Ok, jag vill bygga ett automatiserat bryggverk men behöver hjälp med elektroniken, jag är en rutinerad programmerare men har inte tillräckliga elektronikkunskaper för att ro iland detta. Jag ska försöka beskriva vad jag vill göra så bra jag kan och är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
Systemet består av:
- 18st motoriserade ventiler med status feedback, 12v, 500mA, kopplingsschema här
- 6st temp sensorer, DS18B20 1-wire
- 2st pumpar, 24v med varvtalsreglering (Topsflo TD5)
- 3st tryckmätare MPX5010DP
- 2st 3-fas värmeelement, ett på 12kw och ett på 6kw där jag tänkt styra varje fas separat med 40A SSR:er
Allt detta vill jag kunna styra från ett Arduino-kort via RS485 eller liknande.
Det finns 7st naturliga grupper av utrustning men avstånden är ju inte stora så man kan slå ihop vissa, skriver ut ungefär var de är placerade. Det beror helt på vad det finns för kretsar med olika många kanaler osv. och hur det blir bäst att slå ihop det:
Tankgrupp 1-3 (vänster, mitten, höger):
- 2st temp sensorer
- 1st trycksensor
- 1st värmeelement (utom på mittentanken)
Pumpgrupp 1 (höger):
- 1st pump
- 6st ventiler
Pumpgrupp 2 (vänster):
- 1st pump
- 4st ventiler
Ventilgrupp 1 (ovanför):
- 6st ventiler
Ventilgrupp 2 (valfritt):
- 2st ventiler
Som sagt, det är dom här aktuator/sensor modulerna som jag vill ha hjälp att ta fram, antingen bara med tips på vilka komponenter jag bör titta på eller jättegärna med hela kretsscheman såklart!

Just ja, jag har två stycken relämoduler för arduino liggande om man kan använda dom. En 16st platta + en 8st, typ sån här
Edit: Det är möjligt denna skulle varit i Allmänt istället, admin får gärna flytta isåfall.