Igår hände det, jag körde iväg med motorvärmarkabeln kvar i bilen å vips så flög hela kontaktuttaget på huset loss

Tänkte att det måste gå att fixa en varning på något sätt.
Jag har ju en timer så det går inte att avläsa spänning fram till bilen på något sätt, däremot så tänkte jag att det kanske går att använda nollan och jord, för de är ju ihopkopplade i elcentralen. Dvs är det kontakt mellan nolla och jord i bilens uttag så är det en sladd ansluten!?
Eftersom att kabeln kan anslutas på 2 sätt så att fas och nolla vänds om så kan jag inte riktigt bara testa på de trådar jag tror är nolla och jord (jord är iofs alltid jord)
När jag väl rett ut vilka kablar som är fas och nolla så tänkte jag att man kunde detektera sladden via en "continuity tester" typ: http://www.555-timer-circuits.com/image ... Tester.gif
Så hur tar man reda på vilka kablar som är fas och nolla utan att ha spänning på? Vad händer om man testar continuity mellan fas och jord när spänning är på?
Finns det omvända relän som bryter 12v om det matas med 230v? (är detta ett sådant: http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... -ac-p36101)
Tänkte mig typ något sådant här:
(Fas och nolla är antingen A eller B pga de olika sätt man kan sätta i kontakten.)
Koppla A & B till ett relä som vid spänning öppnar krets för 12v, normalt är denna 12v stängd (230v spänning ej på)
12v krets funkar alltså bara när 230v ej är på.
12v krets gör continuity test mellan A-jord och B-jord, båda har summer som kan indikera om motorvärmarkabel sitter i.
Tanken är att spänningen till 12v kretsen skall komma från ett cigguttag (bara på när jag startar bilen)
PS. Om spänning är på så hörs kupevärmaren tillräckligt för att jag ska förstå att kabeln sitter i

MVH
Niclas