Bra LDO-alternativ till 7805

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Bra LDO-alternativ till 7805

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Tänkte driva ett kort med ett 9V batteri (fråga mig inte varför) och kollar man i tex Duracells datablad så finns det i stort sett ingen effekt kvar i batteriet kring 6-6,5V.
7805:an verkar sluta reglera kring just 1,5V mellan IN och UT så skulle vilja i alla fall gå ner till 1V innan kretsen stänger av.

Har ni några bra förslag på LDO:er som ni kanske använt? Bra datablad, billiga och i DIP-kapsel önskas.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Bra LDO-alternativ till 7805

Inlägg av jesse »

Det beror på hur mycket ström den ska klara av.

T.ex. vid 200mA kommer energiförlusten vara 4V * 0,2A = 0,8 Watt, inte alla kretsar som klarar av det utan kylfläns, och särskilt inte i DIP-kapsel. Men jag antar att strömmen är betydligt lägre , kanske 25 mA (effektförlust = 0,1 W)?

Letar jag sedan efter LDO , med max 1 Volt drop-out i DIP-kapsel så existerar det knappast några. 99% av alla LDO idag är antingen ytmonterade eller så har de TO220 eller TO92.... vilket du nu föredrar?

De enda i DIP-kapsel jag kan hitta (utan att leta väldigt mycket) är TPS7150, TPS7250 och TPS7350 (som saknar datablad hos tillverkaren och som antagligen inte tillverkas längre), och LT1121 som kostar 25-30 kr/st.

Kan du tänka dig en TO-92 kapsel istället så finns det massor att välja bland.
T.ex. en av de billigaste, LP2950-50 kostar 1,21 hos DigiKey. Och den har datablad.
Vi ser att den har max 0,38V dropout och har en temperaturkoefficient på 140°C/W RθJA och tål max 125°C. Om den befinner sig i max 70 graders omgivningstemperatur klarar den av (125-70)/140 = 0,39W, alltså 97,5mA...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns switchade lösningar som är plug-in för 7805. Exempel: R-785.0-5 (69-076-81). Verkningsgrad 86% typisk.
9V -> 5V med linjär reglering har en verkningsgrad på 55%

Och ELFA tar redigt betalt för den, det finns andra och billigare alternativ.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Använder http://www.ti.com/product/tps7a6550-q1 - serien, både låg dropout och tomgångsström. Köpte ett fempack på Aliexpress.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Missade att ta med dom två små detaljerna att det är just en linjär regulator samt kring 20-30mA konstant men extremt momentant 300-400mA. Dessa höga strömmar tänkte jag kompensera med kondensator och det sker inte ofta så regulatorn kommer ha gott om tid att kylas ner.

@jesse:
Framför allt vill jag ha hålmonterat och det lutar nog åt TO-220 kapsel då jag har möjligheten att vika ner denna och fästa i kortet om den behöver mer kylning.
Ska kika runt lite själv men var mest nyfiken på om ni ersatt 7805:an med någon lite mer modern krets.

@Icecap:
Ja som sagt, ber om ursäkt för att jag missade den "lilla" detaljen att den måste vara linjär. Switchad lösning vill jag inte ha.

@JanErik:
Intressant! Lite låg utström (300mA) jmft med 7805:an som kan leverera upp till 1,5A. Men tackar för tipset. Detta kan vara en kandidat om den klarar mina ström-peakar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Magnus_K: att du inte vill ha switchad lösning är OK - men jag använder den exakta krets till att mata min µC, 433MHz tranciever, WLAN tranciever osv. utan mer avkoppling än normalt och det har inte funnits problem alls.

Eller jo, det har det men de orsakas av min klantighet med programmering, lödfel osv. men ingen fel kan tillskrivas regulatorn.

Så om du är rädd för störningar är du på tunn is!
bearing

Inlägg av bearing »

Magnus_K skrev:1,5A
Vid 50% laddning har batteriet E=8V och 3ohm inre resistans (rumstemperatur). Betyder att spänningen sjunker till 3,5V om utrustningen förbrukar 1,5A.

Höga strömmar är inte lämpliga för 9V-batterier. Några hundra mA fungerar på sin höjd, men mer lämpligt är betydligt strömsnålare applikationer där batteriet klarar månader.

Vid >1A är det mer lämpligt med uppladdningsbara >=R6 eller bly/LiPo.

EDIT:
Jag såg nu att det handlade om 300-400 mA.
Men jag står fast vid att 9V-batteri inte är lämpligt ifall apparaten ska användas kontinuerligt och medelströmmen är 30mA. Räcker ju bara knappt dygn.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@Icecap:
Jo, men skillnaden mellan dig och mig och hur väl våra kretsar är designade är enorm.

Att använda ett 9V-batteri och en linjär regulator är som att elda för kråkorna och batteriet innehåller inte speciellt mycket energi men vill ändå gå på det här spåret.
Anledning till varför jag undanhåller mer information om kretsen är för att jag försöker få tråden att handla om bra linjära ersättare till 7805:an, och inte designen i sig.

@bearing:
Jag absolut ingen avsikt att försöka dra ur 1,5A ur ett 9V-batteri, om det var det du menade?
Jag svarade bara med de två kretsarnas maxström, enligt databladet. Mina spikar kommer ligga kring 300mA men till 99% av tiden varierar strömmen mellan 10-30mA ungefär.

EDIT: Sitter och kikar lite på Linear's LT1086. Oj jösses - 63:- plus moms hos ELFA.
Ska kolla igenom alla dina förslag nu jesse.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det kan ev. också vara bra att kika på regulatorns egenförbrukning. Jag har för mig att 7805 är rätt dålig på den punkten.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Mycket bra, det ska jag göra hcb.
Nu när du säger det så ringer en klocka men ska ha detta i bakhuvudet. :tumupp:
bearing

Inlägg av bearing »

Magnus_K skrev:Jag absolut ingen avsikt att försöka dra ur 1,5A ur ett 9V-batteri, om det var det du menade?
Jag svarade bara med de två kretsarnas maxström, enligt databladet. Mina spikar kommer ligga kring 300mA men till 99% av tiden varierar strömmen mellan 10-30mA ungefär.

EDIT: Sitter och kikar lite på Linear's LT1086. Oj jösses - 63:- plus moms hos ELFA.
Ska kolla igenom alla dina förslag nu jesse.
Ursäkta, jag läste slarvigt.
Electrokit har en del LDO
http://www.electrokit.com/spanningsregu ... -ldo.c1390

Instämmer att tomgångsström / Quiescent Current är en viktig parameter för batteridrift. Försök hitta någon som bara tar några µA. JanEriks förslag var bra på den punkten.

Har hört på jobbet att dom här strömsnåla med MOSFET-teknik kan vara känsliga för val av kondensatorer. Så läs i databladet. Själv har jag bara designat in switchade regulatorer hittills.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tyvärr gick en väldigt fin sammanfattning i stöpen. Jag gjorde en sammanställning av ca 10 regulatorer med de parametrar som jag ansåg vara viktigast.
Gick och käka utan att spara och möttes sen av en vacker blå skärm när jag kom tillbaka. Arbetet förlorat efter "recovery".

Nåja, nog om det (men det hade varit kul att ni kunde ta del av datan också).

@bearing:
Då hänger jag med!
Tackar för tipset om electrokit, dom hade ju en hel drös :tumupp:
Det här med kringkomponenter är också en intressant poäng. Efter ha läst 300 datablad under kvällen (överdrift) så ser man ett litet mönster av att tillverkarna använder just storleken och kringkomponenter som säljargument. Förstår givetvis att det kan innebär stora besparingar för större projekt men det blev nästan komiskt till slut.

Den hittills generellt bästa ersättaren enligt min önskemålslista är en som heter LF50AB från ST.
TO-220-3 kapsel, Utspänning ±1%, Utström 1A, Egenförbrukning 0,5-12mA (50-100µA i viloläge), Dropout 0,2-0,7V, 10,40:- hos ELFA.

Någon sökglad och uttråkad där ute som kan förbättra siffrorna och behålla TO-220-3 kapseln? :wink:
Skriv svar