Fjärrstyrning av grind

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malawi

Fjärrstyrning av grind

Inlägg av Malawi »

Hej!

Jag behöver lite input från er för att kunna komma igång med ett fjärrkontrollprojekt.

Jag vill fjärrstyra en grind trådlöst. Dels från min egen bil med en enkel dosa med ”öppna/stäng-knapp” men så vill jag även att andra besökare ska kunna öppna från en smartmobil.

Avståndet för min egen dosa är max ca 200 meter i öppen terräng. För besökarna med smartmobil räcker 5-10 meter.

Kan man använda Bluetooth för båda funktionerna? Måste jag utveckla en egen app för smartmobilerna (olika OS??)? Eller måste man ha olika teknik? Vad är lämpligt?

Mycket tacksam för konstruktiva förslag!

/Malawi
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Fjärrstyrning av grind

Inlägg av AndLi »

Ontech 9035...
Dina besökare får en kod de smsar till ett nummer.
Du kan ringa upp den och är det ett listat nummer öppnar den.

Finns på kjell och clas.
Malawi

Inlägg av Malawi »

Nja, jag vill helst slippa mobilnäten eftersom vissa operatörer har dålig täckning här på landsbygden. Jag skulle vilja ha direktkommunikation med styrningen med t.ex. bluetooth.

Kan man ha ett sådant Bluetoothgränsnitt att vilken telefon som helst kan få kontakt?

/M
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

en rasberry pi. med wlan-kort, och en hemsida där dina besökare kan öppna.
borde kunna gå få automatik att när den hittar din mobil så öppnar den grinden. så slipper man trycka på knappar.
Malawi

Inlägg av Malawi »

Första raden låter intressant Frownlayer! Men andra raden fattar jag inte riktigt - vem hittar vem? Någon slags kod måste jag ju ha.

Kan jag göra en "nyckelringsdosa" som funkar med WLAN? Jag vill ha en enkel mojäng i min egen bil.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

När Bluetooth paras så skapas det en nyckel i båda ändar (därför du får upp en kod på skärmen). Då har du ett koppel så att säga. Och när den "återfinner" detta koppel, så kan grinden öppnas.
Sedan för att få det tillräckligt nära så att den inte "reagerar" flera tiotals meter bort, det är bara en fråga om antenndesign, dvs där man antingen har en bra antenn men rejäl dämpning före, eller så har du en antenn som är försämrad på ett sådant sätt att du får önskad aktionsradie.

Och med bluetooth kan du t.o.m. slippa ha något alls i bilen över huvud taget. Bara att para din bilstereo med grinden (oftast kan bilstereor para med flera enheter) och sedan så fort du kör nära grinden så öppnas den för den känner igen din bilstereo.

Hur parningen får gå till får du avgöra själv, antingen genom att man vrider fysiskt nyckel i ett lås för att dra igång parningsläget, eller att man har ett lösenord, eller vad som helst.

För besökarna kan du ha en enkel WLAN-lösning som ovanstående sagt. Då slipper man allt med parning och det, eftersom det ändå handlar om besökare. Kan vara så enkelt som att anslut till grind-WLAN, telefonen detekterar en captive portal (eftersom DNS för www.google.se resolvar till säg 192.168.0.2) och poppar upp en 3x4-knappsats i webbläsaren automatiskt (där bredd på knapparna är 33% och höjd 25%). Man anger en 4-siffrig besökskod och grinden öppnas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns wifi kameror med alarmutgång

skaffa en, skapa ett antal annvändare , så när någon vill in så får dom gå till rätt ipadress, logga in och sedan trycka larmknappen på kamerans webbsida för att da utgången

om det är engångsföreteleser så raderar man den annvändaren efter det är klart, och sedan skapar en ny för nästa som man har på lager för att släppa in
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Då måste man ha Bluetooth igång så man måste ändå knappa om den inte är igång.
Häftig lösning iaf, men det måste finnas backup för tillfällen då mobilen ligger innanför grinden.
Typ koddosa.
Malawi

Inlägg av Malawi »

Många intressanta tips här. Betvivlar dock att min Opel Corsa från 2005 har Bluetooth i stereon, men jag ska kolla.

Jag måste lära mig lite mer om bluetooth, jag har sett olika utvecklingskit på Elfa och andra ställen, finns något som ni rekommenderar? Något lättfattligt att läsa?

/M
Skriv svar