Linjärisera givare eller utgår från formel?
Linjärisera givare eller utgår från formel?
Vad tycker ni är bäst: linjärisera givare eller utgå från formel givet från databladet?
Nu talar jag om analoga linjära givare och inte digitala eller olinjär givare.
När jag använder formeln för att räkna ut trycket i en slang(jag vet att tryck är olinjärt men inte vid litet intervall) så testar jag olika temperaturer och läser av ABC värden. Sedan gör jag en y = k*x+m formel av datan.
Formlerna tycker jag har mycket fel i sig. Det kan ju skilja några grader för mycket/lite.
Nu talar jag om analoga linjära givare och inte digitala eller olinjär givare.
När jag använder formeln för att räkna ut trycket i en slang(jag vet att tryck är olinjärt men inte vid litet intervall) så testar jag olika temperaturer och läser av ABC värden. Sedan gör jag en y = k*x+m formel av datan.
Formlerna tycker jag har mycket fel i sig. Det kan ju skilja några grader för mycket/lite.
Re: Linjärisera givare eller utgår från formel?
Förstår inte vad du pratar om, linjearisera givare, det gör man med en olinjär givare.
Att omsätta ett uppmätt givarvärde till en lämplig storhet, det gör man med uppslagstabell eller formel.
Att omsätta ett uppmätt givarvärde till en lämplig storhet, det gör man med uppslagstabell eller formel.
Jag menar att man läser av ett visst ABC värde vi en viss t.ex. temperatur. Sedan gör man egen formel för detta.TomasL skrev:Förstår inte vad du pratar om, linjearisera givare, det gör man med en olinjär givare.
Jag tycker att formlerna som är givna ur formel samlingen visar lite fel.
Det beror ju helt och hållet på vilken typ av givare man använder.
En formel för en temperaturgivare är alltid en approximation, och gäller i vanliga fall enbart inom ett visst temperaturområde.
Själv använder vi PT100 givare, vilka är tämligen linjära inom de mätområden vi använder. Och då handlar det bara om att sätta en skalfaktor och ett offset sas.
Termistorgivare är per natur synnerligen o-linjär och i de fallen är det bättre att använda en uppslagstabell och interpolera mellan tabellvärdena.
Det hela beror ju naturligtvis på vilken o-nogrannhet man vill ha.
En formel för en temperaturgivare är alltid en approximation, och gäller i vanliga fall enbart inom ett visst temperaturområde.
Själv använder vi PT100 givare, vilka är tämligen linjära inom de mätområden vi använder. Och då handlar det bara om att sätta en skalfaktor och ett offset sas.
Termistorgivare är per natur synnerligen o-linjär och i de fallen är det bättre att använda en uppslagstabell och interpolera mellan tabellvärdena.
Det hela beror ju naturligtvis på vilken o-nogrannhet man vill ha.
För att kunna göra en egen modell av givaren måste du göra flera mätningar. Vet du att givaren är linjär behövs det minst två mätpunkter, gärna så långt ifrån varandra som möjligt, så att du kan bestämma k och m i y=kx+m.
Berätta gärna vad det är för formler och givare, och vad det är som inte stämmer. Givetvis får man alltid ett litet fel, ingen givare eller formel är exakt, bör framgå ur ev. datablad vad det är för toleranser på givaren.Jag tycker att formlerna som är givna ur formel samlingen visar lite fel.
Men skulle det vara OK kommersiellt att linjärisera egen formel från en givare?
Det är inte "en fullösning" som jag håller på med? Utan det är en vanlig lösning att läsa av ABC värden och skapa en formel av detta?
Det är inte "en fullösning" som jag håller på med? Utan det är en vanlig lösning att läsa av ABC värden och skapa en formel av detta?
Jag brukar oftast använda linjära givare eller jobba inom ett kort olinjärt intervall som blir linjärt i praktiken.90kar08 skrev:För att kunna göra en egen modell av givaren måste du göra flera mätningar. Vet du att givaren är linjär behövs det minst två mätpunkter, gärna så långt ifrån varandra som möjligt, så att du kan bestämma k och m i y=kx+m.
Berätta gärna vad det är för formler och givare, och vad det är som inte stämmer. Givetvis får man alltid ett litet fel, ingen givare eller formel är exakt, bör framgå ur ev. datablad vad det är för toleranser på givaren.Jag tycker att formlerna som är givna ur formel samlingen visar lite fel.
Givaren min heter MPX4250AP och används för att mäta tryck. Denna formel innehåller felvände också. Formeln är OK men jag tänkte mäta vatten nivå på den och då känns denna formel onödig, än fast man kan konvertera tryck till höjd.
Så här hade jag tänkt. En slang på givaren går ner till botten av en vattentank. När tanken är tom så visar givaren ett visst ABC värde vid 1 atm. Då kan jag mäta av en punkt. Sedan fyller jag tanken till max och mäter en punkt till. Då kan jag skapa min formel.
Eftersom givaren är linjär, så är det ju bara att ta två värden, min och max, beräkna offset och skala ur detta.
- lillahuset
- Gått bort
Har inte den där givaren alldeles för dålig känslighet för dina vattentankar? Om jag inte räknar alldeles fel blir det fullt utslag för en vattenpelare på drygt 25m.
Jo, den kommer sannolikt att fungera rätt dåligt.
Den arbetar mellan 20kPa och 250 kPa, dvs mellan 2 och 25 mvp, ger 20mV/kpa, dvs 1 mvp ger 200 mV i runda slängar, maxfelet på givaren är ca +/- 0,345m.
Men nu vet vi ju inte hur hög hans vattentank är, den kanske är 25 m.
Den arbetar mellan 20kPa och 250 kPa, dvs mellan 2 och 25 mvp, ger 20mV/kpa, dvs 1 mvp ger 200 mV i runda slängar, maxfelet på givaren är ca +/- 0,345m.
Jag vet inte. Jag har inte läst så mycket om den. Hittade dem i en låda.lillahuset skrev:Har inte den där givaren alldeles för dålig känslighet för dina vattentankar? Om jag inte räknar alldeles fel blir det fullt utslag för en vattenpelare på drygt 25m.
Nix. Jag tänkte mer som en 1.5 liters flaska.TomasL skrev:Jo, den kommer sannolikt att fungera rätt dåligt.

Jag har inte köpt dessa. Men det kanske är på tiden jag köper in några.
Några tips på analoga givare som är känsliga?
Inte så känsliga, det går knappast att få tag på. För luft är det lättare att hitta givare.
Använder själv en givare +/- 250 Pa = 25 mmVp.
Det är väl något i den häraden du behöver, typ.
Vad heter den givaren?TomasL skrev:Inte så känsliga, det går knappast att få tag på. För luft är det lättare att hitta givare.
Kavlico P993-1B-A.
Dock är troligen denna lämpligare:
http://www.alliedelec.com/kavlico-p992-10-c/70059438/
0-254mmVp

RS och Mouser verkar lagerföra dem.
http://eu.mouser.com/ProductDetail/Kavl ... 7wyg%3d%3d
Dock är troligen denna lämpligare:
http://www.alliedelec.com/kavlico-p992-10-c/70059438/
0-254mmVp

RS och Mouser verkar lagerföra dem.
http://eu.mouser.com/ProductDetail/Kavl ... 7wyg%3d%3d