Jag håller på att bygga ett terrarium med regnskogsmiljö. Det enklaste hade varit att köpa en massa färdiga grejer och trycka in dom i burken, men det är inte fullt lika roligt som att bygga en egen variant.
Så jag började leta lite och hittade http://www.raspiviv.com
Där finns en guide för att tillverka en klimatkontroller med en Raspberry Pi, eftersom jag hade en rpi liggandes så startade bygget.
Skalet från ett nätaggregat till en gammal dator fick bli chassit, där fanns redan en jordad 230v kontakt och måtten passade rpin läskigt bra.
3st fukt/temp sensorer (Dht22) läser av just luftfuktighet och temperatur 1gång/min.
4st relä styr belysning, duschsystemet, fogger och vattenfallet.
2st 5v fläktar och 2st led (månskensbelysning under natten) är inkopplade på rpins 5v gpio.
GPIO anslutningarna på en Raspberry Pi står för styrningen av ovan nämnda delar.
Ovanpå chassit monterade jag 2st par-eluttag med 4 anslutningar som är kopplade till varsitt relä. I min enfald trodde jag att varje relä skulle styra varje uttag för sig, men det visade sig snabbt att uttagen var ihopkopplade och det räckte med att 1 relä var påslaget för att två uttag är skulle bli strömförande.
Ramarna på uttagen var även för stora för chassit så nu har jag beställt delar för att bygga en ny och bättre låda. Gärna med en tft-touchscreen så man slipper ansluta till rpin med SSH för att göra inställningar.
Jag vore ytterst tacksam om jag kunde få lite input på möjliga risker med mitt bygge.
Mvh Wirrepirre
Tyvärr kunde jag inte ladda upp några bilder pga storleken och det var strul med tinypic, men två bilder som jag använt på raspivivs forum får duga nu.