Kondingproblem

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
vespaman

Kondingproblem

Inlägg av vespaman »

Sitter med några trasiga z-wave plugin-dimmers framför mig, som jag tänkte jag skulle ta o fixa.

Problemet är att dom inte får tillräckligt med ström från 230V sidan, det är en ganska enkel koppling där matningen går genom en konding (+bleeder), motstånd till en likriktarbrygga, därefter en 12V zener. Detta matar sedan en 3V3 linjärstab. Nåväl, eftersom jag inte hittat något fel på stabbar och annat kisel, så riktas mina ögon mot seriekondingen, som är en filmkonding fabrikatets loggo är ett "W" i en fyrkant vriden 45grader. (Inte Würth)

Märkt så här;
684K
400ME

Den är bara 17,1x9,2x16 (lxbxh) CC 15mm. Någon millimeter mer åt varje håll kan man väl få plats med, men inte mer.

Eftersom den mäter 385nF ungefär, så kan man tänka att den är kokt, om den ska vara 680nF dvs. 400ME kan man gissa är 400V.
Skulle vilja veta vad den är specad till.

AC 230V - 13 (zener + brygga) = 217V.

Problemet är att jag inte hittar någon vettig konding med data som denna på Elfa, DigiKey eller Mouser.
Hittar 200VAC som passar, men det känns ju för lite..

Mouser har 220VAC PolyPropylen, som är lite större, och som man kan knö in, men det blir ju ändå på gärsgårn. Förmodligen därför dom har pajjat iofs. Speciellt om det är 200V som sitter.

Vad tror ni, ska man trycka dit 220V? PP är väl självläkande vill jag minnas? Är det helt enkelt så att iom att dom läker, så torskar man kapacitans?

Har hittat Würth X2 kondingar som kan funka, men läste i något datablad annat fabrikat (Wima?) att man absolut inte skulle avnända deras X2 till serie-matande applikationer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kondingproblem

Inlägg av TomasL »

Problemet med X-kondingar är att de kan gå i kortslutning vid fel, Y-kondingar går däremot till avbrott vid fel.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

684K = 68 + 4 nollor pF = 680.000 pF = 680 nF. Rätt! :-)

400 är ganska säkert märkspänningen, och det bör nog ligga
i närheten i alla fall, 200V är klart i underkant. Sen så är 400V DC
ofta samma sak som just 220V AC, så du får kolla vilken spänning
som du har jämfört med.

En bild på nuvarande konding ger kanske en bättre "bild"
av hur det behöver se ut.
vespaman

Inlägg av vespaman »

På plats.
https://drive.google.com/file/d/0B1-V_L ... sp=sharing

I närbild.
https://drive.google.com/file/d/0B1-V_L ... sp=sharing

I princip verkar de flesta 400VDC kondingar som jag hittat i denna storlek vara 200 VAC, någon 220VAC men då är den lite större. Dock hittade jag sent igår en konding från TDK som är gjord för PFC tillämåningar, som grejjar 277VAC vilket känns bra mycket bättre än 200-220VAC. Kanske dimmrarna håller lite längre nästa gång.
http://se.farnell.com/epcos/b32672z5684 ... wtERLgc%3D

Läste något datablad från TDK, att serien B32672 är lämpad just för denna typ av tillämpning, dock finns dom inte i rätt storlek, men B32672Z (PFC) gör det,varför jag blir lite sugen att testa. Någon som har känsla för vad som gör en konding bra för PFC?
Skriv svar