Konvertering av variabel likspänningssignal
- Guraknugen
Konvertering av variabel likspänningssignal
Har en signal i form av en positiv variabel likspänning på 0-2,5 V men vill ha 0-5 V, dvs jag vill dubbla den spänning jag för tillfället råkar ha. Har funderat lite men ännu inte kommit på något bättre än en icke inverterande förstärkare (en OP och två motstånd, typ). Dock verkar det som att jag behöver negativ spänning för att mata OP-förstärkaren, exempelvis +5 V/-5 V. Jag har dock ingen tillgång till -5 V och vill helst hålla det hela på ett minimalistiskt plan. Vad händer om man matar OP-förstärkaren med +5 V/0 V istället?
Vad jag försöker göra, om någon undrar, är att koppla utsignalen från en krets som insignal till en annan krets. Första kretsen ger bara 0-2,5 V medan andra kretsen behöver 0-5 V för att göra det den ska korrekt.
Vad jag försöker göra, om någon undrar, är att koppla utsignalen från en krets som insignal till en annan krets. Första kretsen ger bara 0-2,5 V medan andra kretsen behöver 0-5 V för att göra det den ska korrekt.
Senast redigerad av Guraknugen 26 december 2015, 22:24:06, redigerad totalt 1 gång.
Re: Konvertering av variabel likspänningssignal
Om du använder en op-amp som kan köra rail-to-rail å båda in- och utgång kan du lösa det utan negativ spänning.
- lillahuset
- Gått bort
Om du kan acceptera att "rail to rail" är en hyfsad approximation. Dessutom lastberoende. Läs databladet.
- Guraknugen
Oops…
Tack för era svar. Dock visade det sig att jag inte behövde göra detta över huvud taget…
Att kretsen som ger signalen bara kan ge upp till 2,5 V visade sig vara en missuppfattning, vilket jag förstod när jag läst databladet… 2,5 V gäller med intern referens, men man kan använda en extern referens på upp till VCC (max 5,5 V) istället, så problemet är löst i och med det…
Det är en LTC2645 jag pratar om, ifall någon undrar…
Men tack i alla fall, som sagt. Aldrig fel att lära sig något.
Tack för era svar. Dock visade det sig att jag inte behövde göra detta över huvud taget…
Att kretsen som ger signalen bara kan ge upp till 2,5 V visade sig vara en missuppfattning, vilket jag förstod när jag läst databladet… 2,5 V gäller med intern referens, men man kan använda en extern referens på upp till VCC (max 5,5 V) istället, så problemet är löst i och med det…
Det är en LTC2645 jag pratar om, ifall någon undrar…
Men tack i alla fall, som sagt. Aldrig fel att lära sig något.
Senast redigerad av Guraknugen 26 december 2015, 22:25:26, redigerad totalt 2 gånger.
- lillahuset
- Gått bort
Det var en märklig krets. Vore inte SPI eller I2C ett bättre sätt att kontrollera DACarna. Men den har väl sin niche antar jag.
-
Kan man med SPI eller I2C få DAC'en att svänga in inom 8 us?
- lillahuset
- Gått bort
Kanske (troligen) inte med I2C men med SPI är det trivialt. Beror ju bara på klockfrekvensen.
- Guraknugen
Beror inte det på vad man ska använda den till…?lillahuset skrev:Det var en märklig krets. Vore inte SPI eller I2C ett bättre sätt att kontrollera DACarna.
- lillahuset
- Gått bort
Självfallet. Men att först göra en PWM och sedan skicka det till en lagom exotisk DAC i stället för att styra en "normal" DAC via SPI tycker jag känns som att gå över ån efter vatten. Vilket man naturligtvis kan vara tvungen till om vattnet i ån är otjänligt och brunnen finns på andra sidan ån.
- Guraknugen
Så hur skulle du gått tillväga för att åstadkomma en stabil, variabel likspänning 0-5 V med exempelvis en Arduino Uno? Jag är ju som sagt lite av en nybörjare på detta, så jag vill gärna roffa åt mig så mycket kunskaper och idéer som möjligt…lillahuset skrev:Självfallet. Men att först göra en PWM och sedan skicka det till en lagom exotisk DAC i stället för att styra en "normal" DAC via SPI tycker jag känns som att gå över ån efter vatten. Vilket man naturligtvis kan vara tvungen till om vattnet i ån är otjänligt och brunnen finns på andra sidan ån.
AD5412/5422
http://www.analog.com/en/products/inter ... d5412.html
Klarar både ström 0-20mA/4-20mA och Spänning 0-10V/0-5V även +/-5V och +/-10V, körs via SPI med 33ns klocka (30 Mhz)
http://www.analog.com/en/products/inter ... d5412.html
Klarar både ström 0-20mA/4-20mA och Spänning 0-10V/0-5V även +/-5V och +/-10V, körs via SPI med 33ns klocka (30 Mhz)
- lillahuset
- Gått bort
Mina kunskaper om Arduino är så bristfälliga att de inte är värda något. Det enda jag vet är att de är populära och att jag inte förstår varför.
Inte jag heller, men om det finns en ledig SPI-port på Arduinon (konstigt vore de iofs om det inte fanns) så funkar de ihop.
Använder den själv, dock med PIC32 istället.
Använder den själv, dock med PIC32 istället.
- lillahuset
- Gått bort
Använde själv AD420 för ~20 år sedan. Dyr men en fröjd att använda. Grabbarna på ADI fixade alla detaljer med det analoga och jag skrev assembler till en PIC av något slag. 

- Guraknugen
Man måste inte förstå allt, men en teori är väl att den är lätt att komma igång med om man är som jag, expert på helt andra saker men bara har grundläggande kunskaper om elektronik. I mitt fall lärde jag mig elektronik i mitten av 1980-talet på gymnasiet och lite på högskola (bara grundläggande för att förstå det vi egentligen läste) och sedan dess har det hela legat i dvala med glömska som följd… Jobbade visserligen med det 1995-2003, men det handlade bara om felsökning och reparation, inte om konstruktion, och det var inte så avancerat. Mest komparatorer, grindar, räknare och sådant. Men jag försöker i alla fall lära mig lite nu, så viss ambition finns…lillahuset skrev:Mina kunskaper om Arduino är så bristfälliga att de inte är värda något. Det enda jag vet är att de är populära och att jag inte förstår varför.