Koppla fotoceller för att få följande sanningstabell

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
packmeister

Koppla fotoceller för att få följande sanningstabell

Inlägg av packmeister »

Tjena.
Jag ska koppla två fotoceller för att få följande sanningstabell:

a | b || x
1 | 0 || 1
0 | 1 || 0
0 | 0 || 0
1 | 1 || 0

a: NPN fotocell
b: PNP fotocell
x: impuls till kringutrustning.

Det är ett hack till en industriell maskin där det idag är en enkel fotocell (NPN) som ger impuls till en etikettapplikator. Det finns problem i produktionen och jag vill hindra etikettapplokatorn att få impuls av för långa produkter (långa i matningsriktningen), eftersom de ska plockas bakåt i flödet manuellt.

Jag tänker att det går att sätta en PNP fotocell på reglerbart avstånd från den första (NPN) fotocellen, och sedan sätta signalen från NPN på in- till PNP-cellen, för att få en sanningstabell som ovan.
Jag tror det går att koppla ihop utan att gå in i "boxen" och löda på kretsarna, bara klippa upp en bit av den gamla sensorns kablage.
Är det här gångbart? Några andra tips till någon som aldrig kopplat fotoceller tidigare?
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Koppla fotoceller för att få följande sanningstabell

Inlägg av YD1150 »

Med 3st NAND-grindar så skulle det kunna se ut så här:
A NOT B.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Joe

Inlägg av Joe »

2 NPN i serie då maskinen väntar sig 0V på ingången och PNP ger matningsspänningen ut.
Hellre ett relä som styrs av b och bryter upp utsignalen ifrån a
JostyKid

Inlägg av JostyKid »

Hej, man kan inte riktigt tänka sig fotocellerna som pnp resp npn transistorer. Det är bara utgångssteget söm antingen pnp ger +24 eller npn "kortsluter" mot 0v.

Använd två pnp med +24 signal och grindlogik. Enda haken är att det inte finns grindar för 24 så du måste använda relä eller 5v logik.
packmeister

Inlägg av packmeister »

Tack för alla svar!

Det känns som ett relä som bryter för signal från 1 om 2 är sann blir den enklaste lösningen.
Det borde gå att mata den fotocell 2 den från 1, som redan sitter monterad. Eller är jag fel ute?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ett relä har ju ett visst antal omslag under sin livstid så är det många ggr per dag/timme som relät får slå till/från så skulle jag hellre gå på en annan lösning.
Skriv svar