Kina 3040 CNC, Mach3 alternativ? TinyG? PlanetCNC?
-
Kina 3040 CNC, Mach3 alternativ? TinyG? PlanetCNC?
Hej
Jag har sedan ett par år tillbaka kört min 3040 CNC med Mach3. Jag har kört testversionen med 500 raders limit vilket för det mesta har funkat galant för mina enkla grejjer. Vid lite mer avancerade grejjer har jag delat upp gkoden. Detta är dock bökigt och inte helt "rätt".
Nu verkar det som om min gamla "garagedator" har gett up. Den låser på inloggningsskärmen (Windowsflaggan).
Jag har inte hunnit felsöka det fullt ut men mina tankar har redan börjat snurra om att kanske "uppgradera" fräsen, eller i alla fall göra lite ändringar.
Så om nu gamla datorn är död, vad har jag för alternativ?
De jag har hittat som ser ok ut är:
Alt 1: Ny stationär dator, Serieport, Mach3 (Köpa licensen)
Alt 2: Ny stationär eller bärbar, USB, TinyG (byta styrkort i kontrollern), Chillipeppr.
Alt 3: Ny stationär eller bärbar, USB, PlanetCNC Kontrollerkort OCH Mjukvara.
Alt 4: Ny stationär dator, Serieport, någon ny mjukvara??? Finns det till Serieporten? Alltså något som inte kräver någon hårdvaruförändring i fräsen.
Jag har sökt och läst på forumet men den nyaste tråden med liknande frågeställning var 2 år gammal så jag tänkte att det var dags för en ny.
Jag har börjat CAD/CAMa i Fusion 360 vilket jag gillar skarpt.
Jag gillar MACH3 men anväder verkligen bara den till att nolla axlarna på rätt plats och sedan trycka på "play". Eller jag använder fönstret där man ser en visualisering av verktygsbanorna också.
Så vad har vi för expertkommentarer här?
//Peter F
Jag har sedan ett par år tillbaka kört min 3040 CNC med Mach3. Jag har kört testversionen med 500 raders limit vilket för det mesta har funkat galant för mina enkla grejjer. Vid lite mer avancerade grejjer har jag delat upp gkoden. Detta är dock bökigt och inte helt "rätt".
Nu verkar det som om min gamla "garagedator" har gett up. Den låser på inloggningsskärmen (Windowsflaggan).
Jag har inte hunnit felsöka det fullt ut men mina tankar har redan börjat snurra om att kanske "uppgradera" fräsen, eller i alla fall göra lite ändringar.
Så om nu gamla datorn är död, vad har jag för alternativ?
De jag har hittat som ser ok ut är:
Alt 1: Ny stationär dator, Serieport, Mach3 (Köpa licensen)
Alt 2: Ny stationär eller bärbar, USB, TinyG (byta styrkort i kontrollern), Chillipeppr.
Alt 3: Ny stationär eller bärbar, USB, PlanetCNC Kontrollerkort OCH Mjukvara.
Alt 4: Ny stationär dator, Serieport, någon ny mjukvara??? Finns det till Serieporten? Alltså något som inte kräver någon hårdvaruförändring i fräsen.
Jag har sökt och läst på forumet men den nyaste tråden med liknande frågeställning var 2 år gammal så jag tänkte att det var dags för en ny.
Jag har börjat CAD/CAMa i Fusion 360 vilket jag gillar skarpt.
Jag gillar MACH3 men anväder verkligen bara den till att nolla axlarna på rätt plats och sedan trycka på "play". Eller jag använder fönstret där man ser en visualisering av verktygsbanorna också.
Så vad har vi för expertkommentarer här?
//Peter F
Re: Kina 3040 CNC, Mach3 alternativ? TinyG? PlanetCNC?
BeagleBoneBlack med Machinekit: http://blog.machinekit.io/
För Mach3 så är det parallelport du ska ha - inte serieport - och det måste var en riktig parallelport, inte en printerport i änden på en USB-kabel.
Kan eller vill man inte köra över parallelporten så finns det ett antat olika externa "lösningar" i varierande pris och komplexitet. Det finns "lösningar" för PCI USB eller Ethernet men inget (vad jag vet) för RS232 (serieport). Enklast möjliga är (ser ut att vara) nog UC100 från CNCDrive. Funkar med plugin till Mach3 och/eller med deras egna mjukvara.
Vill du inte betala nånting (förutom för den nya PC'n då) så finns ju LinuxCNC som också kan köras via parallelport men precis som med Mach3 så måste det vara en "riktig" parallelport.
Kan eller vill man inte köra över parallelporten så finns det ett antat olika externa "lösningar" i varierande pris och komplexitet. Det finns "lösningar" för PCI USB eller Ethernet men inget (vad jag vet) för RS232 (serieport). Enklast möjliga är (ser ut att vara) nog UC100 från CNCDrive. Funkar med plugin till Mach3 och/eller med deras egna mjukvara.
Vill du inte betala nånting (förutom för den nya PC'n då) så finns ju LinuxCNC som också kan köras via parallelport men precis som med Mach3 så måste det vara en "riktig" parallelport.
-
Äsh, menade förstås parallelport, ursäkta slarvet. Jag struntar i att ändra i orginalinlägget utan korrigerar här.
Mina alternativ står alltså mellan USB och Paralellport, inget annat.
Mina alternativ står alltså mellan USB och Paralellport, inget annat.
För Mach3 så är det som sagt parallelport, USB eller Ethernet men, möjligen bortsett från Smoothstepper, så tenderar lösningarn för Ethernet vara lite mer proffsinriktade (24V I/O, kapslade osv) och därmed också dyrare.
-
UC100 funkar(den är snabbare än parallell porten) förträffligt med USB, kör med en bra Laptop köp Mach4 licens.
http://cncdrive.com/UC100.html
Ser att dem endast har plugin för Mach3
http://cncdrive.com/UC100.html
Ser att dem endast har plugin för Mach3
-
Vilhelmsson: UC100 såg lite intressant ut. Men då blev det USB vilket är smidigt till nyare dator men den var ändå ämnad att användas med MACH3. Det innebär att jag måste uppdatera både hårdvara (UC100) och mjukvaran MACH3.
Tanken var nästan att om jag köper MACH3 så blir det att fortsätta att köra på en burk med Parallellport.
Och om jag uppdaterar hårdvaran till tex USB så skulle det vara kul att prova någon annan mjukvara.
Men jag är fortfarande sugen på mer förslag.
Tanken var nästan att om jag köper MACH3 så blir det att fortsätta att köra på en burk med Parallellport.
Och om jag uppdaterar hårdvaran till tex USB så skulle det vara kul att prova någon annan mjukvara.
Men jag är fortfarande sugen på mer förslag.
Vad är fördelen med att använda en Laptop?Vilhelmsson skrev:kör med en bra Laptop
Vad jag förstått, ska man undvika laptops pga olika strömsparfunktioner som tydligen inte ska gå att stänga av.
-
Dom alternativ som jag nämnt med usb (i alla fall tinyg) verkar fungera så att man skickar över gkoden till tinyg kortet och den "bearbetas" där. Alltså inte att datorn ligger och skickar rad för rad/ rörelse för rörelse.
Vilket alltså borde innebära att strömsparfunktionen i en laptop inte borde vara ett problem.
Vilket alltså borde innebära att strömsparfunktionen i en laptop inte borde vara ett problem.
Jag har testat GRBL Shield till arduino med ChiliPeppr och är ganska nöjd. Meeeen simplare saker dock.
Det här med att inte köra Mach3 på en laptop gäller om man har för avsikt att köra med LPT-ports drivern. Ofta funkar det ändå men ibland inte. Kör man med extern motion controller via USB eller Ethernet så ska det inte vara några problem.
> Och om jag uppdaterar hårdvaran till tex USB så skulle det vara kul att prova någon annan mjukvara.
Vill du köra interpreteraren på PC'n eller på en annan "dator" (Arduino, BeagleBone, whatever)?
Om du ska köra den på PC'n och vill köra över USB så är det Mach3 med någon USB-ansluten motion controller, UC100 med CNCDrives egna mjukvara eller KFlop med KMotion CNC. Vad jag vet så är det de alternativen som finns. Vad gäller LinuxCNC och USB så har jag ingen koll på vad vad som finns.
> Och om jag uppdaterar hårdvaran till tex USB så skulle det vara kul att prova någon annan mjukvara.
Vill du köra interpreteraren på PC'n eller på en annan "dator" (Arduino, BeagleBone, whatever)?
Om du ska köra den på PC'n och vill köra över USB så är det Mach3 med någon USB-ansluten motion controller, UC100 med CNCDrives egna mjukvara eller KFlop med KMotion CNC. Vad jag vet så är det de alternativen som finns. Vad gäller LinuxCNC och USB så har jag ingen koll på vad vad som finns.
-
Nemo68: Kul att höra att nån prövat. Att det främst är till för enklare grejjer låter väl rimligt. Frågan är bara vad som anses vara enklare grejer.
Det jag fräser är främst lite konturer, pockets och några borrhål. En och annan gravyr också.
Kände du av någon konkret begränsning?
Undra om det är bättre att köra GRBL där man kan uppdatera mjukvaran eller köra på det dyrare TinyG. Jag kommer dock bara att köra 3 axlar.
Det jag fräser är främst lite konturer, pockets och några borrhål. En och annan gravyr också.
Kände du av någon konkret begränsning?
Undra om det är bättre att köra GRBL där man kan uppdatera mjukvaran eller köra på det dyrare TinyG. Jag kommer dock bara att köra 3 axlar.
Både GBRL och TinyG saknar väl radiekompensering (G40 G41 G42) kan ju vara en begränsning om man använder sig av det.
-
Hmmm... Jag läste lite om det nu efter ditt svar och om jag förstod saken rätt så tror jag inte att jag har använt det och tror inte att jag kommer att göra det heller.
Just nu lutar det nästan åt att köpa Gshield (GRBL) eller TinyG och testa.
Om det blir så är planen att testa köra med den ett tag, att göra konverteringen "icke destruktiv" så att jag kan gå tillbaka till Parallellportstyrt om jag blir missnöjd.
Just nu lutar det nästan åt att köpa Gshield (GRBL) eller TinyG och testa.
Om det blir så är planen att testa köra med den ett tag, att göra konverteringen "icke destruktiv" så att jag kan gå tillbaka till Parallellportstyrt om jag blir missnöjd.