Hur är precisionen på en laser givare? Avstånd..
Hur är precisionen på en laser givare? Avstånd..
Funderar på att byta till läser istället för induktiv givare till autolevel på 3d skrivaren.. Funderar bara på om den har presicionen som behövs eftersom den ska användas på de sättet.. Kan tänka att den är tänkt i huvudsak för att bara bryta men kan ställa avståndet till hyfsat kort på den.. Så hade varit smidigt..
Det är baumer ch8501
R182
Det är baumer ch8501
R182
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- lillahuset
- Gått bort
Re: Hur är precisionen på en laser givare? Avstånd..
Man kan ju misstänka att det finns någon dokumentation.
Dom e begagnade från skrotlådan på jobbet.. Så original pappren e borta.. O hittade inget om just denna när ja googlade.. Vet inte vad man skulle leta efter om man hittade.. ?
Om det inte står med noggrannhet eller nåt tydligt..
Om det inte står med noggrannhet eller nåt tydligt..
- lillahuset
- Gått bort
Men då kan du ju testa att kontakta deras svenska kontor: sales.se@baumer.com
När jag höll på med liknande saker (20~30 år sedan) var upplösningen väldigt olika beroende på modell. Vi hade en modell med upplösning på 0,5mm om jag minns rätt. Lite häftigt att kunna mäta bredd och djup på sprickor i asfalt i 25 m/s (90 km/h) med upplösning ~0,5 mm i både X och Y led. Men så kostade givarna ~50kkr om jag minns rätt.
När jag höll på med liknande saker (20~30 år sedan) var upplösningen väldigt olika beroende på modell. Vi hade en modell med upplösning på 0,5mm om jag minns rätt. Lite häftigt att kunna mäta bredd och djup på sprickor i asfalt i 25 m/s (90 km/h) med upplösning ~0,5 mm i både X och Y led. Men så kostade givarna ~50kkr om jag minns rätt.
Första (eller kanske andra) träffen på Google
:
http://www.tme.eu/en/Document/36e940555 ... 5/ohdk.pdf

http://www.tme.eu/en/Document/36e940555 ... 5/ohdk.pdf
Om det ligger på 0.2mm så känns det för grovt, men det enda säkra sättet att veta är att montera en givare och testa vilken repeterbarhet du får.repeat accuracy < 0,2 mm at laser focus
- lillahuset
- Gått bort
Vad sökte du på? Jag försökte men fick inget bra svar.
Om du vill ha bättre precision än 0.2mm så är nog inte laseravståndsmätare rätt väg att gå. Det går med en Michelsoninterferometer, men dit vill du inte gå.
0.2 är ju alldeles för grovt.. Det är ju en lager höjd på skrivaren..
Det värde givaren ska stanna på justerar jag ju sedan med hundradelar.. Så sett ska ju verkligen va rätt varje gång.. Får väll testa som ni säger .. Sätta upp den temporärt på skrivaren och köra ett antal ggr med Z för att se att den alltid tänder på samma nivå..
Funkar inte detta stänger jag av auto leveling och kör med en ren Z endstop och levlar bedden manuellt 1 gång istället..
Det värde givaren ska stanna på justerar jag ju sedan med hundradelar.. Så sett ska ju verkligen va rätt varje gång.. Får väll testa som ni säger .. Sätta upp den temporärt på skrivaren och köra ett antal ggr med Z för att se att den alltid tänder på samma nivå..
Funkar inte detta stänger jag av auto leveling och kör med en ren Z endstop och levlar bedden manuellt 1 gång istället..

Ska du ha repeterbarhet så finns det "rätt grejjer".
Men vad är problemet med dina induktiva givare, ger de inte tillräckling repeterbarhet?
Om inte, hur sitter de monterade och mot vad för material "läser" dom?
Men vad är problemet med dina induktiva givare, ger de inte tillräckling repeterbarhet?
Om inte, hur sitter de monterade och mot vad för material "läser" dom?
Sen är ju inte upplösning och repeternoggrannhet samma sak. Har du tillräckligt bra repeternoggrannhet så kan du ju alltid kompensera en gång för alla. Typ att du kör tills givaren säger t ex 0,5, sen dödstegar du ner till önskad nivå. Eller monterar givaren så att den sitter 0,5mm över där du tänkt.
H.O, precis såna där switchar har jag ett gäng av. De är riktigt fina. Tänkte använda en för att göra en fin tool-lenght-sense till min fräs. Det verkar inte vara svårt att få repeterbarhet på 1µm med dem heller om jag kommer ihåg testerna vi gjorde rätt.
Laser går utmärkt att använda vid precisions mätning.
Vi kör med Omron zx1 lasrar på jobbet och dom har en upplösning på 0.002mm och med analog utsignal och digital utgång.
Gäller bara att välja rätt saker
Vi kör med Omron zx1 lasrar på jobbet och dom har en upplösning på 0.002mm och med analog utsignal och digital utgång.
Gäller bara att välja rätt saker

- lillahuset
- Gått bort
Men, som sagt, upplösning är inte samma sak som repeterbarhet eller precision/noggrannhet.
Om jag förstår applikationen korrekt så är det viktigaste här repeterbarhet och det handlar inte om att mäta det faktiska avståndet. En mekanisk switch från Baumer (G75P80L) med en specificerad repeterbarhet på 0.001mm kan köpas (ny surplus) från PLCSweden för 490:- En OMRON ZX1 verkar kosta "lite" mer...
Som sagt, gäller att välja rätt grejer
Om jag förstår applikationen korrekt så är det viktigaste här repeterbarhet och det handlar inte om att mäta det faktiska avståndet. En mekanisk switch från Baumer (G75P80L) med en specificerad repeterbarhet på 0.001mm kan köpas (ny surplus) från PLCSweden för 490:- En OMRON ZX1 verkar kosta "lite" mer...
Som sagt, gäller att välja rätt grejer