Chucknyckel och förminskare till gammal pelarborr

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Lovan

Chucknyckel och förminskare till gammal pelarborr

Inlägg av Lovan »

Jag köpte mig en "gammal" pelarborr från blocket häromveckan. Märket på pelarborren är bortskavt och det enda som står på chucken är SAN OU 3-16mm B16.
1.) Dock ingick det ingen chucknyckel till den. Jag köpte biltemas fyra-i-ett nyckel men alla var för små för att passa. De nådde inte fram till kuggarna.
Kan någon hjälpa mig med vad jag behöver för sorts nyckel?
Jag får det till att det borde vara (ca) 8mm hål och diametern på kuggarna borde vara kring 20-24mm.

2.) Chucken tar som minst 3mm och ibland har jag behov av att kunna borra med mindre borrar(för att göra m3 gängade hål osv). Finns det något fiffigt som man kan använda för att få i mindre borrar i sånna här chuckar?

3.) Alternativet är att försöka hitta mig en hyffsat billig snabbchuck men jag vet inte riktigt vad jag letar efter. Jag vet inte riktigt heller hur jag ska få loss den som sitter på? :humm:

Tacksam för all hjälp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Chucknyckel och förminskare till gammal pelarborr

Inlägg av CPMS »

Sitter troligtvis på kona så man får tillverka/köpa/låna kilar och slå in mellan chucken och hållaren men sitter inte hållaren på kona i spindeln?
Om du vevar ner pinolen, finns det ett ovalt hål i röret?

B16 betyder att chucken sitter med kona på en hållare.

Här har du annars lite nycklar att välja mellan: http://shop.otdtools.se/hallande-verkty ... lbehor/110
GFEF

Inlägg av GFEF »

Finns det något fiffigt som man kan använda för att få i mindre borrar i sånna här chuckar?

Ja en mindre chuck med cylindriskt skaft.
Lovan

Inlägg av Lovan »

CPMS skrev:Sitter troligtvis på kona så man får tillverka/köpa/låna kilar och slå in mellan chucken och hållaren men sitter inte hållaren på kona i spindeln?
Om du vevar ner pinolen, finns det ett ovalt hål i röret?

B16 betyder att chucken sitter med kona på en hållare.

Här har du annars lite nycklar att välja mellan: http://shop.otdtools.se/hallande-verkty ... lbehor/110
Ja det finns ett ovalt hål. Behöver man stoppa i nåt och pressa ur den om man skulle vilja byta ut den?
Jag såg på skylten att det stod MK2 efter chucksymbolen. Vad syftar det på?

Var ska man mäta ytterdiametern på chucken? Jag mätte till att chucken har ca 52mm ytterdiameter där kuggarna sitter.
Lovan

Inlägg av Lovan »

GFEF skrev:Finns det något fiffigt som man kan använda för att få i mindre borrar i sånna här chuckar?

Ja en mindre chuck med cylindriskt skaft.
Jag vet nog inte riktigt var jag ska leta efter en sån? :humm:
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

För att lossa chucken och hållare slår man in en "kiljagare" i hålet som pressar ut hållaren ur spindeln.
Konan i spindeln kallas för "morsekona", dvs MK. Siffran betyder storleken på konan.

Googla på kiljagare och morsekona ser du hur det fungerar.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Din chuck som sitter i borrmaskinen ser ut så här:
chuck_1.jpg
Men den består av två delar som sitter ihop med en kona, delarna är en chuck med B16 kona:
chuck_2.jpg
Och ett chuckdorn:
borrchuckdorn.jpg
Dornet sitter i spindeln med en MK2 kona och man slår isär dom med en kiljagare:
kiljagare.jpg
Du kan byta ut chucken mot en annan med B16 fäste men det är lika billigt att köpa en integrerad som på första bilden.

ex. denna: http://shop.otdtools.se/integrerad-borr ... k2/31198-0
nu går den bara till 13mm men borrar man med grövre borrar brukar dom ändå ha MK-fäste så då sätter man dom direkt i spindeln med en adapter om inte storleken passar.
Lovan

Inlägg av Lovan »

Ah, det är alltså två olika konor. Det förklarar saken. Jag blev lite förvirrad över att det var två olika system :D

Då får jag försöka se om jag kanske kan hitta mig en bättre begagnad chuck med antingen integrerad MK2 kona eller en B16 hona. Den du länkade till är nog onekligen bra men den kostar mer än jag gav för hela maskinen så :wink:

Super tack för hjälpen. Nu förstår jag hur allting hänger ihop :tumupp:
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Du köper en 1-13mm chuck med nyckel och MK2-dorn för 150:- med frakt från England om du inte behöver så jättebra kvalité.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Jag vet nog inte riktigt var jag ska leta efter en sån?

LUNA katalogen sökord "Finborranordning"

http://katalog.toolstore.se/webspeed/ka ... sektnr=395

Clas Ohlson har haft en enklare modell ingen extra handmatning.

Endast en rundstång med en liten chuck (modell Dremel ) fastmonterad i ena ända.
Lovan

Inlägg av Lovan »

CPMS skrev:Du köper en 1-13mm chuck med nyckel och MK2-dorn för 150:- med frakt från England om du inte behöver så jättebra kvalité.
Ser att jag har missat att svara här. Jag fick låna en chuck av min far som hade SDS-pinne som jag använder tillsvidare när jag finborrar. Änsålänge har det faktiskt gått bra att bara vrida manuellt för att hålla fast borrar och chucken. Jag hittade en chuck på clas ohlson för 200kr som har B16 koppling så det kanske får bli i den eller en sån från england i framtiden men just nu lägger jag ner mödan på andra projekt så länge(bygga bordsåg, bandsåg och kanske kontursåg :) )
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Släng skiten i metallskroten
och köp en snabbchuck för 400kr så har du chuck hela livet. Vad skall du ha nyckel till?

Verktygsboden
http://verktygsboden.se/borrchuckar/chuck

Jula 399kr
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... ck-250116/
Bild

ebay.uk
http://www.ebay.co.uk/sch/Business-Offi ... =3&_sop=15
Priserna blir inte bättre än 399kr o då blir du utan bra garanti.

Jag tycker personligen det är skit med nyckelchuckar, de är passé för 30 år sedan. Inte ens i borrmaskiner med slag i behövs det om man köper en med kvalité.
I de slagborrmaskiner man behöver låsa är det ju en annan lösning än normalchuck. Typ SDS
Jag har aldrig spräckt någon och då använder jag dagligen en 3-16mm i min stora svarv liksom till mina fräsmaskiner.
Skriv svar