Radiostyrd båt - Fixa till? [Bilder]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Radiostyrd båt - Fixa till? [Bilder]

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Då har jag äntligen fått hem båten och tagit lite kort på grejorna som jag hade.
Jag fick för mig att jag hade en 230V laddare men har nog kommit ihåg fel isf.
Jag har mer eller mindre fått båten i detta skick och den har varit i min ägo i 15 år iaf.
Båten gick som jag nämnt väldigt bra. Inget herrejösses fartvidunder som flyger förbi men håller bra fart och hade även rätt bra drift tid om man inte svängde allt för bannat. 180 graders u sväng var inte bekymmer.
Klistermärkena och allt sånt där är jag helt oskyldig till även om jag smältlimmat något extra här och där under åren.
Propellern var från början 3bladig men den tappades. Gängade visst ur sig vid kraftiga backningar. Men ersattes med en större två bladig som dessvärre inte gav samma fart på båten längre.

Jag tänkte ta ut och ladda batterierna och se om de finns något kvar i de för isf har jag något att felsöka med och se vilka dödsryckningar som finns kvar i systemet.

Eller frågan är om det är smidigare att köpa nya servon, motor, batterier osv och montera in istället?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Re: Radiostyrd båt - Fixa till? [Bilder]

Inlägg av Henry »

Ja det där var typiska äldre grejer. :) Om Ni-Cd batterierna är lika gamla är de med ytterst stor sannolikhet inte i så bra skick för att säga det milt men någon laddning kan de ta men ha då koll hela tiden på temperaturen på de då de verkar snabbladdas med den laddaren vilket inte är bra för så gamla batterier.

Visst kan det köpas nytt till den du har och uppgradera då efter att kineserna kom på RC marknaden totalt överflödade denna med (helt ok) grejer till bla detta vilket gör att det är väldigt billigt.

En ny 2.4Ghz sändare, mottagare, borstlös motor tex, ESC, propeller, batteri och 2 servon kommer du undan med runt eller kanske tom under 1000:-.

Dock hade du även kunnat uppgradera allt inkl båten alltså köpa allt nytt då det finns som färdiga kit inkl allt och då blir det än billigare, tex:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _RTR_.html

Eller lite mer manlig storlek:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

Eller röd orange:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

Då ovan är från deras EU lager i Schweiz så får du det inom en vecka och slipper moms och blir runt en 500 inkl frakt.

Vet inte vad samma typ av kit kostar i Sverige, om det ens finns här, men garanterat mer. Men kan kanske finnas större utbud i Sverige, har ingen större koll på båtar.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Helt otroligt vad billigt sånt här har blivit!

Men det kan ju vara kul av nostalgiska skäl och behålla det gamla och bara uppgradera det som behövs.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Helt enig med Platis! :)

Jag ville behållit allt som det var och försökt få liv i acc-paketen också.

Gamla NiCd-celler kan, om dom inte har börjat läcka, laddas separat (en och en cell) med låg ström (50-100mA) och på så sätt "räddas". Kanhända kan du inte få lika stor kapacitet nu som när paketet var nytt men det vore ju kul om du kunne få lite kräm ur det IAF. Det bästa är om du har en laddare där du kan se hur många mAh du klämmer in i cellen. Om det skiljer för mycket (10-15%) från cell till cell ville jag nog lagt undan paketet och bytt ut det mot nyare grejer. Men annars är det mycket god nostalgi i att behålla grejerna som dom va engång - åtminstone för mig. :)

Lycka till med prosjektet, posta gärna flera uppdateringar eftersom du får den i ordning och på vattnet!
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag har inte gjort något alls med detta.

Bara laddat batteriet och märker att servot pulsar lite vid inkoppling och att motorn drar runt ett par varv samtidig.
Troligen är det själva signalen som inte kommer fram bara.

Kanske något simpelt eller värre problem.

Vet inte om man ska lägga ner tid och pengar på den.
Står bara och samlar damm just nu.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Henry: EU lagret ligger i Holland. Ivf är det därifrån jag får mina grejer :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fick också från Holland i torsdags så jag kollade en annan försändelse några veckor bak och så samma där så jag tror jag i så fall blandat ihop det med DX EU försändelser i så fall, men oavsett vilket så är det inom EU så man får det snabbare vilket aldrig är fel.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

OT: Ja Schweiz ligger ju inte EU alls så där lär det inte ligga :)

OnT: Att fixa i ordning en sån här båt gör man nog bara av nostalgiska skäl, att då vråltrimma den och lägga ner en tusenlapp kanske inte lockar så mycket. Jag köpte billiga ackar på eBay och sen bara ett ESC på Tradera eller här på forumet när jag satte fart på min gamla Kyosho Rockdå y för ett par år sen. Sen körde dottern sönder ett servo eller länkage har jag för mig och sen blev den stående.

Nå min poäng är, lägg 150kr på ackar och testa i vår, är det superroligt, uppdatera, om inte, ge bort den till någon som vill prova.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej precis men ändå har jag fått grejer skickade därifrån från DX och sluppit moms, vilket man ju inte skall, men jag vet att det är en gråzon och att det har varit en massa snack om det på nätet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad har du för spänning över batteriet när det laddats och laddaren kopplats ur för en stund sen? Om den är alldeles för låg så lär någon cell vara kortsluten.

Koppla in voltmeter parallellt över batteriet när du provkör.

Ja, en annan kanske bättre variant är väl att mata båten med labbaggregat.

Fast du har kanske redan kollat att spänningen är bra?

Signalen mellan mottagare och servon är ju rätt enkel, det är en fyrkantvågsignal där pulsbredden på ettorna anger läget. Minns inte riktigt men tror att 1ms är ena änden och 2ms är andra änden, eller nåt sånt. Det finns väl zillioner sidor om detta på nätet. Ett oscilloskop bör kunna avslöja hur det ser ut här. Om du inte har något oscilloskop så bör det i princip gå att dämpa signalen med en högohmig spänningsdelare och sen mata in den på en linjeingång på en dator och köra den som "ljudkortsoscilloskop".

Om jag minns rätt så ska pulssignalen ligga på konstant ut från mottagaren när sändaren är påslagen, så det ska inte behövas nån one-shot-triggning av något slag.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Precis som MiaM säger ligger pulserna mellan 1 och 2mS, med neutral på 1,5mS och signalen ligger på konstant.

IOM att bitarna sprattlar lite när du kopplar in dom misstänker jag att accen har gett upp. Jag plockade själv fram ett 7,2V NiCd-paket häromdagen som har legat oanvänd i ungefär 6-7 år och försökte ladda det med min "intelligenta" laddare. (Imax B8+, rekommenderas på det varmaste, har fungerat klanderfritt efter byte av FET!) :) Paketet tog uppenbarligen laddning (300mA) och peakade också efter ungefär 5 timmar men et efterföljande urladdningstest avslöjade att skiten har dött. (drog ur 1mAh innan det var tomt) Så det paketet hamnar på återvinningen. Men det var som i ditt tillfälle nog för att få det till att sprattla i motor och servon innan det var slut.

Elektronikbitarna fungerar nog fortfarande bara dom får tillräckligt med ström och spänning, testar du med nånting som kan ge 7,2V och ungefär 1A borde du se om det är liv i mottagare och fartreglage. Om så, är et NiMh-paket väl värt pengarna.
Skriv svar