Behöver hjälp att komma igång med Xwisp, Wisp628
Behöver hjälp att komma igång med Xwisp, Wisp628
Hej!
Nu tänkte jag börja med PIC.
Jag köpte en Wisp 628 för ett tag sen, och idag installerade jag Xwisp och det andra som man skulle installera (har läst på www.voti.nl)
Om jag nu t.ex. vill testa att programmera min 16F84A med en "blink a LED" hex-fil, hur gör jag då..
Jag har försökt och läst, men jag blir verkligen förvirrad av allt..
Kan man testa och se om kommunikationen mellan PIC kretsen och mjukvaran i datorn fungerar korrekt?
Tacksam för hjälp.
Nu tänkte jag börja med PIC.
Jag köpte en Wisp 628 för ett tag sen, och idag installerade jag Xwisp och det andra som man skulle installera (har läst på www.voti.nl)
Om jag nu t.ex. vill testa att programmera min 16F84A med en "blink a LED" hex-fil, hur gör jag då..
Jag har försökt och läst, men jag blir verkligen förvirrad av allt..
Kan man testa och se om kommunikationen mellan PIC kretsen och mjukvaran i datorn fungerar korrekt?
Tacksam för hjälp.
Nu ska vi se...
> och idag installerade jag Xwisp och det andra som man skulle installera (har läst på www.voti.nl)
Jag skulle *varmt* rekomendera att köra XWisp2 istället ! Hämta hem från www.robh.nl och se även http://www.jescab.se/Programvara.html .
Sedan får du naturligtsvis gärna använda en 16F84A, men har du någon speciell anledning att köra denna gamla och omoderna processor ? 16F628A, 16F648A, 16F688 och 16F88 är alla betydligt bättre (och i flera fall faktiskt billigare) alternativ.
> med en "blink a LED" hex-fil,
Var kommer den från ?
Egen fil eller den som Wouter tillhandahåller ?
> Jag har försökt och läst, men jag blir verkligen förvirrad av allt..
Läst vad ? Och förrvirrad av vad ?
Om du är lite mer specifik så skall vi nog reda ut det...
> Kan man testa och se om kommunikationen mellan PIC kretsen och mjukvaran i datorn fungerar korrekt?
Se sidan på länken ovan, exemplen använder dock XWisp2 istället för den Python baserade varianten du har installerat nu. Som sagt, byt till XWisp2 så blir en hel del enklare, och programmeringen går dubbelt så snabbt...
> och idag installerade jag Xwisp och det andra som man skulle installera (har läst på www.voti.nl)
Jag skulle *varmt* rekomendera att köra XWisp2 istället ! Hämta hem från www.robh.nl och se även http://www.jescab.se/Programvara.html .
Sedan får du naturligtsvis gärna använda en 16F84A, men har du någon speciell anledning att köra denna gamla och omoderna processor ? 16F628A, 16F648A, 16F688 och 16F88 är alla betydligt bättre (och i flera fall faktiskt billigare) alternativ.
> med en "blink a LED" hex-fil,
Var kommer den från ?
Egen fil eller den som Wouter tillhandahåller ?
> Jag har försökt och läst, men jag blir verkligen förvirrad av allt..
Läst vad ? Och förrvirrad av vad ?
Om du är lite mer specifik så skall vi nog reda ut det...

> Kan man testa och se om kommunikationen mellan PIC kretsen och mjukvaran i datorn fungerar korrekt?
Se sidan på länken ovan, exemplen använder dock XWisp2 istället för den Python baserade varianten du har installerat nu. Som sagt, byt till XWisp2 så blir en hel del enklare, och programmeringen går dubbelt så snabbt...

Hej!
Tack för det snabba svaret!
Nu har jag installerat Xwisp2 istället, och det var bättre
Nu när jag vill ladda in min "blink a LED" hex-fil, så kommer detta felmeddelande upp:
"Transferring program memory...Wbus command failure
Write-verify failed after 0.08 seconds, rc 21!"
Var är fel?
vad är rc 21?
Jag har byggt upp kretsen så som det stod att man skulle göra på voti.nl, förutom att jag inte hade de tre komponterna till vänster på kopplingsschemat (två kondningar och en diod), så jag kopplade det direkt till 5V (en 7805).
EDIT
Det jag heller inte har haft möjlighet till, är att koppla på den där "TIP120" transistorn mellan Wisp628 och "target-pic". Behöver jag denna krets för en 16F84A?
Tack för hjälpen
Tack för det snabba svaret!
Nu har jag installerat Xwisp2 istället, och det var bättre

Nu när jag vill ladda in min "blink a LED" hex-fil, så kommer detta felmeddelande upp:
"Transferring program memory...Wbus command failure
Write-verify failed after 0.08 seconds, rc 21!"
Var är fel?
vad är rc 21?
Jag har byggt upp kretsen så som det stod att man skulle göra på voti.nl, förutom att jag inte hade de tre komponterna till vänster på kopplingsschemat (två kondningar och en diod), så jag kopplade det direkt till 5V (en 7805).
EDIT
Det jag heller inte har haft möjlighet till, är att koppla på den där "TIP120" transistorn mellan Wisp628 och "target-pic". Behöver jag denna krets för en 16F84A?
Tack för hjälpen

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Börjar från slutet:
Om man utesluter transistorn (2N3904) och därmed inte ansluter pin1 i DSUB-kontakten, så får inte Wisp-programmeraren någon jord till spänningsmatningen. Spänningen till programmeraren tas nämligen från t.ex labbplattan eller något annat ställe där du har din PIC-krets kopplad.
>två kondingar och en diod
Menar du C5, C11 och D1? Den delen av schemat behövs bara om programmeraren inte får spänning från den röda och svarta sladden som sitter i den 15-poliga DSUB-kontakten, (samma som jag skrev om i stycket innan.)
Har jag missat något, sodjan, eller har jag varit uppmärksam på lektionerna?
Om man utesluter transistorn (2N3904) och därmed inte ansluter pin1 i DSUB-kontakten, så får inte Wisp-programmeraren någon jord till spänningsmatningen. Spänningen till programmeraren tas nämligen från t.ex labbplattan eller något annat ställe där du har din PIC-krets kopplad.
>två kondingar och en diod
Menar du C5, C11 och D1? Den delen av schemat behövs bara om programmeraren inte får spänning från den röda och svarta sladden som sitter i den 15-poliga DSUB-kontakten, (samma som jag skrev om i stycket innan.)
Har jag missat något, sodjan, eller har jag varit uppmärksam på lektionerna?

Stopp stopp stopp !!
De extra komponenterna ("dongle") behövs bara om man har lyckats "låsa sig ute" från en PIC med "internal-MCLR", vilket F84'an absolut inte har
T.ex 12Fxxx har detta problem.
Du skall köra din WIsp628 direkt till din F84'a, precis så som bilderna på Wouter's sida visar !
Ditt fel tyder på att XWisp2 inte får kontaktmed Wisp628.
Vilken port är Wisp628 kopplad till ?
Hur ser ditt XWisp2 kommando ut ? (Och varför hade du inte med det på en gång ???)
Hur spänningsmatas F84'an och Wisp628 ?
De två kondingarna är för avkoppling vilket du bör ha (även om det *kan* fungera ändå).
Dioden är en "fools-diod" (som Wouter kallar det) ifall du vänder 5V'en fel. Om du lovar att inte göra det, så behövs den inte...
"rc 21" = "Return Code 21", vilket inte betyder så mycket för någon annan är Rob Hammerling (robh) som har skrivit XWisp2...
De extra komponenterna ("dongle") behövs bara om man har lyckats "låsa sig ute" från en PIC med "internal-MCLR", vilket F84'an absolut inte har

T.ex 12Fxxx har detta problem.
Du skall köra din WIsp628 direkt till din F84'a, precis så som bilderna på Wouter's sida visar !
Ditt fel tyder på att XWisp2 inte får kontaktmed Wisp628.
Vilken port är Wisp628 kopplad till ?
Hur ser ditt XWisp2 kommando ut ? (Och varför hade du inte med det på en gång ???)
Hur spänningsmatas F84'an och Wisp628 ?
De två kondingarna är för avkoppling vilket du bör ha (även om det *kan* fungera ändå).
Dioden är en "fools-diod" (som Wouter kallar det) ifall du vänder 5V'en fel. Om du lovar att inte göra det, så behövs den inte...

"rc 21" = "Return Code 21", vilket inte betyder så mycket för någon annan är Rob Hammerling (robh) som har skrivit XWisp2...

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Sm5xxw:
>Jag har byggt upp kretsen så som det stod att man skulle göra på voti.nl
Jag tolkade det som om du hade problem med att bygga Wisp628-programmeraren.... Så kan det gå om man skriver för lite info.
Tyckte det var lite märkligt att du inte hade alla komponenter, de följer med om man köper "paketet" från Jescab.
>Jag har byggt upp kretsen så som det stod att man skulle göra på voti.nl
Jag tolkade det som om du hade problem med att bygga Wisp628-programmeraren.... Så kan det gå om man skriver för lite info.

Tyckte det var lite märkligt att du inte hade alla komponenter, de följer med om man köper "paketet" från Jescab.

Senast redigerad av JimmyAndersson 22 november 2005, 22:09:24, redigerad totalt 1 gång.
Ok, då förstår jag
Kommandot skriver jag som det står att man ska göra...
Xwisp2 go b42-a till exempel.
jag kör com port 1. men jag har ändå provat att skriva in "port 2" osv, men det hjälpte inte.
Men då är det säkert de där två kondensatorerna som är problemet, eftersom de inte finns...
Får ta och fixa de där kondensatorerna, så hoppas jag att det funkar.
Jag testar det imorgon, sen skriver jag här igen och berättar hur det gick.

Kommandot skriver jag som det står att man ska göra...
Xwisp2 go b42-a till exempel.
jag kör com port 1. men jag har ändå provat att skriva in "port 2" osv, men det hjälpte inte.
Men då är det säkert de där två kondensatorerna som är problemet, eftersom de inte finns...

Får ta och fixa de där kondensatorerna, så hoppas jag att det funkar.
Jag testar det imorgon, sen skriver jag här igen och berättar hur det gick.
Nja, jag skulle inte tro att det är kondingarna.
Det är mycket mer sannolikt att du har gjort något annat misstag
som bara inte har framgått här än...
Har du byggt Wisp628'an från "scratch" eller från en komplett sats ?
Du har alltså :
- En PIC16F84A på en labbplatta.
- 5V anslutet till F84'an på rätt pinnar.
- En Wisp628 inkopplad till 5V och GND på labbplattan samt till PGC, PGD och MCLR på F84'an.
- Wisp628'an ansluten till en COM port med en standard RS232 "modem-kabel" (alltså inte en "noll-modem kabel, de är kopplade annorlunda).
Får du spänning (5V) på Wisp628'an ?
Får du högre spänningar på några pinnar på MAX232'an ?
Har du provat med den LED som nämns på Wouters sida för att se att Wisp628'an "startar" när den får 5V ? (Se under "FAQ" på http://www.voti.nl/wisp628/index.html)
> Xwisp2 go b42-a
Jag kan inte hitta b42-a på Wouters sida, vad är det för fil ?
Du bör använda b84a-1.hex eller b84a-2.hex.
Det är mycket mer sannolikt att du har gjort något annat misstag
som bara inte har framgått här än...
Har du byggt Wisp628'an från "scratch" eller från en komplett sats ?
Du har alltså :
- En PIC16F84A på en labbplatta.
- 5V anslutet till F84'an på rätt pinnar.
- En Wisp628 inkopplad till 5V och GND på labbplattan samt till PGC, PGD och MCLR på F84'an.
- Wisp628'an ansluten till en COM port med en standard RS232 "modem-kabel" (alltså inte en "noll-modem kabel, de är kopplade annorlunda).
Får du spänning (5V) på Wisp628'an ?
Får du högre spänningar på några pinnar på MAX232'an ?
Har du provat med den LED som nämns på Wouters sida för att se att Wisp628'an "startar" när den får 5V ? (Se under "FAQ" på http://www.voti.nl/wisp628/index.html)
> Xwisp2 go b42-a
Jag kan inte hitta b42-a på Wouters sida, vad är det för fil ?
Du bör använda b84a-1.hex eller b84a-2.hex.
Hej igen!
Hm , jag ska ta och kolla RS232 kabeln. Ska den vara "rak" eller hur man säger..?
Och Wisp628an är köpt i byggsats, och den kan jag omöjligt ha byggt fel, men jag ska kolla det för säkerhets skull.
Hoppas inte att RS232 kabeln är fel nu, så att jag har dödat programmeraren... men det märker jag.
Jag hör av mig imorgon.
Tack för hjälpen!
Hm , jag ska ta och kolla RS232 kabeln. Ska den vara "rak" eller hur man säger..?
Och Wisp628an är köpt i byggsats, och den kan jag omöjligt ha byggt fel, men jag ska kolla det för säkerhets skull.
Hoppas inte att RS232 kabeln är fel nu, så att jag har dödat programmeraren... men det märker jag.
Jag hör av mig imorgon.
Tack för hjälpen!
Med fel kabel kommer det bara inte att fungera, inget kommer att "dödas".
Men om du har skaffat en normal standard seriekabel, så är det säkert OK.
Och har du använt den till något annat (t.ex ett modem) så är det absolut OK !
"Rak" eller inte, det minns jag inte...
Jag tror fortfarande mer på något fel i din uppkoppling av det hela...
> Och Wisp628an är köpt i byggsats, och den kan jag omöjligt ha byggt fel...
Ha ha ! Skojigast i kväll...
Det är mycket möjligt att du har monterat allt rätt, men det *stora* jobbet är att övertyga oss andra om det !!
Där får du nog lägga ner lite mer krut än du har gjort hittils... Detsamma gäller själva uppkopplingen med Wisp628'an och F84'an.
Om satsen kom från mig, och inget annat hjälper, så kan du skicka hit den så tar jag en titt på den och provkör...
Men om du har skaffat en normal standard seriekabel, så är det säkert OK.
Och har du använt den till något annat (t.ex ett modem) så är det absolut OK !
"Rak" eller inte, det minns jag inte...
Jag tror fortfarande mer på något fel i din uppkoppling av det hela...

> Och Wisp628an är köpt i byggsats, och den kan jag omöjligt ha byggt fel...
Ha ha ! Skojigast i kväll...

Det är mycket möjligt att du har monterat allt rätt, men det *stora* jobbet är att övertyga oss andra om det !!

Om satsen kom från mig, och inget annat hjälper, så kan du skicka hit den så tar jag en titt på den och provkör...
Jag kör med en gammal 7.2V acc. från en radiostyrd bil som spänningskälla på min labplatta, via en 7805 då. Jag har upptäckt att när batteriet börjar bli trött slutar programmeringen med Wisp:en att fungera, men PIC:en på plattan orkar fortfarande göra sitt jobb ett tag till. Lurigt fel, som tog en stund att upptäcka. Kolla med andra ord att spänningen är tillräcklig.