DALI styrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
graan

DALI styrning

Inlägg av graan »

Har ett dali-system där 4 scener används och vi vill koppla in en funktion att när ett relä drar så skall systemet gå till scen 1 och när reläet släpper så skall den scen som var inkopplad innan reläet drog kopplas in alltså 2-4.
Scen 1 innebär att det blir ganska mörkt i rummet. De övriga scenerna ökar belysningen. Borde man inte kunna lösa detta med dali? Har tyvärr ingen erfarenhet av dali mer än att jag har skummat lite på internet. Hittade inget kommando för "återgå till föregående scen". Elektrikern som installerat systemet vill lösa det med ett pulsrelä och då begränsa så att man alltid återgår från scen 1 (mörkt) till scen 4 (fullt ljus) alt de andra, men alltid till samma.
Tommy_Naseem

Re: DALI styrning

Inlägg av Tommy_Naseem »

Känner mig lite tvungen att svara då jag jobbar med detta till vardags.

Första frågan. Du skriver att du har Dali. Men Dali är först och främst en belysningsstyrnings bus. Altså oftast inte till för knappar. Såvida vi inte pratar Helvar eller Dali V2 (V2 är inte officiellt släppt på marknaden ännu)
Så tryckknappar kommunicerar dessa via Dali eller kanske KNX?

Ditt problem blir lite invecklat då du vill återgå till föregående scen och det inte är specificerat vilket scennummer det är.
Detta går att lösa med någon form av logik funktion, Lite beroende på av du har för system till tryckknapparna.

Så lite foto på baksida på din scen tryckknapp kan hjälpa mig att avgöra vad för system du har.

Tommy
graan

Re: DALI styrning

Inlägg av graan »

Du behöver inte känna dig tvungen att svara :-)

Har forskat lite mer i detta och verkar som den controller som används inte klarar av logik. Verkar vara en enklare controller eller styrenhet. Är en elektriker som arbetar med detta på mitt jobb i nya lokaler. Var bara lite nyfiken om det gick att ordna med befintlig utrustning så att man går tillbaks till föregående scen. Han skulle fixa så man går tillbaks till en förutbestämd scen och det får väl duga.

/Andreas
Skriv svar