Hej H.O, och tack för ditt snabba och tydliga svar!
Vad tänker du dig för konstruktion, dvs remdrift, kuggstång, kulskruv?
Motorns specifikation beror ju till stor del på ovanstående. Kör du med skruv behöver du generellt sett högre varvtal och lägre moment än om du kör med t.ex. kuggstång där du inte får samma "utväxling" som med skruvdriften men å andra sidan behöver inte motorn rotera lika fort.
Utelämnade den delen med avsikt för att jag inte är säker på vilket jag ska använda just med tanke på vad du skriver.
För en så pass stor maskin skulle jag sikta på en snabbmatningshastighet på minst 10m/min, 20m/min är nog att föredra. Om du tänker dig 20m/min och kulskruvar med 20mm stigning måste skruven rotera med 1000rpm, om du har en remtransmission på 2:1 mellan motor och skruv måste motorn rotera med 2000rpm.
De motorer jag har tittat på har ett varvtalsspann mellan 1090 och 4000 rpm och beroende på val av rem/kuggstång/kulskruv så skulle alla dessa fungera enligt ditt exempel ovan.
Momentet är svårare och jag har ingen bra modell att ge dig, men det kanske någon annan har. Även här beror det såklart på en MASSA olika faktorer som maskinkonstruktion, vikt och tröghetsmoment på det som ska flyttas, hur snabbt du måste accelerera, om du ska köra 2mm pinnfräsar genom 2mm aluminiumplåtar (vilket det av maskinstorleken att döma verkar som du avser) eller 20mm pinnfräsar i stora aluminiumblock osv.
Maskinstorleken är tänkt för att dels kunna hantera hela skivor i olika trämaterial men även, som du nämner, större plåtar i tunnare aluminium. Önskvärt vore att även, i alla fall initial, kunna bearbeta tjockare aluminiumstycken/block. De motorer jag tittat på ligger i intervallet 57/192)-478/1844 (konstant/topp) oz-in.
Motorerna jag har tittat på är någon av
dessa.
Kompletterande frågor:
1. För mitt användningsområde, vilken av rem/kuggstång/kulskruv passar bäst? Vad är för och nackdelarna med respektive?
2. För att min tänkta funktion, inom vilket intervall av vridmoment ska jag hålla mig?
Med vänliga hälsningar
Stefan