55-tummarn gav upp. Philips 55PFL5507T/12

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ollebolle

55-tummarn gav upp. Philips 55PFL5507T/12

Inlägg av ollebolle »

Vår Philips TV blev svårartad i några dagar och ville sen inte alls. Troligen saknas nån spänning och den reagerar inte på fjärrkontrollen och den orange lampa fram lyser inte som den normalt gör tills den startar. Drar jag ut 230V sladden och stoppar i den tänds på skärmen Philips startlogo upp men längre än normalt varefter när den slocknar verkar TVn helt overksam.

När jag skruvade av bakstycket såg jag ibland några ljusblixtar när 230V sladden stacks i. Visade sig vara två oidentifierade komponenter på kretskortet märkta GT1 och GT2. Ser ut som dioder i glashölje och det var genom glaset det lyste samtidigt i båda när 230V sladden stacks I. GT1 och GT2 Sitter på var sida om en spole nära 230V intaget. Gissar att det är nån switchad näthistoria.

TVn är bara drygt 3 år och värd att laga men om verkstad kan göra det tillräckligt billigt är en annan sak. Själv kan jag byta komponenter eller kretskortet som går att få för en tusenlapp. Men jag har dåliga erfarenheter av kretskortbyte i skrivare där ett fel på annat ställe överbelastar nya kraftkortet som också går sönder. En gång gick det kort för tjugotusen kronor och sånt sätter sig för alltid i ryggmärgen nånstans.

Är chansen god att jag lyckas med ett byte av nätkortet om jag är något mindre klantig än när jag trampat som värst i dragspelet?

Eller är risken stor att något finns som pajar det nya. Vad kan dra mycket ström i en sån här TV? I den dyraste skrivarreparation vår verkstad gjorde var det en kortsluten motor som åt upp drivkort och nätaggregat. Sånt hjälper ålderns dåliga minne inte mot.

Skulle kunna mäta spänningar men var hittar jag kopplingsschema?

Vilka spänningar hittar jag i en sån här rimligtvis?

De två GT1 och GT2, är det dioder? Märkta med färgkod orange blå röd. Zenerdiod?

Gissar att ljusglimtar kom när dioderna gjorde sista dödsrycket. Lyckades få ljusglimten bara några gånger och mäter nu 0 Ohm över fastlödd komponent. Troligen lågohmigt från kopparspolen som har ganska tjock tråd och inte så värst många varv.

Kul om nån vänlig själ hjälper en som sällan står sig i verkstadskön.
Användarvisningsbild
carpelux

Re: 55-tummarn gav upp. Philips 55PFL5507T/12

Inlägg av carpelux »

Standardåtgärden när det gäller trasiga moderna apparater är att kolla efter trasiga kondensatorer i anslutning till switchade nätaggregat. Det är tyvärr så att en mycket stor del av felen hittas där. Det positiva med det är att det brukar vara relativt enkelt att laga :-)

Den första åtgärden är att leta efter kondensatorer med svullna (utåtbuktande) toppar och / eller kondensatorer som har läckt. Hittar du inga sådana kan man behöva ha någon typ av ESR-mätare för att verifiera att kondensatorerna inte har för högt ESR (Ekvivalent SerieResistans). Vet du inte vad det är så googla.

Utbyte sker med kondensatorer med samma värde på kapacitans och samma eller högre spänningstolerans. Det är viktigt att man sätter ditt kondensatorer med lågt ESR för att slippa byta kondensator snart igen.

Det kan krävas lödutrustning med lite kräm i för att lycka byta om kondensatorn sitter på ett flerlagers kort med jordplan i, men ofta är nätdelarna byggda med enkelsidiga kort och då går det med i princip vilken enkel lödstation / lödpenna som helst.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det händer att elektrolyter kan vara defekta trots att det inte syns något konstigt utanpå (för info).
Kontrollera elektrolyter så långt du kan.
Häng inte upp dej på GT1 och GT2.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Lägg upp bilder på elektroniken.

Service manual:
ftp://ftp.mrservis.hr/Servisne_upute/Ph ... hilips.pdf
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Det var många guldkorn!

Kopplingsschema rena guldklimpen!
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Jag brukar ohmmäta på kondensatorer och kasta om mätpinnarna. Är den trasig växlar inte mätvärdet på samma sätt som en frisk konding.

Tänkte ta TVn till en verkstad då försäkringsbolaget står för den kostnaden men det blir 1500 kr om det är orsakat av åska eller transienter. Annars blir det till att betala eller laga själv. 1500 pix borde jag klara och slipper bära. Dessutom kul pyssel. Arméns lödkurs i lumpen gav insikt i lödning och certifikat.

Med kopplingsschema ska det väl vara möjligt att mäta sig fram. Det är ju inte många kretsar i de här nya grejerna.
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Av nån anledning fanns 55-tummarens kraftkortsschema inte med i manualen men jag tänkte att de är nog rätt lika mellan olika storlekar för 5500-serien.

Manualen gav mig iallafall mod att öppna bakstycket igen för att kolla lite mer.

När jag skulle skruva bort kortet för noggrannare granskning satt kortet redan löst. Ingen av de fyra skruvarna som håller kortet på plats var åtdragna. Uppskruvade ung ett varv. Tre av skruvarna ska jorda kortet i chassiet och är nog rätt viktiga för kraftigare strömmar. Det var lätt att se på tennplättarna på baksidan av kortet att de hade haft de var påverkade av något. lite bränt och tennet nedslitet.

Möjligen hade skruvarna varit dragna men att tennet försvunnit till viss del. Vad vet jag. Det kändes ialla fall slarvigt ihopsatt. Det är lite tunn plåt på sina ställen och det kan vara anledningen att man kanske dragit för löst och det blivit dålig kontakt. Speciellt 3,3V tål inte mycket spännigsfall. Den är troligen med i starten som ju misslyckades.

Jag såg inget fel på kondingar eller andra komponenter och när jag skruvade fast kortet och anslöt sladden funkar TVn igen.

Stort tack till ALLA som gjort mig peppad att skruva istället för att bära, vänta några veckor och betala. Fjäder i hattarna!

Nu skruvar jag nästa TV som fallerar också. Var så säker!
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Gott att du hittade problemet.

Problem med skruvar som lossnar, hade också Panasonic på vissa modeller
från 2011 (plasma).
Det var då ysus-modulen som vibrerade loss, och drog med sig en hel drös
komponenter.
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Bild
20151216_170816-1-1.jpg
Man kan ana att lödplätten kring hålet har plattats till. Kanske av dålig kontakt och materialvandring. Kortet ser inte ut att vara tvättat efter lödning. Flussmedel kvar. Men i det stora hela bra vätning och fullgod maskinlödning.

Väldigt avslöjande när man förstorar ett foto från en smartfån. Istället för förstoringsglas använder jag den mer och mer. Finstilta texter på burkar tex mat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Kul att du hittade felet!
Var är TV´n tillverkad?
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Såg nåt på nätet att modellen satts ihop i Turkiet men är osäker på källan
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Med fjäderbrickor hade risken varit istort sett obefintlig för skruvförbandet att lossna. Lätt att glömma men dyrt för kunden.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Är det någon som kommer ihåg gamla stickkontakter till vägguttag
På 80-90 talet som trådarna var förtänta o sedan skruvade
Sen började dom glappa o fräsa o levde livet
När man kom på orsaken så förbjöds det att förtänna kablarna
Bara avisolera o skruva dit o problemen försvann
Och nu gör elektronik tillverkarna samma GRODA igen med kretskorten
SORJLIGT :mrgreen:

Bort med löd tännet med lödfläta så slipper man problem
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

20151215_130727-1.jpg
Jag har fortfarande inte fått reda på vad de två diodliknande komponenterna som satt på var sin sida av en drossel (ev transformator ).
De har glashölje och blinkade sporadiskt till när TVn missade starten . Kallas GT1 och GT2 på kretskortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Blink och "GT"---Gas Tube?
Skriv svar