Jag tänkte samla alla mina projekt i den här tråden.
Det är tveksamt om geekjoan gillar detta men jag tar en rövare

Projekt #1: Knoppson AM Test Circuit KAM-14A [Ordinarie tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=74597]
Det här projektet är lite galet. Vad man ser på schemat är mest en drivkrets för en ferrit-antenn bestående av typ 20 varv med 1mm emaljerad koppartråd runt en ferritstav. Denna antenn driver jag med en Wien-oscillator och en så låg frekvens som runt 5kHz. Jag har uppmätt runt 2W i sändareffekt. Denna sändareffekt mottages sedan av en rent passiv mottagarkrets som bara består av en ferritantenn och ett Piezo-element (som mest är kapacitiv). Jag upptäckte nämligen att Piezon hade en resonans runt 5kHz där den faktiskt drog mycket lite effekt (har för mig jag uppmätte 1uW för hörbar ton på 1m avstånd).
Hela tanken med det här är att kunna sätta dylik passiv (och batteribefriad) resonanskrets på godtycklig pryl man inte vill tappa bort (t.ex nycklar, urladdade/avstängda mobiler) och sedan gå om kring med en fet sändare och pinga prylen.
Jag får i öppen luft och 2W en god hörbarhet på så stort avstånd som 2m.
Mottagarantennen är ganska skrymmande just nu så projektet är bara på planeringsstadiet. Jag har dock en ide' om en typ 5mm lång ferritstav (10mm grov, finns på ELFA) där jag lindar med typ 0,05mm koppartråd som då blir liten och kompakt. Kan kanske funka.
MVH/Roger
PS
Bifogar preliminärt schema och en video som typ bevisar att det fungerar.
STATUS: PROTOTYP