Tomgångsspänning trafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Tomgångsspänning trafo

Inlägg av MadModder »

I mitt proppskåp sitter en ringledningstrafo på DIN-skena. Det står 220V, 8V, 1A.
När jag mäter får jag 16VAC, och med likriktning och glättning blir det 21,5V.
Det tycker jag är väldigt mycket.
Är det normalt för en gammal EI-kärna? :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tomgångsspänning trafo

Inlägg av tecno »

Vad får du för spänning när du har normal last?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Gamla ringledningstransformatorer var väldigt underdimensionerade med resultat att tomgångsspänningen var mycket större än vid normallast. Vet inte hur det är nuförtiden men skulle inte bli ett dugg förvånad om det fortfarande är så.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

När jag håller ringknappen inne har jag 7,6VAC
Ringklockespolens DC-resistans är 4 Ω.

Saken är den att jag ska knåpa ihop en egen ringklocka av ringmekaniken från en gammal Teli dialog med nummerskiva.
Spolen i den ska ju drivas på ca 90VAC 25Hz från telelinjen, men funkar fint om man polväxlar 30VDC fram och tillbaks.
Väldigt strömsnål sak. Inte ens 10mA om jag driver med 50v t.o.m.
Så jag tänkte likrikta och så en 5V-regulator till lite logik, (vill inte ha en 50Hz-signal...) och sen vid sidan om ett par spänningsdubblarsteg för att få ut spolspänningen också.
Det hela kommer dra så lite ström så jag borde kunna räkna på nära tomgångsspännningen tycker jag. :humm:
Men men. Jag får göra lite tester först.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ringledningstrafo var/är dimensionerad för låg tomgångsström och liten egenförbrukning i Watt räknat och därmed många varv tråd (och mycket järn) och därmed också hög inre resistans.

Förmodligen har den ganska hög läckinduktans också och strömmen rusar inte så farligt vid kortsluten utgång (av el och brandsäkerhets-skäl).

Prova att Ohm-mäta trafon på både primär och sekundärsidan (håll andra sidan kortsluten under mätningen så stabiliserar det sig snabbare (förutsätter att instrumentet inte pulsar utan mäter resistans med DC-ström) och ger inte induktionsknäppar när man lägger till och tar bort mätpinnarna)

därefter mät tomgångsströmmen på primärsidan när den är kopplad till 230V (mät spänningen samtidigt), notera.

mät tomgångsspänningen på sekundärsidan, notera och därefter belasta med känd motstånd, mät spänningen, mät strömmen när det är belastat.

Med detta bör man få fatt på dom flesta parametrarna utan att behöva gå in på att mäta fasvinklar på strömmen mot spänningen.

Med resistansen och tomgångsströmmen (med känd spänning) på primärsida bör man kunna räkna ut induktansen och resistansen och vad den drar i aktiv effekt och skenbar effekt. (det man missar är järnförlusterna, men bör vara ganska låg på den typen av trafo)

med tomgångsspänning på sekundärsidan och primärsidans samtidigt vet man förhållandet mellan primär och sekundärsida.

Provlasten med känt värde på resistansen och dess ström samt kännedom av resistansen på sekundärsidan (och primärsidan) så bör man komma fram till hur mycket spänningen borde sjunka och sjunker spänningen utöver detta vid mätningen så är det med stor sannolikhet kopplat till läckinduktansen i trafon som sänker ytterligare spänning.
Skriv svar