Hej!
Håller på att renovera en Bandsåg Pilous ARG 105, vinkelväxelns lager var helt slut och kom ut i bitar.
Någon som vet hur man får ut den stora kuggen på bilden nedan ?
Det sitter oljetätningar på varje sida, finns inget sätt att riktigt få tag i dessa för att få ut dem.
Vill gärna demontera detta och rengöra då det är en del mässings spån som slitits av.
Hur får man ut packningarna?
insidan ser ut så här
Renovering av Bandsåg Pilous ARG 105
Renovering av Bandsåg Pilous ARG 105
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Bandsåg Pilous ARG 105
Letade lite på tillverkarens hemsida och hittade en sprängskisspå hur den var uppbyggd.
Chansade lite, tog och borrade ett litet hål i axeltätningen och satte i en skruv.
Tänker att jag kan täta det på något sätt sen.
Chansade lite, tog och borrade ett litet hål i axeltätningen och satte i en skruv.
Tänker att jag kan täta det på något sätt sen.
Ser ut att vara väl tätade lager. Vad kan ha orsakat ett sådant lagerras, så att det trillar i bitar?
Meckade lite mer med sågen och fick igång den och den ser ut att fungera.
Om den håller får vi se
Var en hel del "doh" när jag skulle montera motorn... (antar att sömnbrist pga 6 månaders baby spelar in en del
Men till slut sitter växeln åter monterad, fyllde den med olja som jag hade stående till gräsklippare.
Säkert tokfel men då jag inte visste om den skulle fungera så tänker jag att det kan inte vara SÅÅÅ stor skillnad.
Alternativet till olja jag har är hydraulolja men känns inte som det smörjer så bra ?
Tvättade rent de stora lagerna, kunde känna lite motstånd i dem men efter tvätt så rullade de på helt OK.
Nu blir det att beställa lite extra blad.
Om den håller får vi se

Var en hel del "doh" när jag skulle montera motorn... (antar att sömnbrist pga 6 månaders baby spelar in en del

Men till slut sitter växeln åter monterad, fyllde den med olja som jag hade stående till gräsklippare.
Säkert tokfel men då jag inte visste om den skulle fungera så tänker jag att det kan inte vara SÅÅÅ stor skillnad.
Alternativet till olja jag har är hydraulolja men känns inte som det smörjer så bra ?
Tvättade rent de stora lagerna, kunde känna lite motstånd i dem men efter tvätt så rullade de på helt OK.
Nu blir det att beställa lite extra blad.