Teslaspole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sprattbogen

Teslaspole

Inlägg av Sprattbogen »

Tjena.

Visste inte helt var jag skulle lägga den här tråden men detta kändes relevant till ämnet.

Jag går i 3:an på teknikprogrammet och ska då göra ett gymnasiearbete. Efter många om och men kom jag fram till att jag ska göra en teslaspole. Behöver dock lite hjälp med detta då varken jag eller min handledare inte vet så mycket om detta.

Har såklart "googlat" runt lite och hittat en massa information om detta men jag har ändå några frågor.

Vad ska jag använda som transformator?
Detta är det man ska välja först då man ska göra en teslaspole pga den styr dimensioner med mera. Problemet är bara att jag inte hittar en i den storlek som jag behöver/vill ha. En teslaspole är ju en "högspänningspryl". Vill kunna ha i storleksordningen 230V till 12-18KV. Var ska jag kunna hitta en sådan? Det finns så kallade neonskyltstranformatorer men detta har jag bara hittat för USA:s elnät som är 110-120V och 60 HZ.(Vet inte om frekvensen spelar någon roll). Men ska jag kunna beställa en sådan och sedan sätta en transformator framför? Tar ju flera månader att få tag på en sådan...

Vilken sort kondensator/kondensatorer ska jag använda?
Med den lilla ellära som man lär sig under Fysik 1 kursen så kan inte jag räkna ut detta. Vad händer tex när man parallelkopplar och seriekopplar kondensatorer? Sedan så är det ju AC som man får ut från transformatorn blir det annorlunda då eller? Vilken farad med mera?

Hur ska jag kunna linda sekundären?
Teslaspole består ju av en primär med 10-15 varv medan sekundären ska ha 800-1600 varv. Hur ska jag kunna linda upp detta. Tänkte använda mig av ett PVC rör och linda koppartråd(vilken storlek på den?) runt men detta kommer ju ta många timmar om man gör det för hand. Kan man använda en svarv på något sätt?

Gnistgap?
Jag har ingen aning om man behöver ett roterande gnistgap eller ett statiskt för detta projekt. Även säkerhetsgap, behövs det?

Primären?
Jag tror jag ska tillverka detta av kopparrör. Men det finns en massa olika sätt man kan lägga ut denna runt sekundären. "Pannkaksformen" tänkte jag mig.

Hur ska jag jorda teslaspolen? Ska jag bara slå ner en järnstång i marken?
Tror jag har tagit med alla delar nu men kommer jag behöva något för säkerhet eller?

Förstår om ni tycker att jag borde läsa på mer men jag hittar inget av denna fakta och det börjar bli lite tid. Jag borde beställa snart för det kommer ta lång tid innan det kommer fram om jag ska beställa från utlandet.

Tack på förhand. MVH Spratt
Användarvisningsbild
el34

Re: Teslaspole

Inlägg av el34 »

Här finns väl det mesta att läsa? Ett varningens finger bara om du inte vet vad du håller på med :ajabaja:

http://www.tesla.nu/tc_warning.asp
Sprattbogen

Inlägg av Sprattbogen »

Har läst det där och det förde mig inte ett steg framåt...
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Förstår du hur rejält farlig en teslaspole kan vara om man inte har koll på exakt vad man sysslar med?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Ok. Det är mycket du begär att folk här ska komma med förslag på. EF kommer inte "bygga" en Tesla åt dig. Du behöver läsa på mer och fundera på om ditt projekt verkligen är realistiskt att genomföra med begränsad tid och kunskap. Som exempel så krävs all tänkbar säkerhet kring ett bygge av en Teslaspole. Det är dödliga spänningar du vill leka med.
Bara lite tankar från min sida....
Spazze

Inlägg av Spazze »

Livsfarligt både för människor och all elektronik i byggnaden.
Med risk för att låta hård så tycker jag att du borde hittat svaren på de flesta av frågorna redan. Eftersom du inte ens klarar av det så tror jag inte att det här är ett lämpligt projekt.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Snickra ihop en jakobsstege och lite teori om det med så bör du skrapa ihop ett bra betyg!
Sprattbogen

Inlägg av Sprattbogen »

Kommer ändå att göra detta projekt även om riskerna finns. Det är ju denna kunskap jag letar efter, ville ju bara ha förslag. Det kommer bli mer farligt om jag inte har kunnskapen....
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Sprattbogen skrev:Vad ska jag använda som transformator?
Tror jag ska börja med två googlingstips. För det första är det nästan alltid enklare att hitta relevant information om man googlar på engelska till exempel så ger en googling på DIY Tesla coil (DIY = do it yourself) flera detaljerade byggbeskrivningar.
Googlingstips nummer två är att strunta i textlänkar, och istället söka på bilder, och därefter gå in på hemsidan som bilden man sökt upp har.

Skulle jag bygga nått med högspänning så skulle jag använda mig av en HS-transformator Bildfrån en gammal tjocktv eller tjock-monitor. Återfinns i närmsta grovsoprum. Eller bygga en voltage multipler (vad det nu heter på svenska).

Som flera påpekat. Detta är inte ett nybörjarprojekt och högspänning är direkt dödligt om du gör fel.
Mitt råd är: Hur coolt det än verkar, välj nått mindre farligt till att börja med.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Sprattbogen skrev:Kommer ändå att göra detta projekt även om riskerna finns. Det är ju denna kunskap jag letar efter, ville ju bara ha förslag. Det kommer bli mer farligt om jag inte har kunnskapen....
Precis som det skrivits här: Om du inte kan läsa och ta till dig kunskapen vad gäller risker och bygge från de sidor man lätt hittar via google så är detta nog inte ett lämpligt projekt för dig. Risken är stor att du skadar eller dödar dig själv eller någon annan om du försöker kasta ihop en sådan här utan kunskap och under tidspress.

Jag hoppas att detta är en troll-tråd - ingen gymnasielärare borde säga ok till ett dylikt projekt om de har minsta idé om vad det handlar om..
Sprattbogen

Inlägg av Sprattbogen »

Nu tycker jag det börjar bli mycket påhopp och lite förslag. Man får väl ta lite risker i livet. Har ju valt mitt projekt nu och då kan jag ju inte ändra. Blev godkänt utan några innvänningar...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Läraren kanske var en inkompetent idiot och inavlad.
Du kanske kan göra ett jobb som psykolog och idiotförklara läraren.

Hela mojängen är faktiskt sådan att måste du fråga så gör inte det - det är ganska saftiga saker och leka med
om du inte vet vad du gör...
Sprattbogen

Inlägg av Sprattbogen »

Köper en 15KV 60mA NST
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är väldigt sällan folk med helt nya körkort satsar på en formel 1 bil som första bil bara för att det är fräckt.

Swech
Skriv svar