Jacobs ladder.

Berätta om dina pågående projekt.
antimon

Jacobs ladder.

Inlägg av antimon »

Hej, jag tänkte jag skulle göra mig en Jacobs ladder för skojs skull, för jag har kommit över en ignition coil från en vw golf.

Är det nån som gjort detta tidigare, eller som har gjort några andra högvolts experiment med tändspolar?

Tack på förhand. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Jacobs ladder.

Inlägg av TomasL »

DSet är fullständigt livsfarligt, om man inte vet vad man pysslar med.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag försökte mig på en liten med hjälp av en neontrafo på 3000V. Det räcker inte.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Ozonets mästare har kanske en del erfarenhet om hur man bäst åsidosätter el-säkerhet.
Hur han får husets säkringar till att hålla är märkligt. Förmodligen har han kopplat själv.
Rätt kul avslutning.
antimon

Inlägg av antimon »

Jag tänkte göra stegen, och se om jag kan påverka bågens form med en elektromagnet.

Nån som har erfarenhet av detta?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Visst går det. Testa att hålla en magnet nära ett bildrör.
I ett bildrör råder lågt tryck och elektronerna blir mer lättpåverkade eftersom det inte finns så mycket att kollidera med mellan polerna.
I vanlig luft krävs det mycket kraftigare magneter för att få någon märkbar effekt.
Magneter används för att kontrollera avböjning i partikelacceleratorer, jonmotorer, tokomak-generatorer osv.
Det är mycket kraftiga elektro-magneter som används då massan är liten.
Att påverka plasma-bågen i Jakobs stege nämnvärt är knappast märkbart, då plasmat i vilket fall är i så okontrollerad miljö och är okontrollerat producerat att den väljer slumpmässig i väg mellan polerna.
Däremot kan man kontrollera något hur bågen stiger, eller göra så att den stannar på viss nivå genom att blåsa luft in i utrymmet mellan elektroderna.
Vill man göra något på kontrollerat sätt mha av magneter är det bättre att börja med att sänka lufttrycket.
Här ett exempel.
Liknade anordningar i behållare där luften ersatts med någon ädelgas för att få kul färg brukar hittas på tekniska museer.
Ett exempel på lek med magneter.
Spazze

Inlägg av Spazze »

En kraftig tändspole som drivs med lite högre frekvens funkar bra till en Jacob's ladder. Jag har använt en tändspole från en Volvo 850 med fint resultat.
Låg frekvens ger blå, tunna gnistor. Högre frekvens ger en gul ljusbåge.
antimon

Inlägg av antimon »

Tack för alla svar.

Jag postade en i en annan tråd om en drivarkrets till en ignition coil som använde en 555 och en 2N3055 och de svar jag fick var inte positiva.
Vilken är den bästa kretsen jag kan välja?

Hur sänker man frekvensen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Genom att trimma in kretsen man bygger så att den pulsar i tändpolens resonansfrekvens så kan man få ut relativt höga spänningar.
En bekant byggde ett eget tändsystem till en bil och för varje tändpuls skickades många korta pulser på rad.
Resultatet blev att gnistor slog rakt genom toppen på tändspolen och det blev massa små hål i tändkablarnas isolering. :D
Kan tyvärr inte tipsa om någon bättre drivkrets än den som tipsades om i den andra tråden.

Du sänker frekvensen genom att ta en större kondensator mellan jord och pin 6, eller större motstånd mellan pin 6 och 7. Det står i 555-databladet hur man räknar ut frekvensen.

E Kafeman: I denna video så ser man hur han har kopplat:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det kan vara lögn i helvete att få en Jacobs Ladder att fungera bra med bara två elektroder. Ett trick är att sätta en tredje elektrod i mitten, med seriemotstånd. Då börjar ljusbågen mellan mittelektroden och motsatt pol, för att sedan hoppa över till huvudelektroden och sticka iväg uppåt.

Detta brukar kallas för "Gabriel electrode"
Bild
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Eller så placerar man ett vanligt värmeljus under gnistgapet så joniseras luften av lågan.
Lämplig höjd får utprovas.
Skriv svar