koppla in mobil i rörradio ASEA V 227. Bara diskant??
koppla in mobil i rörradio ASEA V 227. Bara diskant??
Tjena!
Fixade en telesladd till en gammal rörradio jag fått så att jag ska kunna lyssna på spotify i köket när jag diskar.
Kopplade in den på grammofoningången då det är den enda som finns.
Ljudet är lite jobbigt då det är förbaskat mycket diskant.
Lät apparaterna så förr eller filtreras basen bort pga det är grammofoningång?
Googlade och fattade som att RIAA steg dämpar diskant och släpper igenom bas. I sådana fall borde det ju vara tvärt om (mycket bas)?
Jag har inte hittat schema så jag vet inte hur det ser ut riktigt.
Tar gärna emot tips och lärdom.
trevlig kväll!!
Fixade en telesladd till en gammal rörradio jag fått så att jag ska kunna lyssna på spotify i köket när jag diskar.
Kopplade in den på grammofoningången då det är den enda som finns.
Ljudet är lite jobbigt då det är förbaskat mycket diskant.
Lät apparaterna så förr eller filtreras basen bort pga det är grammofoningång?
Googlade och fattade som att RIAA steg dämpar diskant och släpper igenom bas. I sådana fall borde det ju vara tvärt om (mycket bas)?
Jag har inte hittat schema så jag vet inte hur det ser ut riktigt.
Tar gärna emot tips och lärdom.
trevlig kväll!!
Re: koppla in mobil i rörradio ASEA V 227. Bara diskant??
Det verkar som om det är någon form av missanpassning. Troligen p.g.a RIAA-steget. Det kan också handla om att nivån på signalen är för hög, att det kan bli någon form av överstyrning. Kan du sätta någon pott emellan kabeln och ingången? Det är svårt att säga vilka värden det ska vara, man får nästan titta på ett kopplingsschema för att kunna säga exakt vad det beror på, man bör veta vilken nivå ingången ska ha. Vilken nivå har insignalen från din telesladd?
Jag har kopplat in mobilen. Har provat att höja och sänka ljudet på den men det låter lika illa.
Det låter inte som överstyrning tycker jag.
Vad bruka utsignalen från en grammofon vara?
Jag tycker att ljudet ut ur radion att lite lågt jämfört med storleken på den men jag har ju som sagt var ingen erfarenhet av dessa apparater.
Jag klurade på om signalen från mobilen kanske t.o.m är för låg? line nivå 0,7V från mobilen antar jag.
om det nu skulle vara ett filter som gör det så borde man ju kunna modifiera det lite eller koppla förbi det.
ruttet att man inte har schemat så man kunde klura lite på det.
Det låter inte som överstyrning tycker jag.
Vad bruka utsignalen från en grammofon vara?
Jag tycker att ljudet ut ur radion att lite lågt jämfört med storleken på den men jag har ju som sagt var ingen erfarenhet av dessa apparater.
Jag klurade på om signalen från mobilen kanske t.o.m är för låg? line nivå 0,7V från mobilen antar jag.
om det nu skulle vara ett filter som gör det så borde man ju kunna modifiera det lite eller koppla förbi det.
ruttet att man inte har schemat så man kunde klura lite på det.
kan dåliga kondensatorer i signalvägen orsaka dessa problem förrästen?
De är ju 60-70 år gamla.
De är ju 60-70 år gamla.
- Jan Almqvist
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Signalnivån från en vanlig vinylspelare utan utgångsförstärkare är ca 1mV.
Från ett hörlursuttag är det ca 1V (p-p)
Från ett hörlursuttag är det ca 1V (p-p)
- prototypen
Låter inte som min lösning är rätt, min erfarenhet är att telefonen behöver belastning i stället för öronsnäckorna så prova med ett 33 eller 47 ohm motstånd parallellt på vardera kanalen.
Protte
Protte
fast det borde väl bli omvänd verkan - dvs basen förstärks mer än diskanten i förstärkaren eftersom basen är undertryckt på LP-skivan för att modulationen inte skall gå över i nästa spår.
med andra ord borde det vara tunt med diskanten om man kör in en ej kompenserad signal som från mobil.
med andra ord så är det troligen annat som gör att basen försvinner.
Ja RIAA filtret borde ju ge mer bas istället.
Jag insåg nyss att den fungerar precis som en dator. Jag startade om den och den fungerade bättre.
Mycket högre volym men diskanten ilar i öronen på mig.
Klurade på att en konding med hög kapacitans släpper igenom mer bas.
Om dessa skrumpnar ihop eller vad som nu händer när de blir gamla kanske de inte släpper igenom lika mycket?
Eller också är det högtalaren som är dålig.
Finns det någon som har erfarenhet av en fullt fungerande 40-50 tals radio? kan de låta bra?
Jag vet inte vad jag ska förvänta mig för kvalitet.
Ljudet är ju inte helt galet men det är lite jobbigt vasst och oklart.
Planen var ju att snabbt fixa något att lyssna på i köket + att den är som en snygg prydnad.
Känns som ett tidskrävande men kul projekt att sitta och leta rätt kondingar på nätet för att sedan sitta och löda och pilla.
Hade jag inte varit småbarnsförälder med ca minus 8h över i veckan så vore det ju lätt.
Jag insåg nyss att den fungerar precis som en dator. Jag startade om den och den fungerade bättre.

Mycket högre volym men diskanten ilar i öronen på mig.
Klurade på att en konding med hög kapacitans släpper igenom mer bas.
Om dessa skrumpnar ihop eller vad som nu händer när de blir gamla kanske de inte släpper igenom lika mycket?
Eller också är det högtalaren som är dålig.
Finns det någon som har erfarenhet av en fullt fungerande 40-50 tals radio? kan de låta bra?
Jag vet inte vad jag ska förvänta mig för kvalitet.
Ljudet är ju inte helt galet men det är lite jobbigt vasst och oklart.
Planen var ju att snabbt fixa något att lyssna på i köket + att den är som en snygg prydnad.
Känns som ett tidskrävande men kul projekt att sitta och leta rätt kondingar på nätet för att sedan sitta och löda och pilla.
Hade jag inte varit småbarnsförälder med ca minus 8h över i veckan så vore det ju lätt.

Förr hade de ofta kristall-pickup (piezo-kristall) de var högohmiga, rörlig spole "MC" och "MM" m.m kom väl senare?
Grammofon hade väl ingen inbyggd förstärkare alls.
Grammofon hade väl ingen inbyggd förstärkare alls.
fattade inte vad du menar här,prototypen skrev:Låter inte som min lösning är rätt, min erfarenhet är att telefonen behöver belastning i stället för öronsnäckorna så prova med ett 33 eller 47 ohm motstånd parallellt på vardera kanalen.
Protte
kanalerna? tänker du stereo?
Jag lödde ihop båda på ingången då det är monoingång på radion.
Jag klurade på om det var den lösningen som påverkade ljudet på något vis.
Jag testade att bara ta ljudet från ena för att se om det blev någon skillnad men märkte inte av det.
Brukar man göra så för att få stereo till mono eller finns det något speciellt sätt man gör det på?
parallellt? Menar du från ingång till jord?
Du bör nog addera kanalerna via några motstånd på ~1-10kohm inte parallellkoppla direkt, sen kan det vara bra med en
"hörlursersättare" ett motstånd (typ 33ohm) på vardera kanal ner till jord som det har skrivits om tidigare.
"hörlursersättare" ett motstånd (typ 33ohm) på vardera kanal ner till jord som det har skrivits om tidigare.
På dessa gamla radioapparater brukar det inte vara någon RIAA kompensation utan grammofoningången är "rak" och anpassad för en kristallpickupp med hög utgångssignal (ungefär samma nivå som line nivå)
Så att koppla in en linenivåkälla tex en CD-spelare brukar fungera ganska bra.
Vad skälet till den väl höga diskanten beror på vet jag inte men kanske kan vara en dålig kondning eller att någon tidigare ägare till radion har använt fel värden på kondningar i samband med någon reparation.
Så att koppla in en linenivåkälla tex en CD-spelare brukar fungera ganska bra.
Vad skälet till den väl höga diskanten beror på vet jag inte men kanske kan vara en dålig kondning eller att någon tidigare ägare till radion har använt fel värden på kondningar i samband med någon reparation.
såhär?
oj ser ju redan nu att det ser lite galet ut då 33 ohmarna ju går från samma punkt till jord.
Stämmer det fast jag tar bort det ena och bara har ett 33 ohms från ingång till jord?
oj ser ju redan nu att det ser lite galet ut då 33 ohmarna ju går från samma punkt till jord.
Stämmer det fast jag tar bort det ena och bara har ett 33 ohms från ingång till jord?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
läste lite i en annan tråd om en som funderade på att ta bort glödspänningen till själva radioröret.
Folk skrev där att det påverkar resten av apparaten.
Mitt "radiorör" är paj. spelar det någon roll?
Folk skrev där att det påverkar resten av apparaten.
Mitt "radiorör" är paj. spelar det någon roll?