Planer på att bygga en 5 axlad router.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Planer på att bygga en 5 axlad router.

Inlägg av Terho »

Hej.

Tänkte först köpa en större router som tar fullskivor men sen slog det mig att jag ska nog bygga en egen 5 axlad router. Inget spikat än men lutor mycket mot det. Den ska kunna ta fullstora MDF skivor i X och Y och Z vet jag inte än men ca 500 mm kanske.

Har kollat runt på nätet och studerat olika modeller och fastnade för för den är simpel.

Vad jag planerat än så länge: Bygga en portal för X-Z-B-C axlarna som blir ca 1000-1500 mm hög beroende slaget på Z axlen som ska skruvas fast i golvet med kemankare. Y axeln blir ett bord som blir och ligga på golvet ca 100-200 mm från golvet och kunna ta en hel MDF skiva i storlek och har en slaglängd på ca 3000 mm som ska skruvas fast med kemankare i golvet. Portalen och bordet kommer inte sitta ihop.

Fördelar jag kommit fram till: Går åt mindre material att bygga än om allt ska stå på en ram eller man bygger med en rörande portal. Ett löst bord är bättre än att hela portalen ska röra sig för man rör massa onödig vikt. Om portalen och bordet inte sitter ihop så ska de shimsas så man får de toleranser man vill ha, sitter de ihop så går de åt mer material och man måste vara noga när man bränner ihop ramen så det inte slår sig allt för mycket.

Det är fördelarna jag ser och kan inte komma på några nackdelar med att bygga så.

Vad tror ni? Verkar det vara en bra ide eller är det bara och tänka om? Ska göra ett utkast snart så ni får se.

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Planer på att bygga en 5 axlad router.

Inlägg av Meduza »

Tja, det kommer kräva rejält med yta, över fem meters längd, eftersom skivan måste kunna komma ut fullt på respektive sida. Det är också så att den fräsen kommer vara som sämst när du fräser i skivor eftersom du då har maximalt uthäng på fräshuvudet.
Terho

Inlägg av Terho »

Japp längden är en nackdel men tror jag har 6 meter utrymme. Funderade på det nu när jag sitter och skissar och den kommer byggas väldigt stabil men som du säger den kommer vara klenast vid maximalt uthäng. Det blir ingen aluminium ram bara VKR/KKR för att hålla ner priset,
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett alternativ är att bygga en liknande variant men dubbla Z-skruvar på sidorna där hela bommen på portalen kan röra sig upp och ner, då slipper du lika extremt uthäng.
Terho

Inlägg av Terho »

Har funderat lite mer på att det kanske bäst att hela portalen röra sig efter Y axeln för att hålla ner storleken på maskin. Ska skissa två modeller.
Meduza skrev:Ett alternativ är att bygga en liknande variant men dubbla Z-skruvar på sidorna där hela bommen på portalen kan röra sig upp och ner, då slipper du lika extremt uthäng.
Det skulle man kunna göra, har för mig det finns ett tuben klipp på en sådan lösning men minns inte vart....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Meduza skrev:Ett alternativ är att bygga en liknande variant men dubbla Z-skruvar på sidorna där hela bommen på portalen kan röra sig upp och ner, då slipper du lika extremt uthäng.
Det är en konstruktion som jag gillar.
Terho

Inlägg av Terho »

Den är inte helt dum bara man får till det, har funderat lite mer på att röra hela bommen som Z axel på portalen och det borde gå och få till för en kostnad för en vanlig dödlig om man tänker till lite. Kulskruvar är ett måste till att driva Z axeln och kuggstång eller liknande till X och Y och rem till B och C.

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Det är väll en trämaskin? Jag hade kört liknande som i filmen, då blir det mindre grejer ivägen när man fräser.
Terho

Inlägg av Terho »

Japp för trä men fint med en stabil Z axel, ska iaf gå igenom några modeller innan man bestämmer sig.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Den här tråden behöver mer bilder, och idé skisser.. *för ja hängde inte med på hälften av de skrivna beskrivningarna* :D
SnoWFreaK

Inlägg av SnoWFreaK »

Har du kollat på elektroniken redan?
Om inte så finns det tex beaglebone black som du kan använda "capes" till som dom kallar det, ungefär som arduinos tilläggskort kallas shields.
Till beaglebone black finns det ett som heter BeBoPr som du sedan kan ansluta ett PEPPER ( PEnta-stePPER ) board till för att kunna använda och driva 5 axlar.
Dock bara 2.5 A per axel, så beror på vad för storlek av stegmotor du skall använda.

Pocket NC använder det till deras 5 axlade fräs, dock ingen bjässe men vilken underbar liten pjäs!

Annars finns de ju de vanliga pc kompatibla ( seriell eller usb ) där man kör ett drivkort sen externa stegdrivare via Mach 3 tex.

Nu går det ju förvisso på ovannämnda också men då blir det via LinuxCNC eller annat, ungefär som arduino som använder sig av GRBL.
Terho

Inlägg av Terho »

SnoWFreaK skrev:Har du kollat på elektroniken redan?
Om inte så finns det tex beaglebone black som du kan använda "capes" till som dom kallar det, ungefär som arduinos tilläggskort kallas shields.
Till beaglebone black finns det ett som heter BeBoPr som du sedan kan ansluta ett PEPPER ( PEnta-stePPER ) board till för att kunna använda och driva 5 axlar.
Dock bara 2.5 A per axel, så beror på vad för storlek av stegmotor du skall använda.

Pocket NC använder det till deras 5 axlade fräs, dock ingen bjässe men vilken underbar liten pjäs!

Annars finns de ju de vanliga pc kompatibla ( seriell eller usb ) där man kör ett drivkort sen externa stegdrivare via Mach 3 tex.

Nu går det ju förvisso på ovannämnda också men då blir det via LinuxCNC eller annat, ungefär som arduino som använder sig av GRBL.
Nej inte än det får bli nästa steg efter jag ritat ihop något som är byggbart och vet vilka krafter som kommer behövas. Har iaf planerat lite, det blir ett USB eller ett ethernet kort som klarar sex axlar då jag vill ha en A axel om långa stolpar ska bearbetas XYZABC. Blir nog stegdrivare som klarar NEMA34/42 motorer och runt 6-9A och 100-200V beroende vilken induktans det är på motorerna plus att jag ska ha återkopplande system på alla axlar. Styrdatorn blir en surfplatta med Windows 8.1 och mach3.

Håller på och och funderar hur grunden ska se ut. Kommer ett utkast snart på designen.

Mvh Terho
kaalle

Inlägg av kaalle »

Här har du en variant på maskin med en konstruktion på ram som är relativt enkel att få rak om man bygger själv . Och den tar mindre golvyta i och med att du flyttar portalen och inte materialet.
http://cnc-step.de/en/products/large-ga ... outer.html
Har titta på en sådan variant för att bygga en CNC plasma

/Tobias
elabbe

Inlägg av elabbe »

@kaalle

5 > 3 axlar
Skriv svar