1. Fråga: Voltage range ca%
Om vi tar för enkelhetens skull tex en flickerflame, "eldboll" eller liknande som exempel:
Vi tar som exempel att vi önskar driva den med en modifierad blixtdrivare från en engångskamera (i exemplet) med ett 1,5v batteri.
Ut får vi i detta exempel 400V, flickerflame är optimerad för 230V (antar detta delvis bestäms av ytarean hos anod/katod? eller har jag helt fel här?).
Hur höga toleranser har jag nu att leka med uppåt och nedåt i spänning?
Om jag vill optimera livslängden på vår flickerflame, var bör jag då lägga optimal volt range område?
Var börjar den bli instabil? (om vi bortser hur den är tänkt i original, utan fokuserar på själva neonröret som funktion, inte att det måste "brinna")
2.
Om vi tar en IN-XX Nixie tub i stället, hur känsligt blir ovanstående med samma procedur och drivarexempel?
(Vi adderar här en barlastresistor eftersom det inte har denna inbyggd som i föregående exempel för att förhindra att vi bränner röret)
Var kan vi lägga range för säg IN-4
3. Om vi gör ett hopp till ett VFD rör som motsvarar detta, hur snäva toleranser har vi då?
(Jag antar att det inte är en fraktion av spannet inom vad neonröret tål, men på ett ungefär?)