Liten enkel buzzer, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thelonnquist

Liten enkel buzzer, hur?

Inlägg av thelonnquist »

Tjena!

Jag håller på med en del fpv, och till min nya vinge skulle jag vilja ha en "if all else fails" anordning. Det jag tänker mig är en fristående buzzer som börjar låta efter nån timme, oberoende av vad som händer. Om allt går som det ska hinner jag stänga av den innan den ljuder, och om inget går som det ska ljuder den efter en timme. Gärna skulle jag se ett "pulserade" ljud, då det känns mer "iöronfallande".

Att man ska använda någon form av processor verkar rimligt. Hade tänkt driva den med en eller två lipo celler, spänningsregulator?

Hur löser man enklast det här?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Liten enkel buzzer, hur?

Inlägg av LaRdA »

Standard verkar vara att ha en summer som låter om din mottagare tappat signalen, tex denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
Nackdelen är att om man driver den från samma matning som mottagaren så blir den känslig för att batteriet lossnat eller blivit skadat i kraschen, men det kanske är möjligt att ha ett litet separat batteri för denna som man kan montera "kraschsäkert".
Annars kan jag rekommendera Loc8tor, http://www.loc8tor.com/uk/everyday/loc8tor-lite-rc.html
Har själv dessa, både till quadcopter och till resväskan när man ska ut och flyga.
larsson

Inlägg av larsson »

Budgetlösning: Atmels ATTiny45 är en mikrokontroller med 8 ben, den ska ha mellan 2,7 och 5,5 Volt, högre spänning och du behöver även en spänningsregulator. Du kan köra den på intern oscillator och behöver då ingen kristall. En piezo-buzzer med inbyggd drivare och en bit veroboard så är du i hamn till en kostnad av några tior. Strömförbrukningen blir max några mA i vänteläge, lite högre om regulator används (egenförbrukning).

Själva programmet stannar förmodligen på nåt dussin rader C-kod, om allt som ska göras att efter start är att vänta en timme och sedan börja pulsa spänning till buzzern.

Måste det lösas utan programmering så kan man nog vara finurlig med ett par 555:or, men det blir istället fler komponenter runtomkring, tror det kommer att dra mer ur batteriet också.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Och om man programmerar microcontrollern att gå ner i sovläge så bör man få ner strömförbrukningen betydligt till bråkdelar av mA vilket gör att ett rätt litet batteri bör räcka väldigt länge.

Angående Loc8tor som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så är det en liten tagg på ca 5g som man pejlar in med sin lilla handhållna enhet, taggen börjar även pipa när handenheten får kontakt med den för att göra det ännu lättare att hitta den.
Fungerar faktisk riktigt bra och underlättar rejält när man flugit bort sig. :)
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Väldigt OT men jag kan inte hålla mig.

Larda: Till resväskan? Hur och varför?
thelonnquist

Inlägg av thelonnquist »

LaRdA- tack för svaret, men det är inte direkt vad jag letar efter. Jag hade tänkt köra ett förhållandevis stort batteri, så att man får "lite" aktiv tid också. :)

larsson- ATTiny45 verkar mycket rimlig. En piezo-buzzer med inbyggd drivare innebär att den helt enkelt har en plus och en minus anslutning, och låter vid spänning över dessa?

Något dussin rader? :( jag som hade hoppats på typ "if t>3600 engage buzzer". Känns som man kommer behöva lite hjälp där..
larsson

Inlägg av larsson »

Ja, ser ut som på bilden. En del är rätt diskreta, andra för ett himla oväsen, typ brandvarnare. Kolla ljudtryck (dBA) och drivspänning när du väljer. De finns utan inbyggd drivkrets också, tror de kallas "passiva". Funkar mer som en högtalare.

Själva business-delen av programmet är ungefär så lätt som du önskar, men det behövs lite hushållning för att ställa in portar, sätta frekvenser osv. Det skriver man nog ihop på en kafferast. Istället består det mesta knölet av allt kringarbete: installera utvecklingsgrejerna och fatta hur de hänger ihop, har du passande brännare, kablar osv... Om det enda du behöver är trådens buzzer kanske det blir overkill. Fast man lär sig nåt nytt, och kunskap är aldrig en tung börda :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thelonnquist

Inlägg av thelonnquist »

Halloj igen!

Nu har veckorna gått, planet är provfluget och lite roligt beställt från ebay.

Det blev ett par attiny 45, en enkel programmerare och två buzzers.
Buzzrarna ger helt klart tillfredsställande ljudvolym, men mina batterivarnare är betydligt mer högljudda. Går det att driva en passiv buzzer med typ 3000hz via attinyn?

Sedan återstår väl bara själva kodskrivningen...
Skriv svar