Styrning CNC (modell liten)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal

Styrning CNC (modell liten)

Inlägg av Gimbal »

Går lite i lösa tankar på att sätta ihop en liten CNC (originellt va?) med mål att kunna fräsa mindre bitar i aluminium. Jag tänker stegmotor drift.

Är det fortfarande en PC med parallelport som är budgetalternativet? Eller finns det andra sätt, via USB, eller hallonpaj eller något?
Nemo86

Re: Styrning CNC (modell liten)

Inlägg av Nemo86 »

Kör bägge av mina maskiner med Skrivarport o Linux funkar utmärkt.
Men det finns ju Smoothsteppers med usb och Ethernet för den som önskar, 64 I/O är lite väl.. Men dom nya korten har det.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Det finns intressanta system som TinyG och Smoothieboard. Dessa har integrerade drivare som orkar upp till ~1A. TinyG skryter med sin avancerade motion planner och Smoothie-projektet handlar mycket om en bra grundplåt för alla sorters CNC. Som jag förstått det…

Hur liten maskin pratar vi om (motorstorlek framför allt)?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

TinyG använder samma planner som man återfinner i LinuxCNC 2.6 - koden är i stort sett rakt av rippad, de har oxå vart noga med o hålla sig till samma gkods standard som man återfinner i LinuxCNC referensen samt i Nist referencen.

TinyG G2, sista versionen har återanvänt 2.7 preX plannern från LinuxCNC, den som förbättrades o skrevs om på bekostnad av Tormach inför deras release av Pathpilot, samma sak där annars gkods parsern följer Nist o LCNC referensen väldigt bra.

Smoothieboard, använder stort sett samma planner som Grbl 0.6

Och Grbl 0.9j använder en ny planner, som dock fortf. inte är i samma sandlåda som den i TinyG då. (fortf. väldans bra)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Allt är väldigt tidigt och ospecat, men jag har i princip lyckats lägga vantarna på ett mindre XY bord utrustat med kulskruvar (och skalor, men de får jag nog ingen användning för då det blir väl dyrt att köra servo, antar jag). Men sliderna är väl runt 30cm långa, men slaget ligger gissningsvis på 15-20cm. Det blir alltså enbart småsaker som kan köras.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Kan jue köra stegmotorer + skalor i closed loop och därmed få till ett servo liknande system å andra sidan.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Men en sådan lösning får man snickra ihop själv antar jag.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

NeoTech skrev:TinyG använder samma planner som man återfinner i LinuxCNC 2.6
Vad är "planner" för något?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

En planner är den delen av koden som "beräknar" kommande rörelser, som regel har en cnc kontroller en planner buffer, så den läser
kodraden den kör "nu" och ett X antal steg framåt i tiden.

T.ex GRBL har 18 planering steg i förväg för varje rad den kör "just nu". vilket gör att den hinner kalkylera acceleration, deacceleration samt
hur den skall hantera vissa kurvtagningar baserat på geometrisk mattematik.

Det är plannern som i slutänden avgör hur effektiv en CNC styrning faktiskt är.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Gimbal skrev:Men en sådan lösning får man snickra ihop själv antar jag.
Ja det får du jue göra då, LinuxCNC e väl det alternativet som skulle klara av det med befintlig lösning
utan att koda exta plugins för skalorna. Då får du använda ett I/O kort o addera till HAL konfigurationen för skalorna.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

NeoTech skrev:En planner är den delen av koden som "beräknar" kommande rörelser
Aha, det som förr kallades "Look-ahead" alltså?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ah det är en annan term för det med, man pratar om "look ahead" i planeraren, med hur många steg den faktiskt kan "look ahead" o kalkylera rörelserna i en kontinuerlig slinga.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

NeoTech skrev:
Gimbal skrev:Men en sådan lösning får man snickra ihop själv antar jag.
Ja det får du jue göra då, LinuxCNC e väl det alternativet som skulle klara av det med befintlig lösning
utan att koda exta plugins för skalorna. Då får du använda ett I/O kort o addera till HAL konfigurationen för skalorna.
Intressant. :humm:
Man kan med andra ord börja köra standard stegisar utan återkoppling med linuxCNC, och sedan eventuellt ge sig in i koden och skruva själv i värsta fall. Har bara kört Mach3 tidigare, det kanske är dags att vidga vyerna lite...
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja du kan jue köra stegisar som "vanligt" så att säga, bara ge dom riktning o rotation.
Med skalor får du jue en feedback enhet som låter styrningen bekräfta att den faktiskt förflyttat sig så mkt som det var
tanken att den skulle förflytta sig och om den inte gör det så kan de korrigera inom säkerhetsmarginal eller kasta ett fel
och automatiskt avbryta så man inte skrotar material, verktyg kastar bort sin tid etc.
Skriv svar