Fick transpondern igår, tänkte lite tekniksnack om detta i den här tråden. Inte för att fuska, bara för att lista ut hur det funkar.
Är det någon som lyckats bryta upp sin låda? Jag bände lite men fegade ur.
Är lådan tamper'ad, går det att se att den varit öppnad, lär den fungera även efter?
Frekvens? Vad är det som gör att lådorna inte pratar i mun på varandra osv?
Tack, jag hade faktiskt inte sett den tråden trots att jag sökte innan. Dock, det är hårdvara och teknik jag ville ventilera, inte om man ska åka mc på bakhjulet genom tullarna (som jag såg föreslås i den andra tråden) - särskilt inte eftersom mc inte är avgiftsbelagda...
Det påstods på annan plats på nätet att man inte är ersättningsskyldig för transpondern så kanske att jag bryter upp min idag.
Den där stora mångbeningen, är det en asic?
Jag är lite intresserad av hur antennen fungerar, nån som kan identifiera de svarta trebeningarna som sitter nära antennen?
"Mångbeningen" är troligen en ASIC. Det kan också vara så att det är en standardkrets (processor/fpga) men märkningen är unik/avidentifierad.
Q-Free är ett norskt bolag som utvecklar passagesystem. Jag tror att jag har läst att tillverkningen sker av Kitron. Kanske någon här på forumet som jobbar på Kitron och har lite insider-information.
"Trebeningar" känns spontant som transistorer. Men sen vilken transistor??
Kontrollera vilka pinnar kristallen går in på och jämför med lämplig AtMega. Är ju inget bevis, men iallafall en hint om det verkar stämma med ngt man känner igen.
vfr skrev:Kontrollera vilka pinnar kristallen går in på och jämför med lämplig AtMega. Är ju inget bevis, men iallafall en hint om det verkar stämma med ngt man känner igen.
Hmm, då vill man nog lyfta på batteriet innan man ohmar runt på mpu'n... Undras om programmeringen är persistent..? Eller om enhetens ID försvinner om man lyfter bort spänningen...
Är det inte lite riskabelt att lägga ut bilder på en öppnad transponder ? Tänk om de bakom stockholsförsöket och transpondrarna tittar på detta forum och hittar bilden ?
Då åker nog IRQ dit för macklande med låneapparatur.