Hjälp med strömförsörjning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VresiBerba

Hjälp med strömförsörjning

Inlägg av VresiBerba »

Först; jag är INTE kunnig inom ämnet, så ha det i åtanke när du läser och svarar.

Jag håller på att bygga ett RIAA-steg och den strömförsörjningen jag har tänkt använda mig av uppvisar, var jag tycker lite ojämna värden. Transformatorn lämnar, obelastat exakt 12.39 volt AC på båda 'kanalerna' (kallas center tap på engelska, ingen aning vad det kallas på svenska) men ut får jag väldigt varierande värden, 15,11 volt respektive 14,52. Skall det verkligen skilja så mycket och kommer det ha någon påverkan på RIAA-steget? Strömförsörjningen är köpt på Ebay;

http://www.ebay.com/itm/Low-Noise-15V-R ... 1640629499

Bild

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hjälp med strömförsörjning

Inlägg av grym »

nix, det där funkar inte

du behöver ha högre inspänning, det står till och med 18v på ebaylänken, vilket är rimligt
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En 12-0-12 trafo är troligen inte tillräcklig för att få ut 2 x 15VDC

EDIT: det var på målsnöret det där :D
VresiBerba

Inlägg av VresiBerba »

Jag behöver inte 15 volt DC, bara 9+. Men är anledningen till den stora skillnaden den 'låga' spänningen? Alltså, om jag skulle trycka in 18 volt AC, skulle jag då få bättre, mer jämnare värden ut DC?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då måste du byta spänningsregulatorerna, kolla på databladen på dom så förstår du varför
VresiBerba

Inlägg av VresiBerba »

Okej, uhm, jag vet inte om budskapet går fram här;

1) jag är okunnig
2) är min strömförsörjning trasig
3) kommer skillnaden i utspänning påverka funktionen på RIAA-steget
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nej den är inte trasig.
Du kan inte förvänta dig ett bra resultat från steget med en flackande utspänning så du måste fixa det på något sätt.

Regulatorerna som sitter i nu behöver ca: 18 volt in för att lämna 15V ut vid lastade utgångar.
En 7809 och en 7909 regulator ger dubbel 9 volt
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det kan räcka att byta ut regulatorerna till 9V
Då blir stabiliteten mycket bättre
Sen tycker jag att trafon ser lite för klen ut också
Men prova med regulatorerna först,de är inte så dyra
VresiBerba

Inlägg av VresiBerba »

Regulatorerna som sitter i nu behöver ca: 18 volt in för att lämna 15V ut vid lastade utgångar.
Jo, men så mycket är jag med, men jag behöver inte 15 volt, bara 9+, vilket är anledningen varför jag bara använder mig av en transformator som lämnar 12 volt AC.

Mina frågor fråga är;

1) varför skiljer det 0.59 volt mellan kanalerna ut i DC när det inte skiljer någonting in i AC
2) skulle skillnaden bli mindre (vilket för närvarande är ungefär 4%) med en större inspänning, typ 18 volt AC
3) kommer skillnaden i utspänning påverka funktionen på mitt RIAA-steg, alltså skulle ena kanalen i stereo vara annorlunda mot den andra
VresiBerba

Inlägg av VresiBerba »

breflabb skrev:Sen tycker jag att trafon ser lite för klen ut också
Alltså, jag har transformatorer växande ur öronen, 12, 15, 18, 24 volt som kan lämna upp mot två ampere, vad jag vill veta är varför voltantalet skiljer sig från den ena kanalen till den andra och om den skillnaden skulle påverka funktionen på RIAA-steget?
VresiBerba

Inlägg av VresiBerba »

Andy skrev:Nej den är inte trasig.
Du kan inte förvänta dig ett bra resultat från steget med en flackande utspänning så du måste fixa det på något sätt.
Alltså, den 'flackar' inte, det är olika utspänningar från höger respektive vänster 'kanal', spänningen är naturligtvis 100% stabil. Om du ser på bilderna så är proberna på olika ställen.
VresiBerba

Inlägg av VresiBerba »

Här är förresten RIAA-steget, vilket är en kraftigt moddad kina-klon på Bugle :D

http://www.ebay.com/itm/Audio-Stereo-MM ... 1177166904

Bild
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Den kommer att flacka när den blir belastad av steget, detta för att inspänningen ligger för nära reglerpunkten för regulatorerna.
Det bör vara minst ett par volt mellan in och ut anslutningarna på respektive regulator vid max strömuttag.
VresiBerba

Inlägg av VresiBerba »

Jahop, och då frågar jag igen då; kommer en större inspänning fixa skillnaden i utspänning? Skillnaden är nu, med 12 volt AC in cirka 4% (12.39 volt AC in i kanal 1 jämfört med 12.39 volt AC in i kanal 2 är 0%, 15.11 volt DC ut i kanal 1 jämfört med 14.52 DC ut i kanal 2 är 4%) kommer en större inspänning fixa problemet? Om inte, är detta en normal skillnad man kan förvänta sig ur en strömförsörjning? Är detta inom felmarginalen för komponenternas värden på kortet? Och, kommer en skillnad på 4% påverka funktio... alltså, jag vet inte hur många gånger jag måste fråga. Jag kan inte dom här grejorna, är det någon som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En trafo på t ex 15 - 0 - 15 volt fixar stabiliteten, naturligtvis ska trafon kunna leverera ström så det räcker till steget och lite till.
Skillnaden på utspänningarna är inte lika viktig som att den är stabil och ren.
Diffen på några procent beror på toleranser i regulatorerna, se datablad för exakta värden.
Skriv svar