Hur fungerar en microprocessor?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Hur fungerar en microprocessor?

Inlägg av Eson »

Ok, vi gör det enkelt för oss eftersom vissa personer verkar intressera sig mer för att förstöra en seriös konversation än att förbättra den ur min synpunkt. Jag vet inte alla ord för de olika begreppen som finns inom elektroniken så har ni problem med det så skriv inga IQ-befriande inlägg där ni försöker vara roliga på min bekostnad.

Jag skulle vilja förstå hur en microprocessor fungerar. Vad gör alla transistorer som den är byggd av och hur gör den det?
Senast redigerad av Eson 20 november 2005, 20:50:20, redigerad totalt 2 gånger.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag kan noll och inget om hur datorer och microprocessorer fungerar.

En bättre utgångspunkt är att veta *vad* du vet. Var ska du börja ? Vet du något om elektronik alls ? Vet du vad motstånd, kondensatorer, transistorer m.m m.m. är ? Har du programmerat något, och i så fall vad ?

> Jag skulle vilja veta vad varje komponent gör och hur den gör det, ända ner på transistornivå.

En modern (mikro-)processor inehåller 100-tusentals eller miljoner transistorer, varför behöver du veta vad dessa gör "ner på transistornivå" ? Det låter lite som överkurs just nu.

> ...artificial intelligens som kör med principen naturligt urval.

Kan du utveckla det lite ? Det är lite svårt att hänga med på vad som avses.

> ...varför inte ha en dator som kan modifiera hårdvaran och mjukvaran för att testa vilken design som är bäst för olika applikationer?

Kan du utveckla "modifiera hårdvaran" lite ? Programvara som anpassar sig till olika driftsituationer finns det redan. Eller menar du att man skulle mata någon "svart låda" med en applikationsspecifikation, och sedan skull den ge en design för hård- och programvara ?

> Plug & Play kan då slänga sig i väggen..

Men P&P är väll bara ett sätt att försöka göra/uppnå det som du beskriver ? Att få konfigurationen att automatiskt anpassa sig till situationer.

> men har man ingen kunskap om området så har man inga begränsningar i sina visioner.

Där har du nog fel, tyvärr. Det är klart att man kan ha hur mycket "visioner" som helst, men de bör ju även ha något att stå på (bl.a kunskap och erfarenhet). Men, om det är som du säger i första meningen, så har du i alla fall några intressanta år framför dig ! :-)
Senast redigerad av sodjan 20 november 2005, 19:51:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Här är en liten guide

Jag läser just nu både digitalteknik och datorteknik på LTH. I digitaltekniken börjar man på nivån grindar, som ju består av några transistorer och kan anses vara det minsta digitala kretselementet, siktar man på en lägre nivå än så kallas det snarare komponentfysik. Av Logiska grindar kan man bygga latchar och vippor. Av latchar och vippor kan man göra mer komplexa kretsar, som räknare, D-element, ROM, ALU, STACK, MUX och annat kul. När man gjort tillräckligt många makroenheter kan man sätta samman dessa till en mikroprocessor. Den består ju trots allt bara av en massa grindnät i en förmånlig kombination. Lägger man till RAM och ROM (flash nuförtiden) så har man gjort sig en mikrokontroller.

Läser man sen datorteknik så lär man sig (förhoppningsvis) använda en mikrodator.

Det är inte så lätt att sammanfatta allt när man är mitt inne i smeten, så det blir nog bättre om du frågar lite mer, om du nu blev klokare av min koncisa beskrivning!

Edit: Jag kan hålla med sodjan: Låna en bok, för det här är ett djupt ämne som vi inte lär kunna förklara helt i en tråd sådär hux flux.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Grindar (Boolean Logic) var precis det jag letade efter, tack! Hade ingen aning om vad det hette.
Senast redigerad av Eson 20 november 2005, 20:51:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Citera inte senaste inlägget, enligt reglerna.
Användarvisningsbild
speakman

Re: Hur fungerar en microprocessor?

Inlägg av speakman »

Eson skrev:För att utnyttja sin kreativitet till fyllo...
Tänka sig! Jag som var helt insnöad på att fyllon var ganska fantasilösa.. :lol:

För övrigt skulle jag förutom elektronikböckerna rekommendera en läsning av de få men ack så effektiva reglerna som finns på forumet. En kort resumé: Citera aldrig sista inlägget! :)

EDIT: $tiff upper lip. ;)

Mvh
speakman
Skriv svar