Impedansanpassningen är ett litet, för att inte säga obefintligt problem. Eftersom inget användbart finns att tillgå i etern på VHF längre måste man mata TVn med någon typ av RF modulator, då är signalen ändå så stark så att impedansen inte spelar någon roll!
Nä den stora utmaningen lär bli att få ordning på själva TV apparaten
Farorna med en allströmsapparat har redan påpekats, lyssna till varningarna och förvissa dig om att du förstår vad de innebär.
Du behöver förstå byggblocken i en TV apparat och hur de fungerar samt rörteknikens grunder, räkna med mycket läsning innan du ens sätter i sladden. Vet inte vad du kan om rörteknik i allmänhet, så du får ursäkta om jag går för "lågt ner", hellre det än att swischa iväg långt över skallen resonerar jag.
Läs allt här:
http://www.oldtellys.co.uk/otindex.html
Om du tänker fixa till TVn, och det tycker jag att du skall göra. Det är mycket roligt att köra en gammal rör-TV! Så här bör du göra tycker jag:
Börja med att rengöra ordentligt insidan överallt. Kolla så att alla rör finns och är av rätt sort, rörplacering med beteckning brukar finnas på baksidan. Det är inte ovanligt att nån "fixare" vart framme vid något tillfälle och flyttat runt rören, kolla detta noga! Rengör rören, kan vara bra att kunna se ordentligt inne i rören, dels för att se efter om katoden glöder, vilket är bra, dels för att se så att inte några galler eller anoder glöder (överlast), vilket är mindre bra. Vid rengöring av rören akta typbeteckningarna! Torka rören med våt trasa, det räcker oftast. Torka INTE kring typbeteckningen, som ofta sitter dåligt och med åren blivit till ett skört damm, som lätt torkas bort, eller försvinner vid beröring. Detta är obra, eftersom man mycket lätt blandar ihop rören om det inte finns någon beteckning på dom.
Elektriska kontroller för start:
Börja med att kontrollera om det finns någon hovahemskingens stor vaxkonding över inkommande nätanslutning i apparaten. Tillverkarna vid denna tidpunkt hade för vana att placera en stor kondensator efter nätströmbrytaren för att TV inte skulle störa radiomottagare i närheten. Olyckligt nog var det ofta en opålitlig papper/vax kondensor som med stor sannolikhet exploderar/kokar när man 60 år senare skall provköra TVn. Om en sådan kondensator finns rekommenderar jag starkt att du knipsar av benen och helt enkelt plockar bort den, eftersom inte fyller någon funktion idag.
Kontrollera chassit efter lösa ledningar, bortkopplade komponenter mm, leta efter tecken på tidigare reparationer och modifieringar och försök se om allt är i sin ordning innan provkörning.
Kolla nätspänningssäkringen. Är den paj, gör en extra grundlig kontroll av chassit efter uppenbara problem.
Leta upp likriktaren som bör vara en kiseldiod med tanke på åldern på din TV, men det kan vara selen eller i äldre apparater även ett rör och anslut en voltmeter kapabel att mäta minst 500VDC mellan chassi och likriktarens katod. Se till att TVn förvarats inomhus många dagar, helst veckor innan man provar starta den, det är viktigt att fukt har fått chans att drivas ut från exempelvis linjetrafon, annars är risken för överslag och skador på TVn stora!
Skruva upp "högspänningsburen" för att kunna se vad som pågår därinne.
Samla mod.
Slå på, kolla att spänningen efter likriktaren stiger snabbt och stabiliserar sig kring 300V.
Håll utkik efter blixtar, dunder, rök och andra tecken på katastrofer, kondingar som sväller och verkar kunna "poppa".
Slå snabbt av vid minsta tecken på problem. Lita inte på nätströmbrytaren, ha handen redo att rycka ur kontakten!
Om ovan går bra har man något att gå på i vidare felsökning. Det händer att man får ljus på skärmen redan i detta steg, men något slags fel brukar det vara.
En bättre metod än den jag brukar praktisera (ovan), är att plocka ur samtliga rör, koppla en 60W glödlampa i serie med apparaten och låta kondensatorerna i nätdelen omformas under ett par timmar innan man sätter i rören och kör med full nätspänning. Den proceduren står beskriven på sidan jag länkade till. Se till att ha stenkoll på rören och vart de skall sitta!
Fundera på att skaffa en isolalationstrafo för säkrare test av apparaten, och för att kunna göra det möjligt att mäta med oscilloskop i TVn senare under felsökningen, det kan vara mycket användbart.
Det här kan ju bli en riktigt kul tråd, se till att inte ge upp bara