Batterifrågor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FredrikForsberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 november 2015, 09:04:26

Batterifrågor.

Inlägg av FredrikForsberg »

Första inlägget här.
Jag håller på att bygga en elassisterad lastcykel och har kommit till batteri.
Motorn är en 48v 1000w navmotor.

Jag har via jobbet tillgång till massor 18v 3ah lipo batterier. 10celler i varje pack. Batterierna sitter i par (3,6v 3ah sen serie om 5st)

Jag håller på att sätta ihopp ett 54v 12ah batteri nu.
DSC_1901.JPG
Min fråga är: vad ska jag ha för laddare? Det finns kabel för balansering till varje par hur funkar det? Laddar jag varje par för sig med en lämplig laddare vid behov för balansering? Har en pro peak prodigy laddare från när jag körde modellflyg kan jag använda den till något?

Jag är nybörjare så frågorna är säkert självklara.
Jag vill bygga ett eget batteri dels för att lära mig mer om el men också för att hålla nere kostnaden så mycket som möjligt.


Mvh Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Batterifrågor.

Inlägg av svanted »

lipo accar är inte att leka med...
man ska helst ha en avancerad laddare som laddar varje cell separat för att garantera att de inte överladdas.
om man inte har det är risken stor att någon cell överladdas med stor risk brand som följd.

https://smfk.wordpress.com/2008/01/06/a ... med-elden/
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2140
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Batterifrågor.

Inlägg av l2t »

Vad är det för celler? typbeteckning kanske?
Är dom helt nya eller begagnade? Gissar att dom är till eldrivna verktyg?
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Batterifrågor.

Inlägg av rawsezx »

Först och främst så måste du hitta databladet på battericellen för att kunna veta vilken laddspänning och hur mycket du kan trycka in i batteriet vid laddning. Gissar på att laddspänningen per cell ligger på 4.2 volt, vilket betyder att du i sådana fall bör ha en laddare som har en laddspänning på 63 volt.

Eftersom cellerna i serie inte har samma möjlighet att självbalansera som ett vanligt blybatteri så finns det väl några vägar att gå. Antingen så laddar du batteripacket enligt spec. tills någon av cellerna kommer upp till 4.2V och sedan avbryter laddningen.

Nackdelen med ovan lösning är att ingen cell har uppnått 100% laddning, den cell med minst Ah har kanske kommit upp till runt 80-85%. För att maximera Ah så kan du matcha battericellerna.

Nu pratar jag generellt att du endast har 15 st celler i serie, det spelar ingen roll hur många celler du har kopplat ihop parallellt i varje "cell" i serie. Som jag förstår det så har du 4 st celler parallellt, och sedan är det 15 st pack som sitter i serie. Varje av dessa pack måste ha samma Ah, och så räcker det inte med att plussa ihop vad som står på etiketten utan dom måste matchas, och sedan så kan du övervaka den med minst Ah för att inte elda upp batteripacket.

Bästa lösningen är att du övervakar alla 15 "pack" och toppbalanserar dom genom att kortsluta plus och minuspolen med en resistor i serie när dom kommer upp till max laddspänning. Resistorn måste kunna bränna bort så pass mycket A så att spänningen inte överstiger 4.2 volt. Genom att ha en laddare som är programmerad (tips: Elconladdare kan fås programmerad enligt spec) så kan den sänka utströmmen när spänningen närmar sig fullt batteri.

Det finns färdiga BMS system att köpa, vill du bygga själv med minsta komponentinsats/kostnad/komplexitet så borde du kunna ta 15 st komparatorer som är inställda på 4.2 volt som drar en transistor med ett motstånd i serie mellan plus och minuspolen på varje cell (som innehåller 4 st celler parallellt).
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Batterifrågor.

Inlägg av ViktorSigg »

Electrokit har SOT-23 lipo laddare som fungerar bra och inte kostar många kronor. Inte så många kringkomponenter som krävs heller. Skulle faktiskt gå att sätta 15st på ett kretskort. :D
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Batterifrågor.

Inlägg av rawsezx »

SOT-23 kapsel låter som nått för att ladda mobiltelefoner eller dyl. några 100 mA på sin höjd.
Skriv svar