Nu finns moderkort med isa att köpa billigt
- DW
- Kontakt:
Nu finns moderkort med isa att köpa billigt
Kort med isa plats till lågt pris?
Kanske fel forumdel då det gäller moderkort men de som nyttjar isa-platser är vad jag vet ofta de som ofta
pillar med mach3 eller kanske även Linux? Tidigare fanns vad jag vet bara industriversioner av dessa kort och
då till det facila priset runt 4000kr netto.
Nedan bara ett ex för 310kr om det är special eller inte får ni bedöma själva.
http://www.aliexpress.com/item/Motherbo ... eb201560_9
Kanske fel forumdel då det gäller moderkort men de som nyttjar isa-platser är vad jag vet ofta de som ofta
pillar med mach3 eller kanske även Linux? Tidigare fanns vad jag vet bara industriversioner av dessa kort och
då till det facila priset runt 4000kr netto.
Nedan bara ett ex för 310kr om det är special eller inte får ni bedöma själva.
http://www.aliexpress.com/item/Motherbo ... eb201560_9
Re: Nu finns moderkort med isa att köpa billigt
ISA fanns på alla mina gamla datorer, på 90 talet alltså, byggde en hel del datorer på 90 talet och på alla moderkort på den tiden fanns bara ISA i princip eftersom det var dåtidens standard. Inget konstigt med det. En normal PC i mitten på 90 hade ofta ett helt gäng med ISA portar. Även in på 2000 talet fanns ISA som standard på många moderkort.
ISA känns verkligen gammalt nu när man tänker efter.
ISA känns verkligen gammalt nu när man tänker efter.
- DW
- Kontakt:
-vet inte riktigt vad du vill säga med detta men vi som fortfarande använder eller är tvungna att ha isa kanske ser en ljuspunkt.
Att det är flinta vet väl alla som är över 25 år
Jag har just nu en Emco pc turn 120p (cnc svarv) som drivs av en 486á + win98SE på ett sådant kort.
Allt annat är omöjligt till dessa maskiner. De finns hundratals av dessa i både industrin o i källarföretag o så säkert även hos en o annan hemma pulare.
Det var tänkt som ett tipps inte en nostalgi tripp!
Att det är flinta vet väl alla som är över 25 år

Jag har just nu en Emco pc turn 120p (cnc svarv) som drivs av en 486á + win98SE på ett sådant kort.
Allt annat är omöjligt till dessa maskiner. De finns hundratals av dessa i både industrin o i källarföretag o så säkert även hos en o annan hemma pulare.
Det var tänkt som ett tipps inte en nostalgi tripp!
Jodå, tips är alltid bra.
Jag söker dock ett moderkort i Mini-ITX-format med ISA-bus vilket verkar svårt att finna.
Jag söker dock ett moderkort i Mini-ITX-format med ISA-bus vilket verkar svårt att finna.
Jag ville mena att du skrev att det tidigare vad du visste endast fanns industriversioner av kort med ISA, kanske en feltolkning av mig så ber jag om ursäkt.
Då ville jag bara mena att det var standard på 90 talet, och om du är 14 eller 40 har jag ingen aning om så därför kan det absolut vara så att du inte visste nått om datorer på 90 talet.. så.. my bad isånna fall
Cheers....
Då ville jag bara mena att det var standard på 90 talet, och om du är 14 eller 40 har jag ingen aning om så därför kan det absolut vara så att du inte visste nått om datorer på 90 talet.. så.. my bad isånna fall

Cheers....
- DW
- Kontakt:
bit96
Sök på "industrial motherboard isa" på AliExpress. eller får du vända på sökorden lite.
Sök på "industrial motherboard isa" på AliExpress. eller får du vända på sökorden lite.
- DW
- Kontakt:
Perkla
Du behöver inte be om ursäkt!
En skriver och en läser. Kan bli vad som helst.
Fyrtio var nitton år sedan då fanns inte ens isa
Möjligen IAS-maskinen som kom lite före mej men det kunde ju inte du veta Perkla
Förtydligande, "tidigare" som jag skrev var ju korkat skrivit.
Bara för något år sedan fann jag inga kort alls förutom just svindyra industrikort.
Du behöver inte be om ursäkt!
En skriver och en läser. Kan bli vad som helst.
Fyrtio var nitton år sedan då fanns inte ens isa

Möjligen IAS-maskinen som kom lite före mej men det kunde ju inte du veta Perkla

Förtydligande, "tidigare" som jag skrev var ju korkat skrivit.
Bara för något år sedan fann jag inga kort alls förutom just svindyra industrikort.
Products Status:
Stock,Used
Lite oklart om man får med CPU och ram. Minne kan annars blir lite svårt att hitta.
Stock,Used
Lite oklart om man får med CPU och ram. Minne kan annars blir lite svårt att hitta.
Det är SDRAM det ska sitta där va, gamla hederliga minnen som var innan DDR kom ?Minne kan annars blir lite svårt att hitta.
Jag trodde fan det var SDRAM minnen jag har en hel bunt, men dessvärre var det DDR, bra att spara på gamla saker.

Han menad att för några år sen så fanns det inte NYA moderkort med ISA att köpa, om man inte köpte dyra industrikort. Alla nytillverkade kort var med endast PCI (idag är det t.o.m. svårt att hitta moderkort med mer än 2 vanliga PCI-platser).Perkla skrev:Jag ville mena att du skrev att det tidigare vad du visste endast fanns industriversioner av kort med ISA, kanske en feltolkning av mig så ber jag om ursäkt.
Att det fanns moderkort med ISA på stenåldern vet ju alla, problemet är nu om man IDAG har några gamla special expansionskort som bara funkar i ISA-plats och den befintliga datorns moderkort dör så är det svårt att hitta ersättare. Eller har varit i alla fall.
- DW
- Kontakt:
Nerre
Korrekt omskrivet!
Du kan få bli min talskrivare, för jag uttrycker mej ofta som om alla vet min tanke
netrunner
Det finns om jag ser rätt allt från 50 pin till 280 pinnar i 14 olika varianter
Här finns det mesta enl tabell men om det finns i verkligheten får du fråga.
http://www.memoryten.com/c/SDRAM/SDRAM+Memory.htm
Korrekt omskrivet!
Du kan få bli min talskrivare, för jag uttrycker mej ofta som om alla vet min tanke

netrunner
Det finns om jag ser rätt allt från 50 pin till 280 pinnar i 14 olika varianter
Här finns det mesta enl tabell men om det finns i verkligheten får du fråga.
http://www.memoryten.com/c/SDRAM/SDRAM+Memory.htm
Googlar man på kortet så får man ju snabbt fram att det är PC100/133 RAM det ska ha, maxar ut på 1G, om man nu råkar ha två 512'or vilket är lite halvovanligt.
Trodde först det hade en PciExpress-plats också, men vid närmare kontroll var det ju en såndär värdelös AMR-slot.
I övrigt, socket 370 (P3 max då va ?), mATX, 2st PATA, floppy, comport, lpt, PS/2 kb/mus.
2 USB på bakplanet, 2 headers på moderkortet, 3st 33Mhz 3.3v kompatibla PCI 2.2 samt en ISA.
jag är onekligen lite sugen, jag har en del ISA-kort och den nyaste PC'n jag har med ISA är en P2-233Mhz.
Trodde först det hade en PciExpress-plats också, men vid närmare kontroll var det ju en såndär värdelös AMR-slot.
I övrigt, socket 370 (P3 max då va ?), mATX, 2st PATA, floppy, comport, lpt, PS/2 kb/mus.
2 USB på bakplanet, 2 headers på moderkortet, 3st 33Mhz 3.3v kompatibla PCI 2.2 samt en ISA.
jag är onekligen lite sugen, jag har en del ISA-kort och den nyaste PC'n jag har med ISA är en P2-233Mhz.
Glenn, så modernt
Kör nästan dagligen 2 st 486 DX 50, den ena med ren DOS 6 och den andra Win 95a, den senare använder ett "ISA-grafikkort" som PID regulator (typ 7-8 st implementerat, vilka körs samtidigt) och pratar RS485 nånting ut.
Måste ta tag i mig själv och lyssna på kommunikationen, så jag kan implementera det i en lite modernare dator, innan den lägger av helt.

Kör nästan dagligen 2 st 486 DX 50, den ena med ren DOS 6 och den andra Win 95a, den senare använder ett "ISA-grafikkort" som PID regulator (typ 7-8 st implementerat, vilka körs samtidigt) och pratar RS485 nånting ut.
Måste ta tag i mig själv och lyssna på kommunikationen, så jag kan implementera det i en lite modernare dator, innan den lägger av helt.
Ni som slåss med ISA fortf.
inte bara funderat på o skaffa ngt i stil med dessa

Ett PCI bus kort som kan driva en ISA bus.. det äter jue en del utrymme i datorn så klart men o andra sidan misstänker jag det e väldans applikations specifikt trots allt.
Går jue o flytta på kortet med en pci bus extender o sladd om man så vill.
inte bara funderat på o skaffa ngt i stil med dessa
Ett PCI bus kort som kan driva en ISA bus.. det äter jue en del utrymme i datorn så klart men o andra sidan misstänker jag det e väldans applikations specifikt trots allt.
Går jue o flytta på kortet med en pci bus extender o sladd om man så vill.