Batterifrågor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FredrikForsberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 november 2015, 09:04:26

Batterifrågor.

Inlägg av FredrikForsberg »

Första inlägget här.
Jag håller på att bygga en elassisterad lastcykel och har kommit till batteri.
Motorn är en 48v 1000w navmotor.

Jag har via jobbet tillgång till massor 18v 3ah lipo batterier. 10celler i varje pack. Batterierna sitter i par (3,6v 3ah sen serie om 5st)

Jag håller på att sätta ihopp ett 54v 12ah batteri nu.
DSC_1901.JPG
Min fråga är: vad ska jag ha för laddare? Det finns kabel för balansering till varje par hur funkar det? Laddar jag varje par för sig med en lämplig laddare vid behov för balansering? Har en pro peak prodigy laddare från när jag körde modellflyg kan jag använda den till något?

Jag är nybörjare så frågorna är säkert självklara.
Jag vill bygga ett eget batteri dels för att lära mig mer om el men också för att hålla nere kostnaden så mycket som möjligt.


Mvh Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Batterifrågor.

Inlägg av svanted »

lipo accar är inte att leka med...
man ska helst ha en avancerad laddare som laddar varje cell separat för att garantera att de inte överladdas.
om man inte har det är risken stor att någon cell överladdas med stor risk brand som följd.

https://smfk.wordpress.com/2008/01/06/a ... med-elden/
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2140
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Batterifrågor.

Inlägg av l2t »

Vad är det för celler? typbeteckning kanske?
Är dom helt nya eller begagnade? Gissar att dom är till eldrivna verktyg?
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Batterifrågor.

Inlägg av rawsezx »