Har lekt med esic clone/fineoffset clone som ecenier här på "forat" konstruerat.
Den 433Mhz modul jag använt mig av är en jag köpte på Kjell o Co för massa år sedan och jag gick bet på att hitta datablad eller annan teknisk info om den.
Det slutade med att jag lyckas hitta nått generellt schema hur dessa moduler är byggda och kunde lista ut pinnarna.
Denna modulen misstänker jag kräver extern antenn, och jag började med en vanlig tråd på 16,5cm.
Räckvidden blev allt annat än bra (kör fineoffset protokollet mot en Rfxtrx433E).
Idag lyfte jag över allt från labbplatta till kretskort (veroboard). Räckvidden lika kass.
Efter lite googlande på antenner testade jag en spolvariant, luftlindad 24varv ca 5mm i diam.
Den verkade inte göra skillnad alls.
Bara för att körde jag ner skruvmejseln jag lindande spolen runt tillbaka i den (som kärna) och vips så hände något.
Helt plötsligt har jag signal genom murstocken (som jag sitter bakom och testar).
Förflyttar kortet till pannrummet i källaren (där det är tänkt att prylarna ska vara) och jo då hittills har det funkat.
Vad beror detta på? Tur?? Har kärnans längd nått med detta att göra eller rent teoretiskt skulle det fungera med en kortare bit "järn"?
Idag är kärnan ca 3ggr längre än spolen, dvs spolen täcker 1/3 av skruvmejseln och 2/3 är fri.
Nån som kan förklara detta med RF?

/AndersW