Halveringstid för joniserande brandvarnare?
Halveringstid för joniserande brandvarnare?
Brandvarnare som använder sig av joniserande detektion av rök mm använder som jag förstått det primärt ämnet Americum-241 med en halveringstid på 432,6 år. Noterade att en brandvarnare som Clas Ohlson säljer har ett bäst före datum på 2025. Så min fundering är om radioaktiviteten är för låg efter 10 år för en tillförlitlig funktion? dock återstår 98% av aktiviteten efter 10 år. Så frågan är om det gör tillräcklig skillnad för att funktionen skall vara defekt?
Återstående kvot av ursprungsaktiviteten är = e^(förfluten_tid/(-halveringstid/ln(2)))
Där "förfluten_tid" är tid i år.
Således kan man se att efter 10 år återstår kvoten e^(10/(-432.6/ln(2))) = 0,984 utav ursprungsaktiviteten. En förlust på 1,59% borde vara inom toleransen? likaså 3,15% efter 20 år?
Återstående kvot av ursprungsaktiviteten är = e^(förfluten_tid/(-halveringstid/ln(2)))
Där "förfluten_tid" är tid i år.
Således kan man se att efter 10 år återstår kvoten e^(10/(-432.6/ln(2))) = 0,984 utav ursprungsaktiviteten. En förlust på 1,59% borde vara inom toleransen? likaså 3,15% efter 20 år?
Re: Halveringstid för joniserande brandvarnare?
Nej, jag är rätt säker på att det inte är radiaktiviteten som är problemet, snarare hållbarhet på elektronik och sensorer, så man inte garanterar den vara tillförlitlig efter x antal år.
- Mizzarrogh
Rent praktiskt, baserat på egen erfarenhet så kan de bättre hålla över 30 år (passiva varnare ännu längre) (jag har själv testat), men som meduza säger så är 10 år rekommenderat som "säker period" för billigare elektronik, efter det är det inte hel säkert att den alltid kommer att vara helt tillförlitlig om någonting pajjar i kedjan, så troligen är det som sagt satt så därför att det anses vara en såpass viktig tillämpning att man inte vill ta risker. 

Är det att sensorer i detektorkammaren eller chip i omkring som tar skada av den joniserande strålningen? Att elektronik blir dålig pga tiden är väl egentligen rätt exceptionellt även för billig hemelektronik?
Att P/N-dopningen blir permanent mättad har man ju läst om.
Att P/N-dopningen blir permanent mättad har man ju läst om.
- Mizzarrogh
I praktiken verkar det inte har någon avgörande betydelse, i allafall inte inom de närmsta årtiondena efter montering, jag kunde i allafall inte märka någonting särskilt med den jag testade som har över 30 år på nacken, den hade då fortfarande full funktion.
Jag tror mer att det är stressfaktorn hos komponenterna med reservation för eventuella fel i billig massproduktion osv man räknat på för så kort livslängd på papperet.
Just my 5 cents...
Jag tror mer att det är stressfaktorn hos komponenterna med reservation för eventuella fel i billig massproduktion osv man räknat på för så kort livslängd på papperet.
Just my 5 cents...
qx5
>elektronik blir dålig pga tiden är väl egentligen rätt exceptionellt även för billig hemelektronik?
Komponenter som inte har obegränsad livstid.
Kondensatorer med vätska elektrolytkondensator och tantalkondensator.
Plast som åldras Rifa kondensator.
>elektronik blir dålig pga tiden är väl egentligen rätt exceptionellt även för billig hemelektronik?
- Mizzarrogh
Ja, åtminstone E-lyterna har väl i sig 10 års rekommendationstid (från sitt tillverkningsdatum), fritt ur skallen, men de kan som sagt hålla längre men de anses inte fullt pålitliga efter det.
Kan ju för visso ensam vara en faktor med de någon eller flera av de uppräknade typerna av komponenter ingår.
(ingen av dessa torde påverkas av strålningen men de aktiva substanserna i dem åldras i sig med tiden, elektrolytvätska är tex inte helt stabil över tid utan sönderfaller mycket sakta.).
Kan ju för visso ensam vara en faktor med de någon eller flera av de uppräknade typerna av komponenter ingår.
(ingen av dessa torde påverkas av strålningen men de aktiva substanserna i dem åldras i sig med tiden, elektrolytvätska är tex inte helt stabil över tid utan sönderfaller mycket sakta.).
Har lite svårt att tro en brandvarnare av sådan typ skulle behöva några större kapacitanser till något och således borde räcka med keramiska SMD som har bra bättre livslängd, och skall det kunna garanteras 10 år+ så hade i alla fall jag inte designat in någon våt elektrolyt.
om jag mins rätt från en kafferastsnack så blev dom helt enkelt skitiga
och dom riktigt gamla med metallhöljen och riktig radiakvarningsskylt kunde man plocka ner och rengöra
allt enligt en som skötte brandlarmen på ett större sjukhus där den första generationens joniserande brandlarm satt
och dom riktigt gamla med metallhöljen och riktig radiakvarningsskylt kunde man plocka ner och rengöra
allt enligt en som skötte brandlarmen på ett större sjukhus där den första generationens joniserande brandlarm satt
-
Det är väl mer troligt att det medföljer ett 9V litiumbatteri till brandvarnaren och att bäst före-datumet på batteriet är 2025?
Brandvarnaren innehåller:GFEF skrev:>elektronik blir dålig pga tiden är väl egentligen rätt exceptionellt även för billig hemelektronik?
1 st piezoelektrisk summer
1 st joniserande sensor
1 st kopplingsplint (för att kunna koppla ihop flera)
1 st röd lysdiod
1 st resistor (1/8W?)
4 st resistor 1/4W
1 st superliten kondensator, osannolikt elektrolyt
1 st IC chip DIP-16
3 st "litium" batterier på 3,6V per styck
1 st liten elektrolyt som stabiliserar batterispänningen..
Borde bara vara kondensatorn och givetvis batterierna som har begränsad livslängd. En kuriosa är att IC chippet är placerat under den joniserande kammaren. Kanske inte optimalt för halvledare.
Anders Olsson, Det står inte ens att Clas Ohlsons batteri är litium. Bara att det är något med "power". Själva bäst före året är tryckt på en klisterlapp som sitter på baksidan.
Där litium primärbatterier inte för sällan har 10 års livslängd.
- Mizzarrogh
Dem jag har har alla ett vanligt utbytbart 9V batteri. 

Långt ifrån alla har 10 års litium i sig men det börjar komma, så behöver man inte bry sig om att byta så att säga.