Hej!
Behöver kunna bränna några egna EPROMS och jag har aldrig varit den som automatiskt lejer bort saker utan vill gärna prova själv. Har beställt en TL866A brännare från nätet, och jag har några EPROMS liggande. Till alla mina kretskortsprojekt har jag använt min hemmabyggda belysningsbox med 4st UV-rör från kjelle (4x8W). Rören sitter ca 4cm ifrån varandra, ca 4cm ifrån glaset, och innanmätet på boxen är vitmålat. Jag brukar exponera 8 min på glasfiberkort från ELFA med bra resultat (förlaga på OH-film), så får ni en uppfattning om effekten.
Enligt kjelle så ger rören ljus i området 300nm - 460nm, dvs en bit in på UVB-bandet. Maximum lär dock ligga på 365nm. Och JA, det luktar ozon om den.
Hoppas någon med erfarenhet kan guida mig lite här. Kommer det att funka att radera EPROMS med denna utrustning? Ska jag börja med kanske 15 min, göra blank check, ev köra 10 min till, kolla igen, osv? Vill ju inte bränna sönder eprommarna heller. Nån skillnad på C- resp icke C-kretsar? Tacksam för alla tips.
Nybörjare: Radera EPROMs med belysningsbox för kretskort?
Re: Nybörjare: Radera EPROMs med belysningsbox för kretskort
tumregeln är väl, luktar det ozon ät det rätt våglängd ? 
Men det funkar säkert, frågan är hur lång exponeringstid som krävs.
Annars kostar kinesiska epromraderare nästan ingenting, dock känns dom lite rackliga så jag
har köpt en amerikansk S-märkt sak istället, litar mer på den

Men det funkar säkert, frågan är hur lång exponeringstid som krävs.
Annars kostar kinesiska epromraderare nästan ingenting, dock känns dom lite rackliga så jag
har köpt en amerikansk S-märkt sak istället, litar mer på den

Re: Nybörjare: Radera EPROMs med belysningsbox för kretskort
Första gången kör 5 minuter åtgången och läs innehållet, när alla bitar är höga kör du lika länge till.
Den metoden har jag kört framgångsrikt
Eftersom avståndet är ganska stort får du nog köra ganska länge.
när jag testat att "snålradera" , dvs avbrutit raderingen så fort jag läst FF överallt,
har det ibland "hoppat tillbaka" några bitar av sig själv lite senare.
Den metoden har jag kört framgångsrikt

Eftersom avståndet är ganska stort får du nog köra ganska länge.
när jag testat att "snålradera" , dvs avbrutit raderingen så fort jag läst FF överallt,
har det ibland "hoppat tillbaka" några bitar av sig själv lite senare.