jag montera på flänsen inom en snar framtid. R18 och R19 skulle jag aldrig tänka tanken att skippa, men jag har haft kontakt med en för ett tag sen som har jobbad med denna stärkaren och han sa att 0.22 ohm funkar lika bra, så jag kör på det.
Även om jag pressar stärkaren med ganska hög volym så har den efter att jag satte dit kondingarna bara blivit fisljummen.
Även om jag pressar stärkaren med ganska hög volym så har den efter att jag satte dit kondingarna bara blivit fisljummen.
Jasså jaha men då är det bara köra.
Kom ihåg att om du minskar värdet till 0.22R stämmer inte längre förhållandet till den elektroniska kortslutningsskyddet T5-T6. Som det är nu öppnar T5 när det går runt 9A genom R18 (1R). Om du vill ha kvar samma skydd kan du öka R14,R15 till 100R, annars gör det ingen nytta alls, för T5,T6 kommer inte öppna förrän det går 42A genom ett 0.22R motstånd.
Själv har jag satt mitt skydd till nånstans runt 6A vilket jag tycker är mer lagom
Kom ihåg att om du minskar värdet till 0.22R stämmer inte längre förhållandet till den elektroniska kortslutningsskyddet T5-T6. Som det är nu öppnar T5 när det går runt 9A genom R18 (1R). Om du vill ha kvar samma skydd kan du öka R14,R15 till 100R, annars gör det ingen nytta alls, för T5,T6 kommer inte öppna förrän det går 42A genom ett 0.22R motstånd.
Själv har jag satt mitt skydd till nånstans runt 6A vilket jag tycker är mer lagom
Efter tips på diyaudio så tog jag bort skyddstrissorna då vissa där ansåg att de bara införde dist, och jag överlastar normalt aldrig en förstärkare.
Jag har även förlängt benen på biastrissan och tejpat fast den på flänsen med brun packtejp.
Stärkaren verkar bara otroligt rippeltålig, trots att jag jör den med en växelriktare som ger ut moddad fyrkant så hör man knappt nått brum alls, bara ett svagt sus i diskanten. Jag måste stänga av sdattan för att höra nått brum.
Jag har även förlängt benen på biastrissan och tejpat fast den på flänsen med brun packtejp.
Stärkaren verkar bara otroligt rippeltålig, trots att jag jör den med en växelriktare som ger ut moddad fyrkant så hör man knappt nått brum alls, bara ett svagt sus i diskanten. Jag måste stänga av sdattan för att höra nått brum.
Det är bra om man tar lite kylpasta så biastrissan har god temrisk kontakt med huvudkylelementet.
Jag fick också rådet att inte använda det där kortslutningsskyddet, eller ja ialalfall inte den varianten eftersom den har den nackdelen att vida höga spänningsspikar distar signalen. Det finns andra versioner som är mycket bättre men det här är den simplaste versionen och funkar prima.
Men ligger den runt 9A är det låg risk att den skulle dista signalen. Skulle du råka kortsluta utgången kan du i bästa fall rädda dina utgånstrissor.
Det är mycket folk som tycker och tänker på diyaudio och påstår att man måste göra precis som dom tycker. Jag gillar inte diyaudio och har slutat hänga där mest pga den anledningen. Man behöver inte någon annans godkännande för att testa en sak, man lär sig mest genom att prova saker själv
Jag fick också rådet att inte använda det där kortslutningsskyddet, eller ja ialalfall inte den varianten eftersom den har den nackdelen att vida höga spänningsspikar distar signalen. Det finns andra versioner som är mycket bättre men det här är den simplaste versionen och funkar prima.
Men ligger den runt 9A är det låg risk att den skulle dista signalen. Skulle du råka kortsluta utgången kan du i bästa fall rädda dina utgånstrissor.
Det är mycket folk som tycker och tänker på diyaudio och påstår att man måste göra precis som dom tycker. Jag gillar inte diyaudio och har slutat hänga där mest pga den anledningen. Man behöver inte någon annans godkännande för att testa en sak, man lär sig mest genom att prova saker själv
Jadå 110R funkar lika bra gör inte jättestor skillnad..
Det funkar givetvis utan och många förstärkare har det inte, det är ju inget bombsäkert skydd med det är ju alltid nått
Menar du att parallella ett par sluttrissor till? Visst det funkar bra. Se till bara så att drivtrissan pallar med samt att du behöver ha separata emittermotstånd till varje sluttransistor.
Det funkar givetvis utan och många förstärkare har det inte, det är ju inget bombsäkert skydd med det är ju alltid nått
Menar du att parallella ett par sluttrissor till? Visst det funkar bra. Se till bara så att drivtrissan pallar med samt att du behöver ha separata emittermotstånd till varje sluttransistor.