Antennfördelare, flera än 2 utgångar
Antennfördelare, flera än 2 utgångar
Om jag skall mata samma antennsignal in i tex tre DVB-T stickor. Var hittar jag lämplig splitter? Televes? Vad har en sådan för genomgångsdämpning?
Re: Antennfördelare, flera än 2 utgångar
för uppdelning på 3 utgångar...
teoretiskt 10 * log10(1/3) = -4.77 dB och till detta plussa på 0.5 dB extra dämpning i form av splitt, missanpassnings och kontakt-förluster.
teoretiskt 10 * log10(1/3) = -4.77 dB och till detta plussa på 0.5 dB extra dämpning i form av splitt, missanpassnings och kontakt-förluster.
OK. Tack.
Då kanske jag ändå tar en tvåvägsfördelare om jag bara har två stickor olch sådana fins på classe

OK. Tack. Det är dock rätt bekvämt med en splitter med IEC-kontakter får då kan jag plugga stickorna direkt i den och sedan ha USB skarvar till datorn.
Så, räknar jag rätt nu??
Jag har tidigare mätt -48dBm med en 50 ohm analysator. Det borde bli 59dBuV. Vid tunern borde jag ha 45-65dBuV.
Om jag sätter en gitterantenn med 10dB gain, ca 15m kabel (-4dB) och splitter (-3,5dB) så har jag 61,5dBuV?
Jag har tidigare mätt -48dBm med en 50 ohm analysator. Det borde bli 59dBuV. Vid tunern borde jag ha 45-65dBuV.
Om jag sätter en gitterantenn med 10dB gain, ca 15m kabel (-4dB) och splitter (-3,5dB) så har jag 61,5dBuV?
Jag har gjort en resistiv splitter till mina tre DVB-T USB-stickor. Dämpar lite mer men fungerar perfekt för mig.
Ca 9,5 dB dämpning och består av fyra st 37,5 ohm motstånd. Väldigt kompakt och stabil.
Ca 9,5 dB dämpning och består av fyra st 37,5 ohm motstånd. Väldigt kompakt och stabil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Antennförstärkningen är väl egentligen inte en förstärkning, utan snarare ett godhetstal jämfört med en teoretisk standard dipol, typ.
Du skall nog ha en antenförstärkare med samma förstärkning som dina förluster.
En antenn kan aldrig någonsin förstärka signalen, bara ta emot befintlig signal med större eller mindre förluster.
Du skall nog ha en antenförstärkare med samma förstärkning som dina förluster.
En antenn kan aldrig någonsin förstärka signalen, bara ta emot befintlig signal med större eller mindre förluster.
Ja det stämmer på så när, med lite 50/75 ohm avrundning etc om du nu har en antenn med 10dB högre gain än du hade när du mätte upp dina -48dBm.AndersG skrev:Så, räknar jag rätt nu??
Sedan får du hålla koll på om det är dBi eller dBd... (Vad mycket enklare det vore om man alltid använde dBi!)
Viss förstärkning behövs om signal med brus från LNA i antennförstärkaren skall överösta den kanske högre brusfaktorn som en tunern har - man bör ligga ca 10 dB över tunerns brusfaktor + alla kabeldämpningar om totala brusfaktorn 'bara' skall försämras 0.5 dB sämre än den första LNA:s brusfaktor.
Så en viss förstärkning behövs - men inte tokmycket som man ofta ser om det inte är en massiv spridningnät och långa kablar efter då en förförstärkare med hög förstärkning ofta får problem om det samtidigt finns starka signaler som man inte vill ha in (behöver nödvändigtvis inte vara för TV) och det skapar intermodulationer.
Så en viss förstärkning behövs - men inte tokmycket som man ofta ser om det inte är en massiv spridningnät och långa kablar efter då en förförstärkare med hög förstärkning ofta får problem om det samtidigt finns starka signaler som man inte vill ha in (behöver nödvändigtvis inte vara för TV) och det skapar intermodulationer.
TomasL:
gkar:
xxargs:
Nu är det här inte värsta CATV-systemet heller
Jag har 20km till sändarmasten. 30kW ERP*, men skall kolla. Jag har fri sikt till masten. Det är ett egnahemshus och blir max 20m koax. För närvarande står burken nere i ett rum, utan fri sikt till sändaren. Den tuner som har min hemgjorda dipol har perfekt signal. Den tuner som bara har en "pinne" som antenn (den som kom med) har litet droputs.
(TV-sändningarna ligger på 30 kW ERP (ut från antennen dvs.), sändareffekten (TPO) är 2,5 kW)
Antennförstärkningen är väl egentligen inte en förstärkning, utan snarare ett godhetstal jämfört med en teoretisk standard dipol, typ.
Så om den antenn som jag kikade på har 10dB gain över den dipol jag hade som referens, så får jag 10dB mera nivå ner i kabeln som jag förstår det.Antenna gain is usually defined as the ratio of the power produced by the antenna from a far-field source on the antenna's beam axis to the power produced by a hypothetical lossless isotropic antenna, which is equally sensitive to signals from all directions. Usually this ratio is expressed in decibels, and these units are referred to as "decibels-isotropic" (dBi). An alternative definition compares the antenna to the power received by a lossless half-wave dipole antenna, in which case the units are written as dBd.
gkar:
Tack. Jag var inte ens medveten om dBi. Trodde man alltid jämförde med en dipol, men se, där lär man sig ngt nytt.Sedan får du hålla koll på om det är dBi eller dBd...
xxargs:
Måste gå ned i källaren och se om jag kan hitta kursmaterialet från 1985Så en viss förstärkning behövs

(TV-sändningarna ligger på 30 kW ERP (ut från antennen dvs.), sändareffekten (TPO) är 2,5 kW)
Senast redigerad av AndersG 17 november 2015, 11:43:21, redigerad totalt 1 gång.
Mer avancerade antenner med högre förstärkning än dipol så har man ökat den mottagna ytan på olika sätt - genom olika antennelement som jobbar konstruktivt mot varandra eller i upptagen volym/längd (läs yagi) och därmed höjer signalen över brusgolvet lite - men samtidigt om antennen tittar mot marken för mycket så kan brusgolvet också öka och vinsten minskar och mycket bygger på att antennen tittar ut mot en 'kallare' himmel med lägre brusgolv än omgivande marken (brusgolv på en yta/mark vid 20 grader skrivs som -174 dBm/1Hz i ett effektmatchat system och brusfaktor på en hyfsad LNA är under 3 dB - dvs. brusnivån från en LNA ligger på ca -171 dBm/1Hz vid 3 dB NF om man drar bort förstärkningen eller att en CW-signal på -171 dBm in mot LNA skulle ge en puckel med 3 dB höjning över brusgolvet om man mäter med en mottagare som har 1 Hz mätbandbredd på den förstärkta signalen från LNA.
mottagaren bryr sig inte så mycket om inkommande brus är -171 dBm/1Hz eller är på 151 -dBm/1Hz (vilket kan vara dom nivåerna och ännu högre efter en LNA) efter utan det viktiga är hur mycket den önskade signalen ligger över brusgolvet.
På analog-TV tiden behöver man uppemot 50 dB över brusgolvet för en helt snöfri bild, med dagens modulation med OFDM, CDMA, LTExxx med viterbikodning mm faltningskodning så fiskar man ut användbara mängder information redan när signalen är på samma nivå som brusgolvet med allt lägre bitrate ju djupare ned i bruset man är (man skaffa sig signalenergi genom att mäta över längre tid per 'bit' sett ju djupare ned i bruset man är)
mottagaren bryr sig inte så mycket om inkommande brus är -171 dBm/1Hz eller är på 151 -dBm/1Hz (vilket kan vara dom nivåerna och ännu högre efter en LNA) efter utan det viktiga är hur mycket den önskade signalen ligger över brusgolvet.
På analog-TV tiden behöver man uppemot 50 dB över brusgolvet för en helt snöfri bild, med dagens modulation med OFDM, CDMA, LTExxx med viterbikodning mm faltningskodning så fiskar man ut användbara mängder information redan när signalen är på samma nivå som brusgolvet med allt lägre bitrate ju djupare ned i bruset man är (man skaffa sig signalenergi genom att mäta över längre tid per 'bit' sett ju djupare ned i bruset man är)
Det är eg ganska fantastiskt att man klarar sig med sämre SNR, trots att man packar spå mycket mera information i signalen. Dock är det ju så att så man fortfarande kunde se på en analog signal, men litet brus, så blir minsta dropouts i en digital signal mycket besvärande.På analog-TV tiden behöver man uppemot 50 dB över brusgolvet för en helt snöfri bild, med dagens modulation med OFDM, CDMA, LTExxx
hjärnan är jättebra på att sortera bort brus och heller inte anse det som speciellt störande.
När det blir andra typer av fel som tex glaskross vid DAB-utsändningar i täckningsgränsområdena så är det så jäkla irriterande att man nästan inte vill ha på radion längre ens när det är bra just för att man inte ens vill riskera att höra glaskrosset en endaste gång till när det är för dålig bitrate.
Samma kan man säga om digital-TV när det blir fyrkantiga block, rycker, fryser bilden etc. - sådant hände aldrig med analoga utsändning även om det kunde vara ganska snöigt/brusigt emellanåt...
När det blir andra typer av fel som tex glaskross vid DAB-utsändningar i täckningsgränsområdena så är det så jäkla irriterande att man nästan inte vill ha på radion längre ens när det är bra just för att man inte ens vill riskera att höra glaskrosset en endaste gång till när det är för dålig bitrate.
Samma kan man säga om digital-TV när det blir fyrkantiga block, rycker, fryser bilden etc. - sådant hände aldrig med analoga utsändning även om det kunde vara ganska snöigt/brusigt emellanåt...