LED-lampor tändcykler?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
LED-lampor tändcykler?
I en tråd på byggahusforumet visar det sig att Philips har börjat specifiera tändcykler på LED-lampor, detta är inget jag hört om förr och fundersam om det verkligen behövs?
Vad säger ni andra?
Vad i en LED-lampa degraderas av att tändas?
Vad säger ni andra?
Vad i en LED-lampa degraderas av att tändas?
Re: LED-lampor tändcykler?
Tändcykler specificerade man redan på CFL-tiden och alla andra tillverkarna gör det också.
Det ärt inte själva LED'n som har problem, det är elektroniken. De flesta lampor har ju en SMPS inbyggd och då laddas kondensatorn upp ibland ganska brutalt när man slår på och det kan kosta levtid.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
DaXiong: Men CFL har väl just också ett visst antal tändningar, min fråga är vad är det som begränsar antalet tändningar i LED (om det finns några).
breflabb: De specar även brinntid =/
Icecap: Låter rimligt, men låter även som ett problem man borde kunna lösa?
breflabb: De specar även brinntid =/
Icecap: Låter rimligt, men låter även som ett problem man borde kunna lösa?
- Klas-Kenny
Går säkert att lösa, men till vilket pris? 
Anledningen till att de börjat med det är ju säkert för att slippa få skit för att de aldrig håller så många timmar de är specade till.

Anledningen till att de börjat med det är ju säkert för att slippa få skit för att de aldrig håller så många timmar de är specade till.
Att lösa det är relativt enkelt om inte det rör sig om en rimlig stor effekt: ett seriemotstånd mellan likriktarbryggan och laddningskondensatorn. Detta minskar pulsströmmen till ett trevligt värde vilket ger lång drifttid på kondingen.
Och varför gör inte tillverkarna det direkt då?
Om de gör lampor som håller i evighet säljer de ju ingen till slut. Det fanns ju ett kartell som krävde att glödlampor max fick hålla 1000 timmar! Mobiltelefoner har ett designliv på 1 år så varför skulle LED-belysning vara annorlunda?
Och varför gör inte tillverkarna det direkt då?
Om de gör lampor som håller i evighet säljer de ju ingen till slut. Det fanns ju ett kartell som krävde att glödlampor max fick hålla 1000 timmar! Mobiltelefoner har ett designliv på 1 år så varför skulle LED-belysning vara annorlunda?
Kanske för att det står 50000h på dem? (eller vad det nu brukar vara) och än så länge har inga av mina LED-lampor kommit i närheten av att hålla så länge. 

Det är en skillnad på bränntid och tändcyklar! Själva LED'n har - om man inte överbelastar den - näst intill evigt liv.
Men antalet tändningar av <lampan> kan ha sina begränsningar och den svaga länken är knappast LED'n men elektroniken omkring den.
Men antalet tändningar av <lampan> kan ha sina begränsningar och den svaga länken är knappast LED'n men elektroniken omkring den.
-
LED har inte obegränsad livslängd om det inte är så att man kör den på extremt låg belastning vilket ger extremt lång livslängd men det är ju absolut inte den första komponenten som ger upp du skriver så den är inte begränsande.
dålig kylning , trångt om plats gör att många andra komponenter tar stryk, bla kondingarna i nätdelen. Klassiskt problem...
dålig kylning , trångt om plats gör att många andra komponenter tar stryk, bla kondingarna i nätdelen. Klassiskt problem...
- FormerMazda
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80266755/
Har detta med tändcykler på flera LED-lampor.
Nej, jag har ingen aning om nåt kring det.
Har detta med tändcykler på flera LED-lampor.
Nej, jag har ingen aning om nåt kring det.

Ja, jag tror det är huvudanledningen.. det kommer nog att storma lite om fantasisiffrorna hos lamptillverkarna snart..Klas-Kenny skrev:Går säkert att lösa, men till vilket pris?
lysämnet på de vita LED tröttnar sakta men säkert, dessutom batch och tillverkarberoende hur fort processen går - hittills dom GU10 jag provat så har tre tagits ur drift för att färgtemperaturen inte längre har varit acceptabel (cyanfärgad ljus - har helt klart tappa röd komponent i ljuset) och 2 som har börjat blinka och jag skulle säga att livslängden på dessa har varit knappa 16000 timmar lystid (är igång dygnet runt) - det är långt kvar till 50000 timmar.
kompaktlysrör har ungefär samma bränntid men där är det 'bara' ljusstyrkan som sjunker - inte att den ändrar färgton eller färgtemperatur med drifttiden.
dom som sitter i armaturen nu (GU10) av en senare generation vita LED och verkar klara sig bättre i avseende att färgtemperaturen inte ändrar sig med tiden och är snart uppe i 16000 timmar, så vi får se hur länge de håller och varför de tas ur drift senare.
kompaktlysrör har ungefär samma bränntid men där är det 'bara' ljusstyrkan som sjunker - inte att den ändrar färgton eller färgtemperatur med drifttiden.
dom som sitter i armaturen nu (GU10) av en senare generation vita LED och verkar klara sig bättre i avseende att färgtemperaturen inte ändrar sig med tiden och är snart uppe i 16000 timmar, så vi får se hur länge de håller och varför de tas ur drift senare.
Spelar ingen roll vilken del i lampan som går sönder.Icecap skrev:Det är en skillnad på bränntid och tändcyklar! Själva LED'n har - om man inte överbelastar den - näst intill evigt liv.
Produkten lovar långt mer än den håller. Det är dyra saker och de pajar på löpande band långt innan utlovad brinntid är uppfylld. Det är märkligt att det inte är mer väsen om det.

Mina erfarenheter när det gäller LED-ljuskällor, är att man får vad man betalar för.
Köpte några noname-GU10 3W, som diodbryggorna havererade en efter en när 1 år gått.
Har samtidigt Philips Ambient LED både 12W och 17W som kosta skjortan,
men de lyser som om de vore nya fortfarande efter nästan 5 år.
Dessa har lyst nästan konstant, med cirka 1-4 tändcykler per dag.
Köpte några noname-GU10 3W, som diodbryggorna havererade en efter en när 1 år gått.
Har samtidigt Philips Ambient LED både 12W och 17W som kosta skjortan,
men de lyser som om de vore nya fortfarande efter nästan 5 år.
Dessa har lyst nästan konstant, med cirka 1-4 tändcykler per dag.